Skip to main content

Ik heb een glasvezel abonnement van KPN afgesloten en wil goed voorbereid zijn als de monteur langs komt, zodat ik en de monteur voor geen verassingen staan.

Mijn meterkast staat buiten naast mijn voordeur (oude woning...) en het aansluitingspunt voor glasvezel is al reeds door KPN aangesloten. De oude telefoon/internet aansluiting in is in mijn woonkamer en volgens mij is de kabel die nu van de meterkast naar die aansluiting in de woonkamer gaat uitsluitend telefonie. Tevens is er in mijn meterkast geen WCD waar de modem op kan worden aangesloten.

Ik wil graag zeker zijn van het volgende:

  1. Kan/mag de monteur die langs komt een WCD plaatsen en klopt dit dat het 25 euro kost? Het is een stoffige meterkast, maar zit verder prima in elkaar.
  2. Kan/mag de monteur een nieuwe UTP kabel trekken van mijn woonkamer naar de meterkast? (ik heb gecontroleerd dat de huidige telefoonkabel in de woonkamer daadwerkelijk naar de meterkast gaat - dus het trekken van een nieuwe UTP zou vrij eenvoudig moeten zijn)

Moet ik hoe dan ook contact met KPN opnemen zodat de monteur weet wat hem/haar te wachten staat?

Meterkast en glasvezelaansluiting:

 

Oude telefonie aansluiting in de woonkamer die naar de meterkast gaat.

 

Na het te hebben gezien van de foto’s op een groot scherm, zorg ik er nog wel even voor dat ik de meterkast van spinnen ontzie en er met de stofzuiger langs ga :grin:


@Williami90 U schetst exact dezelfde situatie zoals die bij mij thuis geldt. De installatiemonteur verzorgd gratis de aanleg en de werking vanaf het glasvezelaansluitpunt. Ook de bestaande telefoonleiding zal dan gratis worden vervangen door een utp kabel. Aan u de keuze of u de router (Box 12) in de meterkast of in de woonkamer geplaatst wilt hebben. In de woonkamer kunt u een wandcontactdoos laten plaatsen op de plek van nu nog de telefoondoos zodat het er zo uit gaat zien:

wordt dan :

Dit kost u alleen € 12,00 en ook die wordt gratis voor u gemonteerd. ( bewaar even de langste boutjes van de oude telefoondoos, want die zijn weer nodig voor de nieuwe :wink: )

Het enige waar geen vooraf duidelijkheid over is, is de aanleg van een stopcontact in de meterkast, wat u nodig heeft om het glasvezelkastje van stroom te kunnen voorzien. De ene monteur plaats dit wel en de ander kan/mag dit niet. Ik heb ervoor gekozen om dat vooraf te laten installeren door een electricien.

 

Bij aansluiting op glasvezel komt er altijd een installatiemonteur van KPN i.v.m. de koppeling van glasvezelaansluitpunt naar het glasvezelkastje te verzorgen.


@Williami90 U schetst exact dezelfde situatie zoals die bij mij thuis geldt. De installatiemonteur verzorgd gratis de aanleg en de werking vanaf het glasvezelaansluitpunt. Ook de bestaande telefoonleiding zal dan gratis worden vervangen door een utp kabel. 

...

Bij aansluiting op glasvezel komt er altijd een installatiemonteur van KPN i.v.m. de koppeling van glasvezelaansluitpunt naar het glasvezelkastje te verzorgen.

 

Bedankt voor je antwoord!

Ik zal nog even proberen met KPN te regelen dat er een monteur komt en ik graag een WCD geplaatst wil (moet) hebben. Hopelijk komt er voor de verbouwing ook nog op tijd een electricien die er wellicht een half uurtje tijd voor heeft.

 

Update: 

Zojuist met de klantenservice van KPN gechat en werd o.a. doorverwezen naar de volgende pagina: https://www.kpn.com/service/monteur/meerwerk-monteurs-en-materiaalkosten.htm Hierin staat het plaatsen van een WCD benoemd en de kosten bedragen 25,- euro. Toch gek dat er onduidelijkheid over blijft.


Hoi William, nog een kleine toevoeging. Dit moet allemaal wel kunnen. Een voorbeeld is een monteur die bij een meterkast aankwam die half verbouwd moest worden omdat het onveilig was. Zo te zien is dat niet het geval bij jou maar zal de monteur dan op locatie moeten beoordelen. 


Het is echt afhankelijk van de installatiemonteur en diens wil en kunde om een WCD in de meterkast te plaatsen. Bij mijn buurman moest dat ook gedaan worden en hij heeft echt alles geprobeerd via de klantenservice om een soort van garantie te krijgen dat die WCD op de dag van installatie door die monteur aangelegd ging worden. Die garantie kreeg hij dus niet en heeft dus maar voor de datum van installatie zelf een electricien geregeld die het gefixt heeft. Kortom, ik zou er niet "blind" van uit gaan dat het wel goed komt. Mocht het toch niet lukken voor de aansluitdatum, kan er natuurlijk wel tijdelijk een verlengsnoer worden gebruikt…..( alhoewel ook dat niet bij iedere monteur op prijs wordt gesteld )Monteur ging weer weg bij defect stopcontact | KPN Community ):wink:

 


Zorg anders dat je een verlengsnoer in huis hebt waarmee je bij de meterkast kan komen. Dan kan die KPN monteur tenminste gewoon zn werkt afmaken. Als die weg gaat zonder dat die klaar is bent je zo weer 14 dagen verder voordat je er weer 1 bij hebt.


Na het te hebben gezien van de foto’s op een groot scherm, zorg ik er nog wel even voor dat ik de meterkast van spinnen ontzie en er met de stofzuiger langs ga :grin:

Ik zag iets anders:

Hoe is dat zo gekomen? In het ergste geval moet da doosje eerst nog vervangen worden. En het is maar de vraag of de KPN monteur dat kan en een andere bij zich heeft.


Na het te hebben gezien van de foto’s op een groot scherm, zorg ik er nog wel even voor dat ik de meterkast van spinnen ontzie en er met de stofzuiger langs ga :grin:

Ik zag iets anders:

Hoe is dat zo gekomen? In het ergste geval moet da doosje eerst nog vervangen worden. En het is maar de vraag of de KPN monteur dat kan en een andere bij zich heeft.

Doosje is prima zo, weet niet wat je er verkeerd aan ziet


Goedemiddag,

 

Na bijna 20 jaar UPC/Ziggo de overstap gemaakt naar KPN.

Ik heb een pakket thuis ontvangen om alles zelf aan te sluiten.
Ik kan vanaf de 22e aansluiten.
Bij mij is de situatie vergelijkbaar als bij OP.
Meterkast is buiten de woning en er is enkel zo een zelfde soort glasvezel aansluitpunt aanwezig.

Bij is dan wel een WCD aanwezig.

In de woonkamer heb ik een oude telefoonaansluiting.
 

Mij is onduidelijk of ik nu een monteur moet laten langskomen? Ik heb geen bericht ontvangen van KPN dat er een monteur langs zal komen. Er moet wel een kabel van de meterkast buiten de woning naar woonkamer worden getrokken. Mijn voorkeur gaat uit om de modem in de woonkamer te plaatsen.   Ik heb geen bericht ontvangen van KPN dat er een monteur langs zal komen. 

Indien ik via MijnKPN een monteur probeer in te plannen, zie ik enkel de optie om voor 75 euro een monteur te laten langskomen. 

 

 

Â