Skip to main content

Goedendag.

Mijn ouders hebben een aantal maanden geleden glasvezel in de straat gekregen en diezelfde week nog een glasvezelaansluiting in de woning gekregen. Nu hoopten ze op zo min mogelijk gedoe in de woonkamer bij het aansluiten, waarop de monteur verzekerde dat hij niet in de woonkamer hoefde te zijn om het glasvezel aan te sluiten. Vervolgens is de aansluiting in de meterkast geplaatst, en is er tot begin deze week verder geen bericht meer over glasvezel geweest.

Maandag kwam het bericht dat het netwerk eind deze week zal worden aangezet, en dat er hiervoor een nieuw kastje moest worden aangesloten op het glasvezelaansluitpunt in de meterkast. Vanuit hier moest de meegeleverde ethernetkabel worden aangesloten op het modem (Box 12). Dit moest een simpele klus zijn die “in meer dan 90% van de gevallen zelfstandig kan worden gedaan” aldus mijn vader die de handleiding parafraseerde. Omdat ik de aangewezen “technicus” in de familie ben, kwam het dus op mij aan om dit te installeren (en zo de montagekosten van €75,- te besparen).

Nu weet ik niet zo heel veel over glasvezel aansluiten, maar toch zag ik onmiddellijk één groot probleem: hoe leg je een ethernetkabel vanuit de meterkast door de gang én woonkamer om bij dat modem te komen? Eerst dacht ik nog bij mezelf “er zit nu ook al een kabel in dat modem, misschien loopt die al door tot ergens in de meterkast”. Echter kwam ik na eindeloos doorvragen over de huidige aansluiting (waar ik de aanleg niet van heb meegemaakt) niet verder dan “hij zit in een stopcontact”. Toen maar alles aan de kant geschoven om dat “stopcontact” te bekijken, en het blijkt te gaan om een zogeheten ISRA-punt (een andere post op dit forum noemt dit type U2, in de volksmond ook wel “telefoonstekker”).

De overtuiging hier was dat de huidige DSL-kabel zo in de WAN (ethernet?) poort op het modem kon worden aangesloten. Toen ik vertelde dat die kabels fysiek verschillen van elkaar, werd het idee dat er een andere “stekker” zou worden geleverd, zodat je ethernet kon aansluiten op dat ISRA-punt. Zoiets zat niet in het pakket dat KPN had opgestuurd.

Ondertussen begint de paniek langzaam op te komen. Het is onbegonnen werk om een ethernetkabel over die afstand door het huis aan te leggen (en de meegeleverde kabel is daar trouwens nooit lang genoeg voor). Nu lezen we op internet dat modems vaak in de meterkast worden aangesloten vanwege de afstand tot het glasvezelkastje, maar los van mijn donkerbruine vermoeden dat dit het signaal niet ten goede zal komen, is dit ook geen optie omdat de telefoon (aangesloten op de Box 12) dan mee zou moeten verhuizen. Het lijkt me toch niet de bedoeling dat je je telefoon in de meterkast bewaart?

Nu vraag ik me dus af wat er verder moet gebeuren om die glasvezelaansluiting te kunnen gebruiken? Moet de hele zooi dan toch de meterkast in? Fysiek is dat mogelijk, maar praktisch is dat niet. Moet de straat nog een keer open om al die ethernetkabels te gaan leggen? Is die glasvezelaansluiting vanaf het begin gewoon verkeerd geplaatst? Is de inrichting van de huidige kabels in het huis gewoon te ouderwets waardoor we de inrichting van de apparatuur in het huis op de schop moeten gooien? We zijn ten einde raad.

Als er geen UTP netwerkkabel van de meterkast naar de woonkamer getrokken kan worden dan zit er inderdaad niets anders op dan de V12 naar de meterkast te verhuizenis het echt een ISRA punt in de woonkamer of is het enkel een varkenssnuit aansluiting voor de telefoon en zit het ISRA punt ook in de meterkast. In het laatste geval zou je dan de telefoonkabel vanaf die vanaf de varkenssnuit naar de meterkast loopt kunnen vervangen door een UTP netwerkkabel.

In het eerste geval zal er meer moeten gaan gebeuren zoals gebruik gaan maken van een de't telefoon met een los basisstation die in de meterkast komt te staan. En hebben jouw ouders ook televisie van KPN?


De meegeleverde rode kabel is gewoon een normale utp kabel. Niets bijzonders aan. U kunt gewoon een andere gebruiken van bijvoorbeeld 20 meter.

Heeft u een kruipruimte? Leg hem dan door de kruipruimte.

In principe kan er gewoon een gratis KPN monteur komen. Daar heeft u volgens mij recht op.


Dit is een veel gestelde vraag, nu met de overgang van xDSL (koper/“telefoonlijn”) naar glasvezel.
Gisteren schreef ik dit nog :


Ik heb zelf ook een geval aan de hand in mijn omgeving waar bij het erg lastig is om een ethernet kabel te leggen. Toch gaat het gebeuren, in geval van geen kabel mogelijk : toch een kabel.

..]telefoon met een los basisstation die in de meterkast komt te staan a..]

En dan een losse lader in de huiskamer.

 


De meegeleverde rode kabel is gewoon een normale utp kabel. Niets bijzonders aan. U kunt gewoon een andere gebruiken van bijvoorbeeld 20 meter.

Heeft u een kruipruimte? Leg hem dan door de kruipruimte.

In principe kan er gewoon een gratis KPN monteur komen. Daar heeft u volgens mij recht op.

Het huis heeft dacht ik inderdaad een kruipruimte, maar het precieze weet ik er niet van. Ik ga dit zo navragen. Er zit nu alleen niets van een opening om die kabel terug de woonkamer in te krijgen voor hoever ik weet. Maar ja, zo lang een KPN monteur het kan regelen is ‘t best.

 

wjb schreef:

Als er geen UTP netwerkkabel van de meterkast naar de woonkamer getrokken kan worden dan zit er inderdaad niets anders op dan de V12 naar de meterkast te verhuizenis het echt een ISRA punt in de woonkamer of is het enkel een varkenssnuit aansluiting voor de telefoon en zit het ISRA punt ook in de meterkast. In het laatste geval zou je dan de telefoonkabel vanaf die vanaf de varkenssnuit naar de meterkast loopt kunnen vervangen door een UTP netwerkkabel.
In het eerste geval zal er meer moeten gaan gebeuren zoals gebruik gaan maken van een de't telefoon met een los basisstation die in de meterkast komt te staan. En hebben jouw ouders ook televisie van KPN?

Mijn kennis over ISRA-punten is opgedaan binnen een kwartiertje Google-fu en dan wat plaatjes vergelijken. In hoeverre een ISRA-punt “echt” of “nep” is kan ik niet beoordelen. Wel zie ik dat op dat vermeende ISRA-punt een soort stekker is aangesloten, waaruit een DSL-kabel naar het modem loopt. De telefoon is vervolgens aangesloten op het modem en loopt dacht ik niet ergens anders naartoe. Een vlugge kijk in de meterkast deed niet vermoeden dat daar nog andere aansluitingen zitten, hoewel we ons natuurlijk verkeken kunnen hebben. Zou dit die vraag beantwoorden?

Mijn ouders hebben geen televisie van KPN. Dat scheelt in ieder geval gedoe met het al dan niet verhuizen van een settop box als het daartoe had moeten komen (want je kunt nou niet bepaald de tv óók nog de meterkast in krijgen 😉 )

 

Allen bedankt voor de antwoorden tot nu toe, hier kan ik in ieder geval iets mee.


Ziet dat vermeende ISRA punt er als één van de onderstaande voorbeelden uit?.

 

En niet als één van de onderstaande:

 


Het zou zo kunnen zijn dat de oude telefoonkabel in de meterkast binnenkomt en van daar uit verder loopt, misschien wel door een buis, dan kan daar eenvoudig (als het mee zit) een andere kabel in getrokken worden.
Maar, in oudere huizen loopt de kabel vaak direct vanuit de straat naar de aansluiting.


Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb geïnformeerd over de kruipruimte en er is er inderdaad een aanwezig in het huis. Mijn vader meent zich zelfs te herinneren dat er ooit al een kabel via de kruipruimte is aangelegd.

Er is een afspraak gemaakt voor een monteur die morgen al langs zal komen, en volgens de klantenservicemedewerkster zo zal inschatten wat er moet gebeuren om alles aan te sluiten. Het einde is in zicht!


Reageer