Skip to main content

Vandaag is men langs geweest om glasvezelkabel door te trekken naar mijn meterkast en om het glasvezelaansluitpunt te installeren. Men heeft het witte kastje voor NT gebruikt, zie de foto, maar het glas lampje brandt niet.

Nu is mij verteld dat het een zwarte Nokia-kastje voor ONT had moeten zijn in mijn gebied en dat er dus een verkeerd kastje is gemonteerd. Hoe kom ik er achter of dat klopt? En ik neem aan dat een KPN-monteur (dus niet van KPN Netwerk) dit dan kan herstellen desnoods?

 

KPN bied hogere snelheden nog niet aan dus dat scheelt. Sorry voor het kapen van je topic @Cel71 


Glasvezel werkt bij mij sinds maandagochtend nadat de storingsmonteur het witte kastje door een zwarte variant heeft vervangen. Dus problem solved.


Helemaal top @Cel71. geniet van de verbinding. Mocht je er vragen over krijgen, laat het dan weten. 


Glasvezel werkt bij mij sinds maandagochtend nadat de storingsmonteur het witte kastje door een zwarte variant heeft vervangen. Dus problem solved.

Ja dacht iedereen al he, fijn dat het werkt 


Helemaal top @Cel71. geniet van de verbinding. Mocht je er vragen over krijgen, laat het dan weten. 

Eigenlijk wel. Ik woon in een appartementencomplex en in mijn wijk is al sinds mei 2020 glasvezel gelegd.  Toen heb ik vrijwel meteen een abonnement geregeld. Probleem was echter dat men niet wist hoe een deel van ons complex binnen te komen met de bekabeling en ik dus maar geen glasvezel kreeg. Dat is een week geleden grotendeels gefikst na 7 pogingen in 2 jaar. Helaas had men een verkeerd kastje gemonteerd (AON- ipv PON-geschikt) maar de storingsmonteur van KPN had dat maandagochtend zo verholpen. Dat verhaal is dus goed afgerond 😀

Mijn abonnement ging daarna meteen in maar dat was nog Hussel 500 zonder TV maar met vast bellen dat ik in 2020 had aangevraagd. Dat abonnement dacht ik dus maandag naar 1 Gbit met TV (2 ontvangers) en met vast bellen om te zetten via de website maar dat ging niet. Daarna via de klantenservice het wel kunnen regelen. Weer een stap verder, mooi!

Ruim 1 dag later krijg ik een e-mail dat er extra onderzoek nodig is: “We moeten extra onderzoek doen om uw abonnement te veranderen. De e-mail met extra informatie over deze verandering en de definitieve startdatum ontvangt u daarom iets later.”

In die e-mail ook
een link er in die leidt naar een webpagina met mijn order en een aansluitdatum: “Vanaf 14 juli kun je je apparatuur aansluiten.". Welke apparatuur? Experiabox V12 heb ik al en er zijn geen andere zaken deze week naar mij gestuurd (geen TV-ontvangers bijvoorbeeld). Ook op die webpagina een button dat ik een monteursafspraak moet maken: “Maak een monteursafspraak. We moeten je aansluiting aanpassen” (waarom nu alweer?) en als ik daar op klik krijg ik: “Je kunt nog geen afspraak met de installatiemonteur maken. Kom binnenkort terug om een afspraak te maken.” Apart, laat ik het zo maar stellen.

 
En nu is het al 3 dagen muisstil vanuit KPN, dus ook geen e-mail met extra informatie. En dat vind ik vrij vreemd.


@Cel71, zoals ik het nu zie kun je nog geen 1Gbit gebruiken omdat je dan over moet van GPON naar XGSPON. De glasvezeltechniek moet dus aangepast worden. 

Hoe dit verder zit en waarom je niets weer gehoord heb kan ik er niet uithalen. Ik heb hierom melding gemaakt bij de Back Office, zijn gaan dit verder uitzoeken en zullen naar binnen 3 werkdagen contact met je zoeken. Hoor graag van je als er contact is geweest. 


Hallo @Cel71 

omdat je dan over moet van GPON naar XGSPON. De glasvezeltechniek moet dus aangepast worden. 

Er moet dus ook een monteur bij jou thuis komen om de G-PON-kast om te wisselen voor een XGS-PON-kast en aanmelden bij de centrale, daarna kun je pas van de Gigabit-verbinding gebruik maken.

 

 


Met alle respect, maar dat is lariekoek: op 22 juli 2021 stapte ik over naar 1 Gbit up en down met de Nokia ONT die ik had. Pas 28 januari van dit jaar kreeg ik een nieuwe XGS-PON ONT. Ik woon vlak bij mijn broer (Cel71) en zit in hetzelfde uitrolgebied van glasvezel.


Hallo @Babbeloester , als je het tegen mij hebt, is het geen lariekoek. Ik had eerst een gpon aansluiting, diezelfde week besloot ik over te gaan op 1 Gigabit en moest mijn aansluiting aangepast worden naar xgs pon vanwege de hogere snelheid, beleid van KPN. Nu wordt standaard meteen met xgspon gewerkt. 

Gpon kan tot 1 Gigbit aan, xgs PON tot 10 gigabit. In de wandelgangen heb ik vernomen dat KPN volgend jaar naar 2,5 Gigabit op gaat waarderen, dan ben je met xgs PON meteen mooi klaar als je er dan ook een geschikt modem bij ,rijgt.

 

 


Hoi @JanD ik had het met name tegen @Bart_Z maar ook een beetje tegen jou: De XPS-GPON is technisch geen onmisbare vereiste voor 1 Gbit, het is blijkbaar een beleidskwestie dat er nu direct een nieuwe ONT geplaatst moet worden. Dit zou in mijn mening alleen geen vertraging op mogen leveren: zet de lijn op 1 Gbit en vervang op termijn de ONT. Zoals het dus ook bij mij gedaan is.


In de wandelgangen heb ik vernomen dat KPN volgend jaar naar 2,5 Gigabit op gaat waarderen, dan ben je met xgs PON meteen mooi klaar als je er dan ook een geschikt modem bij ,rijgt.

 

 

Misschien een beetje optopic, maar aangezien ik op het punt sta naar kpn over te stappen. ik wilde een fritzbox 7590 aanschaffen… Ik kan beter ff wachten zeker? Zijn er al modems die 2.5 Gb ondersteunen?


In de wandelgangen heb ik vernomen dat KPN volgend jaar naar 2,5 Gigabit op gaat waarderen, dan ben je met xgs PON meteen mooi klaar als je er dan ook een geschikt modem bij ,rijgt.

 

 

Misschien een beetje optopic, maar aangezien ik op het punt sta naar kpn over te stappen. ik wilde een fritzbox 7590 aanschaffen… Ik kan beter ff wachten zeker? Zijn er al modems die 2.5 Gb ondersteunen?

Die zijn duur. Heeft u al een computer die 2,5 Gb ondersteund? Even voor de duidelijkheid: via WiFi gaat u dat nooit halen. Heden ten dage in 2022 niet althans 😉

Ik heb pas nog een nieuw moederbord aangeschaft en heb nog overwogen om er 1 te nemen met een 2,5 gbit LAN poort. Maar onder de 200 euro is de keuze behoorlijk beperkt. Ik heb het idee maar laten varen.


In de wandelgangen heb ik vernomen dat KPN volgend jaar naar 2,5 Gigabit op gaat waarderen, dan ben je met xgs PON meteen mooi klaar als je er dan ook een geschikt modem bij ,rijgt.

 

 

Misschien een beetje optopic, maar aangezien ik op het punt sta naar kpn over te stappen. ik wilde een fritzbox 7590 aanschaffen… Ik kan beter ff wachten zeker? Zijn er al modems die 2.5 Gb ondersteunen?

Die zijn duur. Heeft u al een computer die 2,5 Gb ondersteund? Even voor de duidelijkheid: via WiFi gaat u dat nooit halen. Heden ten dage in 2022 niet althans 😉

ja mijn moederbord en NIC ondersteunen 2,5 Gb 

Netwerk bedraad

10/100/1000/2500 Mbps

Ethernet

check icon


@Cel71, zoals ik het nu zie kun je nog geen 1Gbit gebruiken omdat je dan over moet van GPON naar XGSPON. De glasvezeltechniek moet dus aangepast worden. 

Hoe dit verder zit en waarom je niets weer gehoord heb kan ik er niet uithalen. Ik heb hierom melding gemaakt bij de Back Office, zijn gaan dit verder uitzoeken en zullen naar binnen 3 werkdagen contact met je zoeken. Hoor graag van je als er contact is geweest. 


Ok, ik wacht af en laat het weten. Je zou denken dat als men vanuit KPN een nieuwe glasvezelverbinding aansluit dat dan de meest recente glasvezeltechnieken meteen worden gemonteerd. Scheelt monteursafspraken en ergernis bij klanten. Ik krijg/heb nu geen TV-kastjes van KPN zoals aangevraagd en moet mijn Ziggo-abonnement daarom langer door laten lopen.


Met alle respect, maar dat is lariekoek: op 22 juli 2021 stapte ik over naar 1 Gbit up en down met de Nokia ONT die ik had. Pas 28 januari van dit jaar kreeg ik een nieuwe XGS-PON ONT. Ik woon vlak bij mijn broer (Cel71) en zit in hetzelfde uitrolgebied van glasvezel.

Maar PON heeft een beperktere capaciteit vergeleken met XGS-PON. Dus als veel mensen 1 GBit nemen, zit je met PON sneller aan de max. Dat is wellicht de reden dat het wel kàn, maar het beleid van KPN is om over te gaan op XGS-PON, zodat ook anderen nog 1 GBit kunnen afsluiten en niet meteen de hele uplink vol zit...


@Cel71, ik snap het volledig. Het is balen dat het zo moet en daardoor ook langer duurt met de tv. Hopelijk is het snel allemaal geregeld en kun je gebruik maken van de 1Gbit verbinding en de tv. Hoor graag weer van je. 


@Cel71, zoals ik het nu zie kun je nog geen 1Gbit gebruiken omdat je dan over moet van GPON naar XGSPON. De glasvezeltechniek moet dus aangepast worden. 

Hoe dit verder zit en waarom je niets weer gehoord heb kan ik er niet uithalen. Ik heb hierom melding gemaakt bij de Back Office, zijn gaan dit verder uitzoeken en zullen naar binnen 3 werkdagen contact met je zoeken. Hoor graag van je als er contact is geweest. 


Ok, ik wacht af en laat het weten. Je zou denken dat als men vanuit KPN een nieuwe glasvezelverbinding aansluit dat dan de meest recente glasvezeltechnieken meteen worden gemonteerd. Scheelt monteursafspraken en ergernis bij klanten. Ik krijg/heb nu geen TV-kastjes van KPN zoals aangevraagd en moet mijn Ziggo-abonnement daarom langer door laten lopen.

Dit komt omdat jouw aanvraag van glasvezel zo traag verliep en de order oud is. In oude orders werd nog gpon aangesloten dus vandaar. En bij elke wijziging bij klanten met gpon komt er tegenwoordig een monteur het veranderen naar xgspon. Er zijn zelfs voorbeelden van mensen die enkel een zenderpakket aan of uit zetten waardoor een monteur wordt aangestuurd. 


@Cel71, ik snap het volledig. Het is balen dat het zo moet en daardoor ook langer duurt met de tv. Hopelijk is het snel allemaal geregeld en kun je gebruik maken van de 1Gbit verbinding en de tv. Hoor graag weer van je. 

Ik werd vanmorgen gebeld door KPN en doorverwezen naar een 088 nummer van KPN eindigend op75. Daar wist men te vertellen dat er iets fout stond in het systeem en dat het bij ICT ligt om op te lossen. En ik zou automatisch een e-mail krijgen dan als het opgelost is. Dus maar weer afwachten...


Hopelijk heeft ICT het snel voor elkaar. Hoor graag als je reactie hebt gehad. 


2,5 week na mijn aanvraag voor een abonnementswijziging. 2 weken na e-mailbericht dat er extra onderzoek nodig is. En nog steeds geen enkel bericht van KPN daarna behalve toen ik er zelf achteraan ging bellen en ik te horen kreeg dat het bij ICT ligt. Daar ligt het nu ook alweer 2 weken dus. Hoe kan dit???

Kortom, een zeer ontevreden klant hier!!!


Dat snap ik heel goed. Je blijft maar wachten en er lijkt niks te gebeuren. Ik heb dan ook nog weer navraag voor je gedaan. Ik hoop echt dat er snel duidelijkheid komt. Ik hoor dan ook graag als er contact is geweest. 


Vrijdag laat in de middag ben ik gebeld door KPN. Blijkbaar was getracht de order er doorheen te krijgen maar was die op een volgend probleem blijven hangen. Maandag ging men er weer naar kijken en als de order uiteindelijk door is gekomen word ik door KPN gebeld. Dus daar maar op wachten dan.

 

 


Balen zeg. Ik hoop dat het nu snel voor elkaar is. 


Bijna een week later weer en sinds afgelopen vrijdagmiddag niets meer van KPN gehoord. Ongelooflijk dir.