Skip to main content

Voor de goede orde en om voor u een duidelijker beeld te schetsen van mijn frustratie en ongeduld beschrijf ik hieronder mijn “recente” ervaringen en contacten met KPN over dit onderwerp.

 

Op 10 december 2021 hebben wij in de KPN winkel Zaandam voor ons appartement in een nieuwbouwcomplex (bestaande uit 19 appartementen) een contract afgesloten.

Wij hebben aangegeven dat wij verwachtten de woning in februari 2022 te zullen betrekken.

Onze woning was reeds voorzien van een FTU kastje met daaronder een sticker waarop staat dat onze woning is aangesloten op glasvezel.

In de informatie die wij ontvingen na het afsluiten van het contract wordt het volgende gemeld:

“KPN Netwerk verbindt uw huis met het glasvezelnetwerk. Dat doen ze meestal voordat u de sleutel van uw nieuwe woning krijgt. Daarna activeren wij uw Internet op 1 februari 2022. Door verschillende redenen kan de planning anders worden. In dat geval neemt een medewerker van KPN Netwerk of KPN contact met u op.”

 

Wij hebben de doos met modem en toebehoren eind januari ontvangen.

Deze doos is voorzien van een sticker waarop staat: “Uw aansluiting is klaar op 1 februari 2022. Vanaf die datum kunt u het pakket installeren.

Helaas: niets was minder waar.

De melding dat: “Door verschillende redenen kan de planning anders worden. In dat geval neemt een medewerker van KPN Netwerk of KPN contact met u op.”

Wij hebben vanuit de kant van KPN NIETS vernomen over een wijziging in wat voor planning dan ook.

Van andere bewoners in ons appartementencomplex vernamen wij dat KPN helemaal nog niet kon leveren en dat een internet verbinding nog niet mogelijk was. ?????

Hierna heb ik ZELF contact opgenomen met KPN.

In de week van 1 februari heb ik KPN klantenservice gebeld:

Hun antwoord: “het is nog niet gereed”. Men neemt volgende week contact met ons op. Anders moet ik contact opnemen met KPN netwerk.

17 februari: Nog steeds geen activiteit van de kant van KPN. Ik heb KPN Netwerk gebeld:

Hun antwoord: Morgen gaat iemand iets doen aan het glasvezelnetwerk. Volgende week moet eea gereed zijn.

21 februari: Geen activiteit van de kant van KPN.

Ik heb KPN netwerk gebeld: Hun antwoord: Ticket staat nog open. Verwachten binnen 3 dagen terugkoppeling.

23 februari: Ik word gebeld door KPN backoffice: “Of wij al contact hebben gehad met KPN netwerk.????

Volgens backoffice moet KPN Netwerkbeheer een NT kastje plaatsen.

Backoffice maakt een dossier aan en zij zullen vanaf hun kant pushen.

25 februari: Geen activiteit van de kant van KPN  Ik heb KPN Netwerk gebeld.

Er wordt gewacht op terugkoppeling van de aannemer . Binnen 14 dagen wordt contact opgenomen om een NT kastje te plaatsen.

28 februari:  Ik heb KPN Klantenservice gebeld: Zij meldde mij dat op ons adres de glasvezelaansluiting helaas pas op 22 december 2022 gereed zou zijn. En of zij dan de hele aanvraag maar in moesten trekken. ???????? Ik heb gemeld dat zij dat absoluut niet moest doen.

2 maart: Ik krijg een email van u met de mededeling dat de onderaannemer nog bezig is in “vervuilde grond” en er in week 10 een plandatum teruggekoppeld gaat worden.

11 maart: Werkweek 10 is zo goed als afgelopen. Geen activiteit van de kant van KPN.   Ik heb KPN Netwerkbeheer gebeld.

Zij verbinden mij door met de aannemer die mij vervolgens weer doorverbind met KPN netwerk.

KPN netwerk meldt mij dat KPN Nieuwbouw een datum had moeten communiceren.

Die melding had 5 dagen na 25 februari moeten komen.

“Volgende week neemt iemand contact met u op om een plandatum af te spreken”.

23 maart :Ik wordt gebeld door KPN Consumentenmarkt met de vraag hoe de stand van zaken is. ?????Heeft de aannemer al gebeld?????

12 maart tref ik in mijn brievenbus een kaartje aan van KPN met een telefoonnummer en de “opdracht”: “Maak direct een afspraak”. |Gehoorzaam als ik ben, direct dit telefoonnummer gebeld, waar ik overigens dinsdag 15 maart pas contact mee kreeg. Degene die ik aan de telefoon had zou op vrijdag 18 maart langskomen om onze lijn door te meten. ???

16 maart: degene waarmee ik een afspraak had voor vrijdag 18 maart, staat voor de deur.

Hij heeft onze aansluiting doorgemeten en meldde ons dat de verbinding OK was. En dat KPN diensten nu nog een handeling moest verrichten om de lijn te activeren. ((NT kastje is inmiddels geplaatst).

Wij hebben modem geplaatst, alle lampjes op het modem en glasvezelkastje branden groen, maar helaas…… geen internetverbinding.

17 maart: Ik heb KPN Backoffice maar weer eens gebeld met de vraag of KPN nu eindelijk klaar was.

Hun antwoord was: eea dient gereed gemeld te worden door KPN netwerkbeheer. Hier hebben zij 3 dagen de tijd voor. Als backoffice meer weet komen zij bij ons terug.

17 maart: Voor de zekerheid heb ik zelf KPN Netwerkbeheer nog maar eens gebeld en hen gemeld dat er een gereedmelding van hen moet komen. Netwerkbeheer meldde mij dat zij een melding hebben gedaan naar KPN Nieuwbouw dat KPN Nieuwbouw eea gereed moeten melden.(Hier hebben zij 5 werkdagen de tijd voor(.

23 maart:Ik heb KPN Backoffice maar weer eens gebeld: Zij hebben de vraag bij KPN Nieuwbouw uitgezet.

23 maart: Ik heb KPN Netwerkbeheer gebeld:

Nu werd mij gemeld: “Het systeem waar de provider gebruik van maakt is nog niet gereed”?????. De persoon die ik aan de telefoon had heeft contact opgenomen met KPN Nieuwbouw en het daar neergelegd. KPN Nieuwbouw gaat het oppakken. KPN Nieuwbouw dacht dat het al opgelost was. ??????

 

23 maart: eind van de ochtend wordt ik gebeld door KPN Netwerkbeheer.

“Er is activiteit in het systeem geweest, er is een patch gezet. Eea is afgemeld.  Er moet nog iets kleins gebeuren. Dat wordt hoogstwaarschijnlijk vanmiddag uitgevoerd. Morgen (24 maart zou eea moeten werken.)”.

 

24 maart: Ik heb KPN Netwerkbeheer gebeld: Er wordt mij gemeld “dat KPN afhankelijk is van onderaannemers”. Degene die ik aan de telefoon heb meldt mij dat hij “alles voor mij probeert te doen”. ???  en meldt mij verder “dat ik maar wat geduld moet hebben”. (Gezien bovenstaande was dit een opmerking die bij mij toch wel heel erg verkeerd aankwam.)

Verder meldde hij mij, na ruggespraak met een andere afdeling, dat “er vandaag signaal op komt en dat als dat niet zou lukken KPN met mij contact op zou nemen.”

Helaas heb ik die dag niets vernomen.

Dus op 25 maart heb ik KPN Netwerkbeheer weer gebeld. Zij meldde mij “dat er nog niets bij ons binnen komt”. Ik heb haar gemeld dat er iemand op 16 maart bij ons is geweest die de lijn heeft doorgemeten en dat de lijn ok was.

Antwoord: “het staat niet goed in het systeem. Ik ga navraag doen”.

Eea werd doorgezet naar een interne afdeling (medewerker wilde niet melden welke afdeling) Deze onbekende afdeling moet de lijn als afgewerkt neerzetten. Dit zal 3 werkdagen duren.

25 maart Ik heb KPN Backoffice maar weer gebeld.

Backoffice weet mij te melden dat een collega eea heeft doorgezet naar de manager en dat eea is doorgezet naar KPN Nieuwbouw.

Op mijn vraag of het dus eigenlijk alleen nog maar een administratieve handeling betreft kreeg ik en bevestigend antwoord. ????,

Ik zou eind van de dag iets moeten horen van KPN.

 

Reactie van KPN Nieuwbouw: Wij hebben dit vandaag geëscaleerd op management niveau.

 

Dit is de stand van zaken op 27 maart.

Ik ben redelijk wanhopig en kwaad.

 

Ik heb contact met:

KPN klantenservice,

KPN Netwerkbeheer,

KPN nieuwbouw,

KPN backoffice

KPN Consumentenmarkt

 

En ben sinds 1 februari nog helemaal niets opgeschoten. Iedereen meldt mij iets anders, of iets vaags en vooralsnog zit ik nog steeds zonder internet.

Beste @MPO112, welkom! Ik probeer mijn forumberichten altijd met een leuke of meelevende reactie te beginnen, maar dit is natuurlijk gewoon ronduit waardeloos. Er is tussen het plaatsen van jouw bericht en nu ook nog geen oplossing gekomen? Hoewel ik meteen wil zeggen dat ik niet weet of ik iets voor je kan doen, wil ik natuurlijk wel graag mee kijken met je. Zou je jouw forumprofiel aan willen vullen met je adres en klantnummer? 


Er is inderdaad nog niets veranderd. Kreeg gisteren van afdeling nieuwbouw bericht dat zij afhankelijk zijn van de aannemer. De aannemer VWT moet eea nog gereedmelden.  Mijn bericht aan hen (zelfde als op dit forum) is ook naar het management van VWT geëscaleerd.

Wat dat dan ook mag betekenen??????

 

ik heb mijn forumprofiel inmiddels voorzien van de gevraagde gegevens.


Wat rot dit zeg.. Ik zie dat het ticket nog steeds openstaat en dat wij er dus nog wel mee bezig zijn. Maar ik zou toch graag kijken of we dit sneller opgelost krijgen. Ik ga er opnieuw achteraan en kom bij je terug zodra ik meer informatie heb.


Dankjewel voor je inspanning. Ik ben Héél benieuwd.


Ik ben m'n best gedaan, maar ik kan helaas niet meer voor je betekenen.😓 Het ligt op dit moment bij de juiste collega's: zij moeten het echt voor je op gaan lossen. Ik heb begrepen dat je het telefoonnummer van de betreffende afdeling hebt. Neem dus gerust nog eens contact met ze op als je vragen hebt. Het spijt me dat ik er niets anders van kan maken!


Zucht!!

dank voor je bemoeienis.

ik ga mij maar eens beraden of ik niet moet overstappen op Ziggo. Zij hebben bij mijn buren wel kunnen leveren op de kabels van KPN. ?????? Zij wel.


Ik voel met jou mee MPO112. Wij zitten op dit moment ook in een glazvezel nachtmerrie waar geen einde aan lijkt te komen. Ik ga er nog een topic over openen, maar lang verhaal kort:

We hadden eind januari al glasvezel in huis moeten hebben, maar begin april is het er nog steeds niet. Aanleg van het netwerk heeft 3 maanden vertraging gehad omdat de aannemer er gewoon geen zin in had. Daarnaast heeft bij het afsluiten van het contract de medewerker in de winkel gewoon glashard tegen ons gelogen over datums en welke hardware we zouden krijgen, en zeggen monteurs op het laatste moment doodleuk af.

 

Ik ga zelf ook nakijken of we KPN nog op kunnen zeggen, en of we naar Ziggo kunnen overstappen. 


Of de medewerker in de winkel gelogen heeft is nog maar de vraag. Ze moeten het doen met de informatie die kpn de provider op dat moment heeft. De aanleg van glasvezel wordt door een ander bedrijf gedaan namelijk.  En dat gaat inderdaad niet zonder problemen. 


Kpn opereert onder een groot aantal bedrijfsnamen. KPN netwerkbeheer, KPN provider etc. De een weet niet wat de ander doet. En…… als netwerkbeheer afhankelijk is van een door hen gecontracteerde onderaannemer, die dus blijkbaar zijn afspraken niet nakomt, dan is het aan KPN om er voor te zorgen dat die aannemer zijn afspraken wel nakomt en anders andere aannemer contracteren.

Ik heb als klant er niets mee te maken dat “ het aan de aannemer ligt”. Ik heb een contract met KPN. KPN moet zijn afspraak met mij nakomen, mij duidelijke info geven, eerlijk zijn en als zij hun contract met mij niet kunnen nakomen, dan moeten zij dat ook melden.


Dat is natuurlijk niet zo. Je gaat ook niet klagen bij de Etos als  de diepvrieskippen bij AH op zijn. Allebei Ahold!


Ja Joep1965, de winkelmedewerkers liegen. In mijn geval wel in ieder geval.

Ik en mijn vader stonden samen in de winkel, dus twee mensen hebben het duidelijk gehoord. De medewerkster vertelde duidelijk dat 24 maart de monteur zou komen. Die afspraak bleek echter voor 30 maart gemaakt te zijn. Verder liet zij ons het v12 modem zien, vertelde zij dat wij dit modem zouden krijgen, maar nu blijkt dat dit niet in het contract staat en wij het met onze oude Experia box moeten blijven doen. Zij heeft toezeggingen gedaan die niet worden nageleefd: liegen.


Heb je inmiddels wel een glasvezelaansluiting in huis?


Zucht!!

dank voor je bemoeienis.

ik ga mij maar eens beraden of ik niet moet overstappen op Ziggo. Zij hebben bij mijn buren wel kunnen leveren op de kabels van KPN. ?????? Zij wel.

Denk niet dat Ziggo bij jou buren levert over de kabels van KPN, Ziggo legt namelijk hun eigen kabels en werkt heel anders dan KPN.

Ja Joep1965, de winkelmedewerkers liegen. In mijn geval wel in ieder geval.

Ik en mijn vader stonden samen in de winkel, dus twee mensen hebben het duidelijk gehoord. De medewerkster vertelde duidelijk dat 24 maart de monteur zou komen. Die afspraak bleek echter voor 30 maart gemaakt te zijn. Verder liet zij ons het v12 modem zien, vertelde zij dat wij dit modem zouden krijgen, maar nu blijkt dat dit niet in het contract staat en wij het met onze oude Experia box moeten blijven doen. Zij heeft toezeggingen gedaan die niet worden nageleefd: liegen.

Wie zegt dat het liegen was wat de medewerker deed, heb je ook gezien wat er op het scherm stond toen je deze informatie kreeg van de medewerker, kan een fout zijn dat er een verkeerde klant op het scherm stond, of is er in de tussentijd iets veranderd in de afspraak, en bij een nieuwe aansluiting krijg je de Box 12, kan zomaar zijn dat de medewerker een verkeerde aanname heeft gedaan en ter goede trouw mededeelde dat er een nieuw modem gestuurd werd, maar wees blij, je oude modem is vooralsnog beter dan die nieuwe die ze lieten zien.

Liegen = Bewust onwaarheid spreken, toch een zware aantijging die niet hard te maken is.


Ik voel met jou mee MPO112. Wij zitten op dit moment ook in een glazvezel nachtmerrie waar geen einde aan lijkt te komen. Ik ga er nog een topic over openen, maar lang verhaal kort:

@JosjeFlosje welkom! Ik zie dat je dit nog niet gedaan hebt. Doe dat alsnog gerust: we kijken graag met je mee. Ik ben natuurlijk niet bij het gesprek in de winkel aanwezig geweest, dus kan niet helemaal beoordelen wat daar gebeurd is. Maar mochten we je ergens anders bij kunnen helpen, laat dit dan gerust weten.


 Dag @Marcia_ ,
Ik zit in een enigszins vergelijkbare situatie als de eerdere reacties. 
Ik heb eind november 2021 een jaarcontract bij u afgesloten waarbij ik glasvezel zou krijgen zodra dat beschikbaar is. De aansluiting stond gepland voor december 2021 - januari 2022 maar wordt constant uitgesteld!
Ik ben - zonder overdrijven - tientallen keren bij de KPN winkel in mijn woonplaats geweest, maar nog altijd géén oplossing. Ik heb net als MPO112 er inmiddels voor gekozen om per eind november 2022 over te stappen naar Ziggo omdat ik de ronduit slechte klantenservice van u helemaal zat ben. Naast dit probleem heb ik namelijk nog legio andere problemen ondervonden.
Wel zou ik het gepast vinden als ik een gedeeltelijke restitutie voor het niet aansluiten van de glasvezel of een korting op mijn nog lopende telefoonabonnement krijg wegens het niet leveren van een dienst volgens afspraak. Ik heb namelijk voor u gekozen wegens glasvezel internet en heb nu bijna mijn gehele jaarcontract op een verbinding van 50 Mbit gezeten. Ik heb al contact gehad met de winkelmedewerkers*  en ook telefonisch**, maar zij menen niets voor mij te kunnen betekenen. Kunt u wel wat voor mij betekenen? Ik hoor het graag van u.
Met vriendelijke groet,
BasDDD

* Reactie van de winkelmedewerkers: "Wij kunnen geen restituties geven.”
** Reactie van de telefoniste: "Ik kan u geen restituties geven omtrent glasvezel omdat uw glasvezel nog niet is aangesloten.”


Hallo @BasDDD je hebt gewoon een goede internetverbinding via xDSLdie werkt en waar een upgrade naar glasvezel (FttH) zonder meerkosten gepland staat. Planningen kunnen uitlopen en daar kun je KPN, de provider, waar dit forum van is niet op aanspreken.

www.kpnnetwerk.nl is verantwoordelijk voor de infrastructuur en via hun website kun je de status controleren via je postcode/huisnummer.

Restituties zijn dus niet aan de orde.

 


Dag @JanD . In wat voor opzicht is www.kpnnetwerk.nl geen onderdeel van KPN? Voor zover mij bekend is, is KPN dus zowel de provider als verantwoordelijk voor de infrastructuur.


Hallo @BasDDD KPN, de provider, komt pas in beeld als er een werkende glasvezelaansluiting in huis ligt.

Dat geldt overigens ook voor andere providers die van de infrastructuur van KPN gebruik maken, zolang er geen werkende aansluiting is kunnen ook de andere providers niks voor hun klanten betekenen.

Het verwarrende woord is KPN, dan lijkt alles onder 1 noemer te vallen, maar zo is het niet.

Je hebt KPN Whole-sale, waar providers capaciteit kunnen huren, dus ook KPN als provider, moet daar capaciteit inkopen.

Je hebt KPN netwerk, verantwoordelijk voor de netwerkstructuur en

je hebt KPN, de provider en dit forum dat bij KPN de provider hoort.

Tot die tijd heb je alleen met www.kpnnetwerk,nl te doen.

 


Beste @BasDDD, welkom! Wat ontzettend jammer om te lezen zeg! Het klopt wat JanD zegt: KPN, de provider, komt pas in beeld als er een werkende glasvezelaansluiting in huis ligt. Hoewel ik begrijp dat het heel vervelend is dat er een belofte gedaan is, die niet waargemaakt is, geven we geen restitutie. Je betaalt immers voor internet en niet voor glasvezel internet.