Skip to main content

Eindelijk word er glasvezel aangelegd in mijn straat. Nu heb ik mij direct aangemeld voor een aansluiting op glasvezel in mijn eengezinswoning. Echter blijkt dat mijn TV te ver weg is van de aansluiting. Er dient dus een kabel geplaatst te worden en deze kan alleen zichtbaar in de woonkamer lopen waarbij hij ook nog langs een deur moet. Ook is het kostenplaatje van de draad van tv naar tv aansluiting is mij niet duidelijk.

Nu heb ik nog ziggo wat prima werkt, maar heb ik al een aanbod van KPN geaccepteerd als glasvezel wordt aangesloten in mijn huis gaat mijn abonnement direct in. Als ik dus akkoord ga met een aansluiting op deze wijze zit ik ook vast aan het abonnement. Is dit verstandig? Bestaat er een mogelijkheid om de aansluiting draadloos te verbinden met de tv (eerste tv)? Of kan ik dan beter geen aansluiting nemen? Hellup svp snel advies!  

Is het een koopwoning of een huurwoning?

Heb je nog een ouderwetse telefoonaansluiting in jouw woonkamer?


Er komt een KPN monteur om u aan te sluiten neem ik aan? Deze zal kijken of en hoe er een kabelverbinding kan komen tussen tv en glasvezelaansluiting (meterkast?)

Vaak lopen er interne leidingen vanuit de meterkast naar o.a. de woonkamer, waar een ziggo of telefoonkabel doorheen loopt. Zijn er zulke muuraansluitingen in de woonkamer? Een monteur kan daar een juiste internetkabel doorheen trekken. Op die manier zie je dus niks van die kabel, enkel vanuit die muuraansluiting naar de tv toe. Als dit er niet is zal er gekeken worden of het anders kan. Langs de plinten inderdaad kan een optie zijn. Een kabel aanleggen hoeft op zich niet veel te kosten, zo niet, helemaal niks. Tot 15 meter kabel is sowieso gratis. De hoeveelheid werk die een monteur eraan heeft om hem aan te leggen zou hij/zij in rekening kunnen brengen (15euro per kwartier), maar dat word ter plekke bepaald en besproken. Kabel vast timmeren langs de plinten, of middels plakgootjes wegwerken zijn bijvoorbeeld meerwerkkosten. Het is dus erg afhankelijk van de situatie in huis.

Mocht de Ziggo kabel er wel zijn maar dusdanig vastzitten om te vervangen hebben we Moca’s. 2 apparaten aan weerskanten om 1 tv aan te sluiten. 100 euro. 

 

Als het echt te moeilijk word, of niet wenselijk, zijn er draadloze oplossingen.

DVS stekkers. 2 stuks om 1 tv aan te sluiten. 80euro. ( Kan storingen opleveren dis niet de beste keuze) 

Superwifi’s. 2 stuks om 1 tv aan te sluiten. 59euro (Beste draadloze oplossing die we hebben, maar het blijft draadloos en dus een risico)

 

Toevallig 2 Superwifi’s meebesteld ipv de korting? Dan heb je die optie sowieso al kosteloos in huis.

Ik zou me niet direct zorgen maken. De monteurs dien dit dagelijks, en zien vaan oplossingen waar je zelf niet aan gedacht had. 

Mocht het echt helemaal niks worden, of te duur, valt er altijd te annuleren. Monteur neemt de spullen mee, en je blijft bij Ziggo. Met de overstapservice word Ziggo niet eerder opgezegd dan dat KPN werkt. En anders een belletje doen, en het loopt door.


Als het echt te moeilijk word, of niet wenselijk, zijn er draadloze oplossingen.
…….
Superwifi’s. 2 stuks om 1 tv aan te sluiten. 59euro
(Beste draadloze oplossing die we hebben, maar het blijft draadloos en dus een risico)

Toevallig 2 Superwifi’s meebesteld ipv de korting?
Dan heb je die optie sowieso al kosteloos in huis.

Ter extra info.
Aan dat ene ethernet poortje van de 2e draadloze SuperWiFi, kun je een switch hangen, waarmee je weer meerdere apparaten bekabeld kunt aansluiten.  Dat werkt ook met de TV-ontvanger erbij.


Als het echt te moeilijk word, of niet wenselijk, zijn er draadloze oplossingen.
…….
Superwifi’s. 2 stuks om 1 tv aan te sluiten. 59euro
(Beste draadloze oplossing die we hebben, maar het blijft draadloos en dus een risico)

Toevallig 2 Superwifi’s meebesteld ipv de korting?
Dan heb je die optie sowieso al kosteloos in huis.

Ter extra info.
Aan dat ene ethernet poortje van de 2e draadloze SuperWiFi, kun je een switch hangen, waarmee je weer meerdere apparaten bekabeld kunt aansluiten.  Dat werkt ook met de TV-ontvanger erbij.

 

Kan, maar is natuurlijk niet aan te raden. Of je moet storingen willen opwekken.


Kan, maar is natuurlijk niet aan te raden. Of je moet storingen willen opwekken.

Waarom is dat niet aan te raden en waarom zou je daarmee storingen opwekken?

Wat is het verschil tussen een TV ontvanger via die LAN poort en drie laptops via wifi aansluiten en die vier apparaten allemaal via een switch aansluiten?


​Die vraag wilde ik ook gaan stellen, maar je had kennelijk ook al het zelfde idee. :wink:

Ik geef nu juist een link naar een onderwerp waarbij ik dat uitgebreid heb getest, en het werkt !!
(Zelfs incl. tegelijkertijd streaming van films vanaf een NAS 75 km verderop, of gebruik Prime video).
Dus wat is dan het probleem als het allemaal werkt?


Ja als het werkt dan werkt het. Itv op DVS kan ook werken, maar alsnog raad ik het niet aan.

Experiawifi’s op een DVS met itv erbij geeft meestal ook problemen.

 

Een itv bekabeld aangesloten draait middels eigen vlan, en krijgt daarmee voorrang op internet.

Een itv draadloos aangesloten draait over het normale internet vlan zonder voorrang. Ga je je internet zwaar belasten dmv downloaden, gamen, streamen oid, dan kan er dus niks meer over zijn om je itv (storingsvrij) te laten draaien. 

Als je je daar bewust van bent, en niet alles tegelijk doet, of geen zware dingen, dan kan het heus wel werken. Maar om een zo goed mogelijk (draadloos) itv signaal te bieden lijkt het me beter om dit soort dingen niet te adviseren.

 

 


Een DVS is iets anders als een SuperWiFi.  Afhankelijk van type wat doorgaans door KPN wordt geleverd een enkele ethernetverbinding zonder WiFi.

Wel met extra WiFi zit er feitelijk tevens een ingebouwde "draadloze" switch in om ook andere apparaten te kunnen bedienen. Verleng je de ethernetpoort dan met een switch, wordt de functie ook daarmee uitgebreid.

Meerdere connecties via het apparaat.  Als zo'n draadloze set tevens IGMP Snooping ondersteunt, (bijv. een TP-Link 8630p kit -→ die heeft zelf al 3 ethernetpoortjes), werkt ook dat met een TV-ontvanger, met tevens meerdere apparaten er nog bij.

Maar uiteraard is een en ander wel afhankelijk van de verdere storingen binnen het stroomnet, wat dempend kan werken.  Maar dat is een "open deur".
 

Een itv bekabeld aangesloten draait middels eigen vlan, en krijgt daarmee voorrang op internet.

Dat blijft precies zo lopen.
 

Een itv draadloos aangesloten draait over het normale internet vlan zonder voorrang.

Het blijft een aparte data-stream, onafhankelijk van het internet.
Het komt nu eenmaal via VLAN 4 binnen, en gaat verder d.m.v. de proxy server instelling.

 

Ga je je internet zwaar belasten dmv downloaden, gamen, streamen oid, dan kan er dus niks meer over zijn om je itv (storingsvrij) te laten draaien.

Dat ligt eraan, wat voor connectie je hebt.
Via VDSL, drukt het sowieso op de volledige bandbreedte, ook zonder SuperWiFi.
Het is niet voor niets dat mensen met een trage internet verbinding bijv. geen 2 of 3 TV-ontvangers in HD zouden kunnen ontvangen, omdat het dan teveel drukt op de totale bandbreedte.
Er blijft dan te weinig over voor internet alleen, of om meerdere TV's in HD te draaien.

Bij glasvezel wordt IPTV "apart" geteld, in de reserve van de totale bandbreedte die er feitelijk ter beschikking is (1 Gbit), tegenover doorgaans een veel lager afgesloten internet abonnement.
 

Maar om een zo goed mogelijk (draadloos) itv signaal te bieden lijkt het me beter om dit soort dingen niet te adviseren.

Dat is een vreemde stellingname?
Je geeft het in een eerdere reactie nota bene zelf aan als optie om op die wijze in te kunnen zetten.

         Beste draadloze oplossing die we hebben…..

Als de draadloze verbinding op zichzelf krachtig genoeg is, is er geen enkel beletsel om het NIET toe te passen. IPTV neemt (bij glasvezel HD) maximaal iets van 12-13 Mbps in beslag.
Heb wel eens grotere afstanden draadloos overbrugt - tot pakweg 75 meter.
Van de 500 Mbps bleef er nog ruim 360 Mbps van over. Ruim genoeg voor IPTV.

Verder heb ik bij de twee Super WiFi’s die ik hier zelf heb aangesloten een draadloze verbinding naar de overkant van de straat (ongeveer 18 meter), van mijn 100/100 Mbps verbinding nauwelijks verlies.

Nu staat daar geen TV-ontvanger (zou overigens geen probleem hoeven te zijn), maar er wordt wel TV gekeken via de IPTV app en naar TV gecast (met Chromecast). Ook YouTube op een smart TV, wat dan wel vol via internet gaat. Werkt allemaal zonder problemen. Nooit klachten over.
(Draait al ongeveer 10-11 maanden zo).


Een itv bekabeld aangesloten draait middels eigen vlan, en krijgt daarmee voorrang op internet.

Aan de LAN zijde van een Experia/KPN Box worden geen vlans gebruikt.


Heb wel eens grotere afstanden draadloos overbrugt - tot pakweg 75 meter.
Van de 500 Mbps bleef er nog ruim 360 Mbps van over. Ruim genoeg voor IPTV.

Een P2P-straalverbinding is natuurlijk niet vergelijkbaar met een standaard wifi-product zoals de standaard mesh-systemen zoals bijvoorbeeld Superwifi of Netgear Orbi. 

 

Hoewel aansluiten via Superwifi moet kunnen is het niet aan te raden om er meerdere in de woonkamer te plaatsen omdat een kabel trekken geen optie is. Het gaat werken voor de TV maar de kans op verstoringen op je wifinetwerk wordt wel wat groter. Nou hangt het allemaal af van het formaat woonkamer uiteraard.

 

@JacquelineGlasvezel Is een kabel trekken via de kruipruimte geen optie? De monteur ter plaatse zal hier uiteraard over oordelen of dit ook echt kan maar dat is misschien wel een start. Via kruipruimtes is vaak een hele hoop mogelijk.