Skip to main content

Vandaag is men langs geweest om glasvezelkabel door te trekken naar mijn meterkast en om het glasvezelaansluitpunt te installeren. Men heeft het witte kastje voor NT gebruikt, zie de foto, maar het glas lampje brandt niet.

Nu is mij verteld dat het een zwarte Nokia-kastje voor ONT had moeten zijn in mijn gebied en dat er dus een verkeerd kastje is gemonteerd. Hoe kom ik er achter of dat klopt? En ik neem aan dat een KPN-monteur (dus niet van KPN Netwerk) dit dan kan herstellen desnoods?

 

Hoi @Cel71, dit lijkt wel het goede kastje. Echter als ik zo meekijk lijkt het alsof KPN Netwerk jouw verbinding nog niet gereed heeft gemeld bij ons. 😞 Hopelijk morgen. Anders zal ik melding maken bij de Technische Dienst of een monteur aansturen. 

Zou je voor die tijd voor de zekerheid het kastje al eens stroomloos gehad voor minimaal 2 minuten? Ik verwacht niet dat het helpt, maar niet geschoten is altijd mis. 


Volgens mij komt er een zwart kapje overheen als ze het komen aansluiten op jouw interne LAN. 

Maar het snelste gaat het via 0800-0402 gratis. Dan kan je ook vragen wanneer ze het komen overzetten. Lukt dat niet, vul dan hier even je profiel in. https://forum.kpn.com/settings/profile

 

Kan weg, uit het bericht van @Bart_Z dat parallel werd verstuurd kan ik opmaken dat alles al bekend is. (Of alleen het deel van zwart kapje laten staan). 


Nu ik er beter naar kijk kun je daar wel eens gelijk in hebben. Dat onze monteur die nog moet installeren. 

Snelste is dan inderdaad om morgenvroeg 0800-0402 te bellen. Natuurlijk mag je ook hier reageren. 


Ik heb net even nagevraagd maar bij de buren hangt zo'n zwart kastje als dit. Dus ik heb een ander, totaal wit, kastje dan mijn buren blijkbaar. Ik heb het een tijdje van de stroom gehaald, helaas geen verandering.

 

 


Ik had overigens 0800-0402 gebeld maar daar werd ik doorverwezen naar KPN Netwerk. Gezien  eerdere ervaringen daarmee heb ik liever een KPN monteur.


Wat staat er op https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ ben daar wel benieuwd naar. Raar kastje dat zwarte. Dat zit op een patch cover verwerkt lijkt wel.


Wat staat er op https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ ben daar wel benieuwd naar. Raar kastje dat zwarte. Dat zit op een patch cover verwerkt lijkt wel.

Dat was een willekeurig voorbeeld van internet geplukt. Op die link staat “Glasvezel beschikbaar”, maar op mijn witte kastje heb ik dus geen brandend glas lampje en buren hebben een ander zwart kastje die blijkbaar voor een ander soort netwerk is. Dus ik heb zo'n vermoeden dat er iets niet klopt.


Ja maar dat zwarte van de buren lijkt ook nog wel een ouder type. Want XGS-PON wat KPN Netwerk tegenwoordig bij nieuwe adressen aanlegt is anders. Dus ben eigenlijk wel benieuwd. Misschien weet iemand anders hier meer van hier op dit forum.


Ik zie dat de order inmiddels gereed is gemeld. Dus als het stroomloos maken van het glasvezelkastje voor minimaal 2 minuten niet werkt, dan is het helaas wachten op de monteur die gepland staat voor 11-07. Hoor dan graag hoe dat bezoek verlopen is. 


Vandaag is men langs geweest om glasvezelkabel door te trekken naar mijn meterkast en om het glasvezelaansluitpunt te installeren. Men heeft het witte kastje voor NT gebruikt, zie de foto, maar het glas lampje brandt niet.

Nu is mij verteld dat het een zwarte Nokia-kastje voor ONT had moeten zijn in mijn gebied en dat er dus een verkeerd kastje is gemonteerd. Hoe kom ik er achter of dat klopt? En ik neem aan dat een KPN-monteur (dus niet van KPN Netwerk) dit dan kan herstellen desnoods?

 

Zo'n zwart kastje is een Nokia ONT uit de tijd dat de kpn alleen maar gpon aansloot ( tot 2021). Op de foto van Cel71 zit de Nokia ONT op de FTU geplakt met dubbelzijdig plakband en het hangt er nu even van af hoe goed die is geplakt, want bij een kennis is die dus los gegaan van de FTU en heb die toen apart stevig aan de muur bevestigd.

Bij mij zat die al op de muur maar was ook niet goed bevestigd met maar één schroef. Hij “hing” er bij. Ik heb die er toen met twee schroeven goed opgezet.
 

 


Gisteren KPN gebeld en na wat foto's te hebben gemaild, was de conclusie dat de witte kap (TK-01) die gemonteerd is de verkeerde is. Die is voor AON. Her moet een zwart kastje zijn want het is in mijn gebied XGS-PON. Foutje van KPN Netwerk. Maandagochtend komt een storingsmonteur van KPN langs om het te verhelpen. 


Gisteren KPN gebeld en na wat foto's te hebben gemaild, was de conclusie dat de witte kap (TK-01) die gemonteerd is de verkeerde is. Die is voor AON. Her moet een zwart kastje zijn want het is in mijn gebied XGS-PON. Foutje van KPN Netwerk. Maandagochtend komt een storingsmonteur van KPN langs om het te verhelpen. 

> is de verkeerde is. Die is voor AON

Ik heb op internet gezocht en wat me daar meteen bij opviel was dat er in de specificaties niet wordt vermeld of die geschikt is voor AON, GPON of XGS-PON. Er zijn nog “oudere” exemplaren in de omloop en bij die zou het goed kunnen dat die alleen geschikt zijn voor alleen AON. Maar als je een tamelijk “nieuwe” ONT hebt, betwijfel ik dat er een verkeerde ONT is gebruikt. Bij een kennis hebben ze namelijk gisteren exact dezelfde ONT met XGS-PON glasvezel over de FTU geschoven…...


Gisteren KPN gebeld en na wat foto's te hebben gemaild, was de conclusie dat de witte kap (TK-01) die gemonteerd is de verkeerde is. Die is voor AON. Her moet een zwart kastje zijn want het is in mijn gebied XGS-PON. Foutje van KPN Netwerk. Maandagochtend komt een storingsmonteur van KPN langs om het te verhelpen. 

> is de verkeerde is. Die is voor AON

Ik heb op internet gezocht en wat me daar meteen bij opviel was dat er in de specificaties niet wordt vermeld of die geschikt is voor AON, GPON of XGS-PON. Er zijn nog “oudere” exemplaren in de omloop en bij die zou het goed kunnen dat die alleen geschikt zijn voor alleen AON. Maar als je een tamelijk “nieuwe” ONT hebt, betwijfel ik dat er een verkeerde ONT is gebruikt. Bij een kennis hebben ze namelijk gisteren exact dezelfde ONT met XGS-PON glasvezel over de FTU geschoven…...

Dat laatste is onmogelijk. De getoonde NT op de foto is alleen beschikbaar voor AON netwerken en niet voor PON. Let ook op de lampjes aan de voorzijde. Een ONT voor PON heeft altijd een Alarm lampjee. In het geval van de topic starter heeft de aannemer van KPN Netwerk de verkeerde NT geplaatst. 

De ONT voor XGS-PON is zwart en van Genexis en schuift over de FTU heen.


Gisteren KPN gebeld en na wat foto's te hebben gemaild, was de conclusie dat de witte kap (TK-01) die gemonteerd is de verkeerde is. Die is voor AON. Her moet een zwart kastje zijn want het is in mijn gebied XGS-PON. Foutje van KPN Netwerk. Maandagochtend komt een storingsmonteur van KPN langs om het te verhelpen. 

> is de verkeerde is. Die is voor AON

Ik heb op internet gezocht en wat me daar meteen bij opviel was dat er in de specificaties niet wordt vermeld of die geschikt is voor AON, GPON of XGS-PON. Er zijn nog “oudere” exemplaren in de omloop en bij die zou het goed kunnen dat die alleen geschikt zijn voor alleen AON. Maar als je een tamelijk “nieuwe” ONT hebt, betwijfel ik dat er een verkeerde ONT is gebruikt. Bij een kennis hebben ze namelijk gisteren exact dezelfde ONT met XGS-PON glasvezel over de FTU geschoven…...

Dat laatste is onmogelijk. De getoonde NT op de foto is alleen beschikbaar voor AON netwerken en niet voor PON. Let ook op de lampjes aan de voorzijde. Een ONT voor PON heeft altijd een Alarm lampjee. In het geval van de topic starter heeft de aannemer van KPN Netwerk de verkeerde NT geplaatst. 

De ONT voor XGS-PON is zwart en van Genexis en schuift over de FTU heen.

Dat lijkt me nu erg onwaarschijnlijk omdat ze exact zo'n witte ONT bij een kennis geplaatst hebben afgelopen vrijdag. Maar, omdat de kpn vergeten is om hem een kpn box 12 te sturen, moet hij nu wachten tot hij de kpn box 12 krijgt en die dan zolang aangesloten houden tot de verbinding is gemaakt (en dat kan alleen maar met een kpn box 12 of ander kpn apparaat). Als die de verbinding goed is met de kpn box 12 kan hij dan weer zijn “eigen” router de FRITZ!Box 7590 gebruiken. Zo ging dat bij mij ook. Ik gebruik een FRITZ!Box 5530 fiber en die wordt na de omzetting van GPON naar XGS-PON niet herkend door het glasvezelnetwerk. Dus even de kpn box 12 uit de doos gehaald; die aangesloten en gewacht dat alle ledjes gewoon blijven branden; de kpn box 12 weer afgekoppeld en in de doos gedaan; toen de kabel weer omgezet naar de FRITZ!Box 5530 fiber. Die toen weer als vanouds werkte……..

Kpn levert momenteel alleen nog maar XGS-PON glasvezel en echt géén AON glasvezel meer, omdat die techniek in de ogen van de kpn achterhaald is of zou zijn.

Wanneer er tòch een verkeerde ONT -op-zou-zitten-, zou de ip-tv het ook niet moeten doen, want ik heb de zaak aangesloten via de ONT op glasvezel om te kijken of er internet is. Er zal internet via glasvezel doorgegeven worden (alle lampjes branden op de ONT) maar de glasvezel wil eerst een kpn box 12 signaleren op het glasvezelnetwerk. Nu is er dus nog geen glasvezel internet omdat dit nog even via adsl gaat, maar de ip-tv doet het al wel met glasvezel. En nu hier de “experts” weer…………. Hoe kun je ip-tv hebben via glasvezel als je een ONT voor AON zou hebben?


Geloof me... (en kijk even naar mijn handtekening...) Er worden echt nog wel AON aansluitingen gemaakt. Uiteraard in gebieden waar al langer geleden is uitgerold maar ook nog een paar losse nieuwe projecten omdat deze op een bestaande PoP worden aangesloten.

De apparatuur in de PoP bepaalt of het AON of PON is. Er zijn meer dan 2,5 miljoen aansluitingen die AON hebben of krijgen als ze een abonnement nemen. Alleen de half miljoen nieuwe aansluitingen van de laatste anderhalf jaar hebben XGS-PON. 

Een PoP heeft niet voor beiden apparatuur. Het is 1 van beide. 

 

@gensnet Dat jij een GPON aansluiting hebt wil toch niet zeggen dat iedereen een PON aansluiting krijgt?


Geloof me... (en kijk even naar mijn handtekening...) Er worden echt nog wel AON aansluitingen gemaakt. Uiteraard in gebieden waar al langer geleden is uitgerold maar ook nog een paar losse nieuwe projecten omdat deze op een bestaande PoP worden aangesloten.

De apparatuur in de PoP bepaalt of het AON of PON is. Er zijn meer dan 2,5 miljoen aansluitingen die AON hebben of krijgen als ze een abonnement nemen. Alleen de half miljoen nieuwe aansluitingen van de laatste anderhalf jaar hebben XGS-PON. 

Een PoP heeft niet voor beiden apparatuur. Het is 1 van beide. 

 

@gensnet Dat jij een GPON aansluiting hebt wil toch niet zeggen dat iedereen een PON aansluiting krijgt?

> Alleen de half miljoen nieuwe aansluitingen van de laatste anderhalf jaar hebben XGS-PON. 

Je spreekt jezelf nu tegen heb je dat zelf wel in de gaten? Eerst beweren dat er nog wel AON glasvezel verbindingen door de kpn worden geleverd en dan weer dat de kpn uitsluitend het laatste anderhalf jaar alleen nog maar nieuwe XGS-PON verbindingen levert?

> Dat jij een GPON aansluiting hebt wil toch niet zeggen dat iedereen een PON aansluiting krijgt?

Even een kleine correctie. Ik heb geen GPON maar een XGS-PON glasvezel verbinding. Vanaf eind 2021 legt de kpn alleen nog maar "nieuwe” (en dan met de nadruk op “nieuwe”) XGS-PON glasvezel verbindigen aan.

Nou dat weet ik wel héél zeker dat de kpn momenteel géén nieuwe glasvezel verbinding levert met AON want waarom zouden ze dat nu nòg doen met nieuwe glasvezel verbindingen? Investeren in iets wat in hun ogen al lang is achterhaald en wat helemaal niet meer de mogelijkheden heeft van XGS-PON? XGS-PON glasvezel wordt er nu alleen nog maar aangelegd. AON is “oud" en achterhaald.

Maar niet heus met “achterhaald”. De praktijk is echt wel anders dat er nu nog veel mensen een AON glasvezel verbinding hebben wat stamt uit de tijd dat er uitsluitend alleen maar een AON glasvezel verbinding bestond…… Wanneer iemand dus een AON glasvezel netwerk heeft en die wil een glasvezel verbinding hebben, zal de kpn dan daar een AON verbinding van moeten maken, omdat dit glasvezel netwerk van oorsprong met AON is opgezet en niemand heeft dan “nieuwe” XGS-PON maar iedereen heeft dan een “achterhaalde” AON verbinding. Dus de kpn zal nog wel mensen op AON aansluiten maar dat is dan noodgedwongen omdat het van oorsprong een AON glasvezel netwerk is wat in het verre verleden is aangelegd door wie dan ook…….
 


Tuurlijk joh.. gewoon eigenwijs blijven discussiëren met iemand die bij KPN (Netwerk) werkt. Want je weet het toch beter....

Paar simpele opmerkingen: Nieuwe projecten sinds anderhalf jaar is PON (eerst GPON, daarna XGS-PON. 

Aansluitingen die daarvoor zijn gemaakt zijn AON.

Iemand die in een gebied zit waar al een paar jaar geleden is aangelegd en nu pas een abonnement neemt noemen we ook een nieuwe aansluiting. En dat is toch AON.

 

En tot slot: de foto die jij zelf plaatste, een stukje terug, is een losse Nokia ONT en dat is GPON.

XGS-PON is een opklikbare ONT van Genexis:

 

 


Tuurlijk joh.. gewoon eigenwijs blijven discussiëren met iemand die bij KPN (Netwerk) werkt. Want je weet het toch beter....

Paar simpele opmerkingen: Nieuwe projecten sinds anderhalf jaar is PON (eerst GPON, daarna XGS-PON. 

Aansluitingen die daarvoor zijn gemaakt zijn AON.

Iemand die in een gebied zit waar al een paar jaar geleden is aangelegd en nu pas een abonnement neemt noemen we ook een nieuwe aansluiting. En dat is toch AON.

 

En tot slot: de foto die jij zelf plaatste, een stukje terug, is een losse Nokia ONT en dat is GPON.

XGS-PON is een opklikbare ONT van Genexis:

 

 

> Tuurlijk joh.. gewoon eigenwijs blijven discussiëren met iemand die bij KPN (Netwerk) werkt.
> Want je weet het toch beter....

Natuurlijk ben ik me daar terdege van bewust om gewoon eigenwijs te zijn 😉 Dat is de aard van dit beestje. Een heleboel mensen die hier lezen en schrijven zullen dit wel zo langzamerhand van mij wel weten ;-)

Het is nu “ondenkbaar” voor de “gevestigde orde” hier dat ik ook wel eens (maar een beetje?) gelijk kan hebben? Uitgesloten!

Maar dan denk ik graag terug aan het onderwerp dat ik van plan was om kpn glasvezel rechtstreeks op de FRITZ!Box 5530 fiber aan te willen sluiten. Je wilt niet weten hoeveel tegengas ik heb gekregen en met hoeveel str*nt er werd gegooid naar mij met allerhande argumenten die nu “als sneeuw voor de zon verdwenen” zijn……..
De/een SFP+ XGS-PON-module zal binnenkort bij veel winkels/bedrijven te koop zijn…….. en zullen er dan echt meer mensen de glasvezel rechtstreeks op een router willen aansluiten zonder tussenkomst van een ONT. En dat houdt de “gevestigde orde” dus echt niet meer tegen.

Je gaat dan zelf even nadenken over hetgene wat je wilt doen of dat succes zal hebben cq dat dus haalbaar is. De “gevestigde orde” heeft niet in de gaten dat ik dat zelf moet ervaren. Alle goede raad ten spijt. Wanneer ik dan op mijn bek zou gaan is dat alleen mijn eigen schuld en van niemand anders. Laat mij dan zelf maar ervaren, maar dat laat de “gevestigde orde” niet toe. Die dringen met harde hand je hun mening op. Die zullen èn moeten mij van hun gelijk overtuigen.

> Nieuwe projecten sinds anderhalf jaar is PON (eerst GPON, daarna XGS-PON. 

Dàt schreef ik toch ook zo?

> Aansluitingen die daarvoor zijn gemaakt zijn AON.

En exact schreef ik dat ook zo.

Maar om nu even bij de vraag te blijven van “Glasvezelaansluitpunt verkeerd?”.

Wanneer Cel71 op een AON glasvezelnetwerk zit aangesloten dat niet geheel nieuw meer is, moet daar dan een NTU geplaatst worden met een geschikte NTU. Maar of die witte die er nu zit ook alleen maar geschikt is voor XGS-PON betwijfel ik sterk, omdat er in de specificiaties niets staat over een AON of GPON of XGS-PON glasvezel verbinding. Bovendien is er bij de kennis exact afgelopen vrijdag zo'n ONT geplaatst op een nieuw aangelegd glasvezel netwerk van de kpn…….


Kan ik ook royalty's ontvangen als jullie steeds mijn xgspon aansluiting foto van mijn meterkast plaatsen?😎

als ik het goed samenvat wordt in een AON gebied, waar nieuwe klanten een aansluiting bij KPN willen dus nog gewoon het 'oude' type aansluiting krijgen en in nieuw aangelegde gebieden uitsluitend de xgspon aansluiting @Ward_ 


 

Als ik het goed samenvat wordt in een AON gebied, waar nieuwe klanten een aansluiting bij KPN willen dus nog gewoon het 'oude' type aansluiting krijgen en in nieuw aangelegde gebieden uitsluitend de xgspon aansluiting @Ward_ 

Ja, zover ik uit zijn tekst begrijp ligt dat vooral aan de centrale, dus wat daar beschikbaar is. Dus nieuw gebouwde PoPs krijgen uitsluitend nog maar XGS-PON maar oudere hebben misschien nog AON dus die klanten krijgen dan ook AON.

Kijk:

Er worden echt nog wel AON aansluitingen gemaakt. Uiteraard in gebieden waar al langer geleden is uitgerold maar ook nog een paar losse nieuwe projecten omdat deze op een bestaande PoP worden aangesloten.

De apparatuur in de PoP bepaalt of het AON of PON is. Er zijn meer dan 2,5 miljoen aansluitingen die AON hebben of krijgen als ze een abonnement nemen. Alleen de half miljoen nieuwe aansluitingen van de laatste anderhalf jaar hebben XGS-PON. 

Een PoP heeft niet voor beiden apparatuur. Het is 1 van beide. 

en

Paar simpele opmerkingen: Nieuwe projecten sinds anderhalf jaar is PON (eerst GPON, daarna XGS-PON. 

Aansluitingen die daarvoor zijn gemaakt zijn AON.

Iemand die in een gebied zit waar al een paar jaar geleden is aangelegd en nu pas een abonnement neemt noemen we ook een nieuwe aansluiting. En dat is toch AON.

Dat zou ook kunnen betekenen dat stel er is ergens al een lange tijd glasvezel en er komt een nieuwe flat en in die komt  bij een bestaande PoP, dat die allemaal nog AON krijgen.

 

Maar als ik het dan goed begrijp zouden die ook niet zo makkelijk eventueel snellere snelheden kunnen krijgen. Want AON kan maar tot 1Gb/s. Die kan dan niet zo makkelijk omgebouwd worden naar XGS-PON. Vraag mij dan wel af hoe dat dan kon bij @gensnet die heeft toch zijn verbinding laten ombouwen naar XGS-PON uiteindelijk? Zie ook die brief hier 

 

Dus @Ward_ hebben ze dan in zo’n situatie eigenlijk beide situaties in die PoP? Of gaan ze speciaal voor een iemand een heel eigen gedeelte in die PoP maken? Want jij zei: “Een PoP heeft niet voor beiden apparatuur. Het is 1 van beide”. 

Hoe zal dat later gaan als mensen de nieuwe snelheid kiezen waar KPN echt wel mee gaat komen, bijv 8 Gb/s net als Delta? Dan worden ze omgezet naar XGS-PON als ze nog een oud type hebben?

En migratie in de PoP van PON naar XGS-PON is makkelijker dan AON? En dat is dan dus mogelijk om aan te vragen? iZoals @gensnet deed]

Maar stel een nieuwbouwproject komt op een bestaande PoP die GPON heeft, die krijgen dan wel automatisch XGS-PON?

En stel je hebt AON en wil naar XGS-PON dan kan dat gewoon niet qua aanbieden van hogere snelheden. Dus die mensen kunnen dat dan niet kiezen? Want ‘oude’ AON pop is niet zomaar aanpasbaar naar XGS-PON ivm hele PoP moeten aanpassen?

 

Latere reactie, na goed lezen van dat genstopic: Ah dus hij zat op een GPON verbinding, daarom kon dat wel omgezet worden naar dat XGS-PON. Nu vraag ik mij wel af hoe veel mensen daar uberhaubt een verzoek voor zullen doen. Want bijna niemand weet van het kunenn hebben van een eigen ONT af. Maar stel hij had dus AON dan kon hij dat niet laten ombouwen en dat maakte ook niet uit want je hebt ook eigen ONT’s die AON aankunnen. sterker nog die worden bij die fritzboxen meegeleverd.


Tjsa, het is eigenlijk héél eenvoudig…….

Woon je in een gebied/stad/dorp waar voor een mooi tijdje terug glasvezel is gelegd is dit héél waarschijnlijk een glasvezel AON netwerk. Een glasvezel AON netwerk is niet (“even”) te veranderen in GPON of XGS-PON netwerk. Het is het één (AON) òf het andere (GPON of XGS-PON) en niet door elkaar. Wanneer je dus in een gebied/stad/dorp woont met een glasvezel AON netwerk, zul je dáár dan ook een AON glasvezel verbinding krijgen.

Woon je in een gebied/stad/dorp waar ze onlangs (drie jaar?) glasvezel hebben gelegd is dit een GPON of XGS-PON glasvezel verbinding. En dan kun je dáár géén AON glasvezel krijgen, omdat dit dan een GPON of XGS-PON glasvezel netwerk is. Een verandering van GPON naar XGS-PON gaat wel héél makkelijk. Je kunt dat zelf regelen met een servicetool (https://servicetools.kpn.com/v2/#/) van de kpn.


KPN vervangt een G-PON door een XGS-PON alléén als men een eigen modem aan wil sluiten of naar de Gigabitsnelheid overstapt.

 


KPN vervangt een G-PON door een XGS-PON alléén als men een eigen modem aan wil sluiten of naar de Gigabitsnelheid overstapt.

 

Wat dan de reden(en) ook mogen zijn om een glasvezel GPON naar glasvezel XGS-PON om te laten zetten, is in dit geval niet belangrijk. De meeste mensen weten niet eens op wat voor glasvezel netwerk ze zitten……. Die hoeven dit ook helemaal niet te weten. Als internet het maar doet zijn de meeste mensen al dik tevreden…….


Ik zie de vraag terugkomen wat er gaat gebeuren met die AON aansluitingen van de afgelopen 15 jaar. De betreffende PoP's hoeven alleen maar voorzien te worden van XGS-PON apparatuur. Nu is dat nog geen prioriteit omdat AON ook 1 Gbit kan halen. Maar het gaat zeker wel gebeuren, alleen zal het nog wel een paar jaar duren.


Ik zie de vraag terugkomen wat er gaat gebeuren met die AON aansluitingen van de afgelopen 15 jaar. De betreffende PoP's hoeven alleen maar voorzien te worden van XGS-PON apparatuur. Nu is dat nog geen prioriteit omdat AON ook 1 Gbit kan halen. Maar het gaat zeker wel gebeuren, alleen zal het nog wel een paar jaar duren.

Zeker zal dit nog wel een paar jaar duren. Kpn is nu alleen “gefocust” op een glasvezel GPON of XGS-PON netwerk en maakt daarom geen enkele haast om glasvezel AON netwerk te veranderen in glasvezel GPON of XGS-PON netwerk. Waarschijnlijk omdat er aan de nieuwe glasvezel netwerken meer te verdienen is dan een glasvezel netwerk dat nog goed werkt (en nog prima voldoet) om die om te gaan bouwen. Een enkeling met glasvezel AON zou dan naar een snelheid willen die met AON niet meer mogelijk is, maar die heeft dan gewoon “pech”. Zoals vele mensen die “pech” hebben omdat ze in een gebied wonen waar aanleg van glasvezel niet rendabel is.