Skip to main content
Vraag

Glasvezelaansluiting op de begane grond moet aangesloten worden op mijn modem op de 1e verdieping

• May 4, 2026
  • 10 reacties
  • 135 keer bekeken

Danielles
Nieuwkomer

Onlangs is een glasvezelkastje geplaatst in de meterkast op bg. In de app en via de mail krijg ik allemaal berichten dat ik dit aan moet gaan sluiten. Ik heb nu digitenne en mijn modem staat op de 1e verdieping. Ik heb een oud huis en weet niet hoe ik vanuit de meterkast een kabel moet trekken naar de 1e verdieping. Ik heb nu een 10 meter lang kabel via KPN laten komen, maar daarmee red ik het nog niet over de trap, tenzij ik de kabel dwars door mijn kamer laat lopen en dat zie ik niet zitten

Hoe los ik dit nu op? 

Moet ik een KPN monteur voor 100 Euro laten komen om de kabel via de meterkast naar boven te trekken? Of kan ik ook niets doen en verder internet blijven gebruiken via Digitenne? 

Of weet iemand of dit ook anders kan? Ik hoor het graag. 

10 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 4, 2026

Beste ​@Danielles 

In de app en via de mail krijg ik allemaal berichten dat ik dit aan moet gaan sluiten.

Hieruit begrijp ik dat je een nieuwe klant bij KPN bent, welkom, ook op dit forum.

Dan kun je gebruik maken van de gratis installatiemonteur via 0800 0402 of onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/monteur

Succes

Danielles
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 4, 2026

Jan, dank je wel voor je reactie. Ik heb al jaren Digitenne en ben dus ook al jaren klant van KPN. Wel heb ik nu voor het eerst glasvezel. Als ik via jouw link op zoek ga naar hulp van een servicemonteur dan kom ik uit bij de hulp voor 99 Euro per uur.

Vandaar dat ik me afvroeg of ik ook gewoon de Digitenne kan blijven gebruiken of dat er wellicht nog een andere optie is? Ik zit nog maximaal 2 jaar in deze woning, dus het is maar tijdelijk dat ik er gebruik van ga maken.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 5, 2026

Beste ​@Danielles met Digitenne alleen heb je geen internet,  is dat wat je wilt?

Voor internet ben je een nieuwe klant bij KPN en kun je een gratis installatiemonteur vragen.

Omdat je nu ook klant voor KPN thuis bent wordt Digitenne ook een stuk goedkoper als je ook het tv-abo bij KPN hebt.

Danielles
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 5, 2026

Ah, ok, Digitenne is alleen tv, dat heb ik me niet gerealiseerd. Omdat tv en internet via 1 modem (Box 12 aangesloten via een telefoonstekker) binnenkomen ging ik er van uit dat dat hetzelfde was. Maar wellicht ben ik jaren geleden al eens overgestapt 🤔. Ik kan nergens terugvinden dat ik Digitenne heb (er staat alleen internet + tv bij mijn KPN abonnement).  Dus daarom ga ik er ook niet van uit dat ik een nieuwe klant ben.

Uiteraard wil ik internet. En ik hoop via glasvezel een sterker signaal binnen te krijgen (in het verleden werd mij verteld dat het internet binnen zo traag is, omdat er buiten een te oude kabel zou liggen). De modem wil ik op de 1e verdieping, anders heb ik in de slaapkamer op de 2e verdieping geen goed signaal (dat is de ervaring van een buurman met modem op bg). 

Hoe ga ik dit realiseren, met het glasvezelkastje in de meterkast?

En dank voor reageren en de vragen die je stelt, Jan! 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

Hoe ga ik dit realiseren, met het glasvezelkastje in de meterkast?

Je heb installatiegarantie (gratis monteur) als nieuwe klant of migratie koper → glasvezel. Dus op de aansluitdatum KS bellen met de mededeling dat je niet zelfs kan installeren. De monteur kan gratis een UTP kabel van meterkast tot 1e verdieping leggen als het niet te moeilijk is. Anders heb je de optie jouw modem in meterkast te plaatsen en een Superwifi op 1e verdieping te installeren. Superwifi kan je bij de monteur kopen (61,50€/stuk), kabel kost ook vaak extra (6,50€/5m)

Danielles
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 5, 2026

Fijn dat ik toch recht heb op een monteur. Ik heb nog één laatste vraag;

Volgens mij ontkom ik er niet aan dat er een kabel naar boven moet worden getrokken, ook als de modem in de meterkast moet worden geplaatst (Ik heb al 2 kpn wifiversterkers in huis, hopelijk is dat voldoende).

Maar zal dan niet alsnog de kabel van het modem naar de TV moeten worden getrokken? Of is dan de oplossing om digitaal TV te gaan kijken? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

@Danielles Als je al 2 SWs heb kan het modem in meterkast draadlos met de SWs verbinding maken. Alleen bij eerste installatie moeten de SWs eens voor eens bekabeld met het modem aangesloten worden. Maar deze eerste installatie heb je waarschijnlijk al gedaan, aangezien je de 3 al langer in bezit heb. Dus ongeveer

Modem (meterkast) ← draadlos → 1ste SW ← draadlos of bekabeld → 2de SW. Jouw TV kan weer draadlos of bekabeld met een van de 2 SWs aangesloten worden.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 5, 2026

Beste ​@Danielles overleg even met de monteur ter plekke wat voor jou de beste oplossing is.

De monteur heeft in de regel alle benodigde materialen en apparaten in de auto liggen.

Succes.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Danielles en welkom bij de KPN community! Fijn dat je al hulp hebt gehad. 😁 Hopelijk is het inmiddels gelukt om de monteur in te plannen. Qua hoe alles aangesloten kan worden is dit ook mijn advies:

Beste ​@Danielles overleg even met de monteur ter plekke wat voor jou de beste oplossing is.

De monteur heeft in de regel alle benodigde materialen en apparaten in de auto liggen.

Onze monteurs zijn hier enorm handig in dus als het goed is heb je na het bezoek goed werkende diensten zonder kabel dwars door de kamer. 🙂
Laat je weten hoe het gegaan is? Ik ben benieuwd!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

Modem kan in principe al in de meterkast bij het glasvezel NT.

De interactieve tv ontvanger kan ook met de utp kabel achterin de SuperWiFi. 😀👍

Uit het lezen van je berichten haal ik dat je geen Digitenne hebt maar juist wel Interactieve TV met Arris of Arcadyan ontvanger.