Skip to main content

Beste mensen op het forum. “Een” bedrijfje heeft namens KPN bij mij glasvezel aangesloten.

Nu ik een installatiepakket had ontvangen wilde ik vast de spullen klaarleggen en kijken welke kabel waar moet e.d.

Ik heb de kastjes in de meterkast bekeken, maar er is geen énkele kabel die er op past. Er missen sowieso kabels in het pakket. Hoe dan ook: dus ik heb gebeld en het verhaal uitgelegd. Eerst werd ik niet geloofd of begrepen en dát was best irritant. Het leek alsof we het over totaal verschillende dingen hadden en het lijkt uiteindelijk ook zo dat dat zo is.

Zelf denk ik dat het er op lijkt dat ze iets verkeerds hebben gemonteerd, maar KPN wil nu pas over anderhalve week iemand laten komen “om even te kijken” en vervolgens gaan ze dan contact opnemen met dat “bedrijfje”… Nou, dát kan nog wel even gaan duren dan. Terwijl ik er foto's van heb gemaakt, maar die hoefden ze niet. Ik begrijp daar niets van, want dan kunnen ze het meteen oplossen.

 

Wie weet wát er fout is aan onderstaande foto's, als het gaat om een glasvezelaansluiting? Ik heb een e.o.a. half vergaan vergeeld kastje gekregen die niet eens goed dicht kan.

 

 

Er is niets mis met dit kastje. Dit is de glasvezelaansluiting die KPN Netwerk plaatst.

Maar om er ook werkelijk gebruik van te maken moet een monteur van KPN er nog een kastje overheen schuiven. Dat is onderstaande foto (er kunnen ook andere woorden op staan). Dit is de omvormer van lichtsignaal naar ethernetsignaal en daarin kan je de UTP kabel klikken. 

Dus er behoort een afspraak met een KPN monteur (de provider KPN en niet KPN Netwerk) te zijn of nog te komen om die kastje te plaatsen en te activeren. Dit kastje heet trouwens een "NT”, mocht je nog een keer willen bellen met de klantenservice op 0800-0402

 

NB: Het blauwe klepje hoort dichtgeklapt te zijn (ter bescherming) en daar hoef jij niks mee te doen. 

De laatste drie foto's die je hier plaatst zijn van een oude KPN koperaansluiting en bijbehorende ISDN splitser. Die hebben hier niks mee te maken.

 


Hoi @Klaas de Beer .  Welkom op het forum.

Dat vergeelde kastje zat er vast al.  Het gaat allemaal om dat andere kastje. En daar moet, zoals @Ward_  al aangeeft een monteur bij, die de NT er op zet.

Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven? Dan kijk ik even mee om zeker te weten dat alles netjes verloopt. 


Dat kastje waar Lijn 1 en Lijn 2 op staat is van het DSL (koper) netwerk.

Die '’bodemplaat'’ waar glasvezel op staat komt een monteur dus een Netwerk Terminator op plaatsen. Van daar gaat dan een utp kabel op de WAN poort van je modem.