Skip to main content

Een tijd geleden kwam de aankondiging dat ze gingen graven ivm aanleggen glasvezel. Omdat ik geen glasvezel wil (geen behoefte) belde ik KPN en vroeg wat als ik geen toestemming geef om te graven? Dat kan, maar als je dan later wilt laten graven kost het geld. En ben ik verplicht om meteen een glasvezelabonnement te nemen als het kastje in huis is? Nee, dat ben je niet verplicht.

Inmiddels weken verder, kastje hangt en nu blijft KPN me een abonnement door de strot duwen. Eenzijdige afspraken maken voor de monteur. Gisteren opnieuw contact: de koperleiding wordt afgesloten bij alle huishoudens waar glasvezelabo mogelijk is. Dat is niet zoals het me eerder is verteld.

Ik ben hier erg boos over: Het kan toch niet zo zijn dat ik MOET overstappen op glasvezel terwijl ik daar helemaal geen behoefte aan heb?

Overstappen op glasvezel is niet verplicht en kost je ook niks meer. Wanneer je duidelijk de opdracht geeft dat je alleen de “drager” van je signaal wil wijzigen naar glasvezel blijven de kosten gelijk en zal dit geen gevolgen hebben voor je abonnement of kosten


Hoi @Gesuino 
Het koper wordt allemaal vervangen door gasvezel hetgeen veel voordelen biedt.

Het brengt voor jou geen enkele meerkosten mee om over te stappen op glasvezel, ik zie alleen maar voordelen.
En inderdaad op den duur vervalt de koperaansluitingen.

Dus nu moet je niks, maar op den duur dus wel….


Hallo @Gesuino 

Overstappen op glasvezel is niet verplicht. Houd er alleen rekening mee, dat KPN in de toekomst geen twee netwerken (koper en glasvezel) in bedrijf gaat houden. Dat is te duur. Op termijn wordt het kopernetwerk uitgeschakeld. Zie dit artikel: Glas aan - Koper uit Daar lees je over plaatsen waar dat nu al gebeurt.

Wat is je bezwaar tegen glasvezel? Het kost je niets extra en het levert altijd de gecontractueerde snelheid i.t.t. koper waar de snelheid afneemt door de lengte (en kwaliteit) van de kabel.


Hallo @Gesuino , zie ook mijn reactie in je post in het andere topic.

 


Jullie reageren (bijna) allemaal met dat het niet verplicht is. En toch kan ik de afspraak met de monteur niet annuleren. Hij komt volgende week aansluiten, terwijl ik heb aangegeven dat ik dat niet wil. De afmeldlink in de mail werkt niet, telefoon schakelt door naar niet bestaand nummer en in de chat is tegen me gezegd dat ik die afspraak niet kan annuleren. Hoezo niet verplicht? Ik laat de monteur komende week niet binnen. 

Dat op termijn het koper weg gaat snap ik ook. Maar mijn buren hebben het kastje niet laten aanleggen. Denk je nu echt dat het koperwerk op korte termijn verdwijnt? Veel mensen zonder Internet? En dan nog, als dat gebeurt kan ik dan altijd nog kiezen voor glasvezel abo.

Mijn ergernis gaat over het onjuist voorlichten door KPN waardoor ik het gevoel heb dat ik erin ben geluisd. Is vast niet hun bedoeling maar wel gebeurd. Het gaat er niet om dat glasvezel wel of niet beter en wel of niet duurder is.


Hallo @Gesuino je bent niet verplicht om nu over te stappen. Dat staat los van de aanleg van een glasvezelpunt in je meterkast. De ploegen staan nu klaar om dit werk uit te voeren. Het is verstandig om daar aan mee te doen, want het is nu volledig kosteloos voor jou. Als je dat later alsnog wil laten doen dan zouden daar kosten voor jou aan verbonden kunnen zijn.

Over een jaar of drie zal koper ws. uitgeschakeld worden, voor de ‘achterblijvers’ zal dan wel een oplossing geboden worden.


Over een jaar of drie zal koper ws. uitgeschakeld worden, voor de ‘achterblijvers’ zal dan wel een oplossing geboden worden.

Die moeten dan betalen voor de aanleg. Zie ook dit topic:

https://forum.kpn.com/internet-9/zener-komt-bij-u-thuis-glavezelaanleg-548048?postid=1366753#post1366753

Waarin KPN medewerker Erik zegt:

"Als je nu weigert en op een later moment alsnog glasvezel zou willen, dan zitten er wel kosten aan verbonden om het aangelegd te krijgen."


Dat zou kunnen @Nick83 , ik heb dat topic ook gelezen.


Hallo @Gesuino je bent niet verplicht om nu over te stappen. Dat staat los van de aanleg van een glasvezelpunt in je meterkast. De ploegen staan nu klaar om dit werk uit te voeren. Het is verstandig om daar aan mee te doen, want het is nu volledig kosteloos voor jou. Als je dat later alsnog wil laten doen dan zouden daar kosten voor jou aan verbonden kunnen zijn.

Over een jaar of drie zal koper ws. uitgeschakeld worden, voor de ‘achterblijvers’ zal dan wel een oplossing geboden worden.

Hallo RBxx,
Om die reden heb ik het kastje dus wel laten aanleggen. KPN gaf aan dat dit nu gratis kon en dat ik dan niet verplicht ben om meteen over te stappen met het abo. 


Hallo RBxx,
Om die reden heb ik het kastje dus wel laten aanleggen. KPN gaf aan dat dit nu gratis kon en dat ik dan niet verplicht ben om meteen over te stappen met het abo. 

Dat is een verstandige zet @Gesuino 
Zo kun je altijd nog beslissen wat je doet.
Is het je eigen huis? Dan is de verkoopwaarde ook hoger met een glasaansluiting.


@Gesuino Juist omdat je dat kastje in huis wel hebt laten aanleggen snap ik niet precies waarom je de omzetting niet wilt. Het meeste werk is dus al gedaan.

Jouw internetverbinding komt nu via een koperdraadje binnen en die aansluiting wil men omzetten naar de nieuwe glasvezel. Dat is dus het enige dat verandert. Jouw abonnement wijzigt niet.

Voordeel is dat je dan ook daadwerkelijk geleverd krijgt waar je nu al voor betaald. Veel mensen met een koper aansluiting betalen veel geld voor een snelheid die via koper in werkelijkheid niet gehaald wordt. En dat wordt steeds erger. Ik heb jarenlang elk jaar meer moeten betalen voor een KPN abonnement met een zogenaamd hogere snelheid, terwijl de daadwerkelijke snelheid steeds verder achterbleef vanwege de beperking van de koper aansluiting.

Ik heb ook bij mensen in mijn omgeving vaak gemerkt dat de tegenzin om het te laten omzetten een oorsprong heeft in de angst voor het onbekende. De communicatie van KPN omtrent de omzettng is niet altijd de beste. Men gaat er bij KPN van uit dat voor iedereen de technische achtergrond van de omzetting duidelijk is en beseft niet dat sommige mensen huiverig zijn voor de verandering.

 


Hallo @Gesuino verder is bij glas de uploadsnelheid gelijk aan de downloadsnelheid.

Bij koper heb je bijvoorbeeld een 50/5Mbit/s-abo bij overstap naar glas zonder meer kosten wordt dat dus 50/50Mbit/s, dus een hogere en stabielere snelheid.

 


Wordt het kastje (modem ) nu in de meterkast of in de hoek van de (woon)kamer geplaatst? Voldoet de meterkast of moet dit in de plaats van de oude modem komen?


Wordt het kastje (modem ) nu in de meterkast of in de hoek van de (woon)kamer geplaatst? Voldoet de meterkast of moet dit in de plaats van de oude modem komen?

Hallo @Phoning , dat word door KPNNetwerk in overleg met jou bepaald, er komt een zogenaamde ‘schouwer’ om te bekijken wat de beste plek is voor de glasvezelaansluiting.

 


ik zal jullie de voordelen van koper uitleggen

1 het werkte ALTIJD. nooit storingen
2 geen losse modems, wifi, inbrekers in huis via je lijn en je telefoon hoefde nooit opgeladen te worden
3 telefoon werkte ook bij een lokale stroomstoring
4 mijn bakelieten telefoon (een van de, tussen de moderne) werkt al sinds de jaren 50 (zo hoort dat) en kan nog eeuwig mee en rinkelt supergezellig, en voor alle telefoons, ben bang dat ik die nu kwijtraak.
5 ik hoefde nooit te kiezen tussen zeikerds van zeurende concurrerende providers, die het er ook echt nooit goedkoper op maakten.

ook ik liet om het “gratis” zonder enig eigenbelang (alles werkte prima) de glasvezelkabel aanleggen en kreeg nu een brief dat t koper eruitgaat, inderdaad met de abonnementsdwang.

ik begreep dat t regeringsbeleid is, omdat dat kopernetwerk meer stroom schijnt te gebruiken.

ook ik vraag me af wat er gebeurt als je die glasvezel weigert en ze het koper willen afsluiten;
heb daar nog nergens een antwoord op gekregen.
een buurman doet alles vanwege dat gezeik via de Ziggo-coax.


ook ik liet om het “gratis” zonder enig eigenbelang (alles werkte prima) de glasvezelkabel aanleggen en kreeg nu een brief dat t koper eruitgaat, inderdaad met de abonnementsdwang.
 

Je boft dus.
Want als je het toen niet gedaan had dan had je nu de hoofdprijs voor de aanleg moeten betalen.

Glasvezel heeft alleen maar voordelen, daar kan geen enkele andere drager tegen aan.
En wat die storing betreft dat komt zeer zelden voor bij glasvezel.


Abonnementsdwang?
Nee hoor je kunt gerust naar een andere provider gaan zodra je contractvrij bent.


ik begreep dat t regeringsbeleid is

Hoe komt u daar nu toch weer bij...


ook ik vraag me af wat er gebeurt als je die glasvezel weigert en ze het koper willen afsluiten;
heb daar nog nergens een antwoord op gekregen.

Dat is simpel: dan heeft u gewoon geen internet en telefoon meer.

Er veranderd overigens niets aan het abonnement bij de overstap op glasvezel. 


Er veranderd overigens niets aan het abonnement bij de overstap op glasvezel. 

Wel als :

 . .
2 geen losse modems, wifi, inbrekers in huis via je lijn en je telefoon hoefde nooit opgeladen te worden
3 telefoon werkte ook bij een lokale stroomstoring

Het blijkbaar gaat om een lijn voor alleen telefoon.

Maar helaas gaat dat toch verdwijnen op termijn.

En is best kostbaar, alleen het vasttarief al.

Maar, eens , zo betrouwbaar als het ooit was zal het nooit meer worden, gelukkig hoef je nu niet meer afhankelijk te zijn van een techniek cq systeem, een eenvoudig mobieltje “voor er bij” is niet kostbaar.

. . .
4 mijn bakelieten telefoon (een van de, tussen de moderne) werkt al sinds de jaren 50 (zo hoort dat) en kan nog eeuwig mee en rinkelt supergezellig, en voor alle telefoons, ben bang dat ik die nu kwijtraak.

Die is met met wat creativiteit nog steeds te gebruiken maar een helpdesk zal zeggen “kan niet”.

. . .
5 ik hoefde nooit te kiezen tussen zeikerds van zeurende concurrerende providers, die het er ook echt nooit goedkoper op maakten.

Hmm, is dat zo, dat zal dan zijn omdat er bij andere aanbieders geen mogelijkheid is voor alleen telefoon.

 

Nu komt PeterG zo met het verhaaltje dat een mobiel het meest voordelig is maar daar ben ik het zeker niet mee eens (als je al internet in huis hebt) en ik hecht ook aan kwaliteit en dat is met een mobiel vaak ver te zoeken.


Er veranderd overigens niets aan het abonnement bij de overstap op glasvezel. 

Wel als :

 . .
2 geen losse modems, wifi, inbrekers in huis via je lijn en je telefoon hoefde nooit opgeladen te worden

 

Ik snap dat opladen niet. Een telefoon die gewoon aan de Experiabox verbonden zit, die hoeft nooit opgeladen te worden. Zelfs die bakelieten telefoon blijft misschien werken...


 

. . .
5 ik hoefde nooit te kiezen tussen zeikerds van zeurende concurrerende providers, die het er ook echt nooit goedkoper op maakten.

Hmm, is dat zo, dat zal dan zijn omdat je bij andere aanbieders geen mogelijkheid is voor alleen telefoon.

Nou, ik snap dat niet. Dat KPN glasvezel aanlegt wil niet zeggen dat je plots naar andere aanbieders moet kijken en prijzen moet gaan vergelijken enzo.


Maar, eens , zo betrouwbaar als het ooit was zal het nooit meer worden

 

Ik beg to differ.. Ja, in nieuwe aanleggebieden gaat het nog wel eens mis omdat de aanleg en het omzetten van diensten op een gegeven moment naast elkaar lopen, in diezelfde straatkast wordt nog veel gewerkt. Wat we nu zien op glas had vroeger ook op koper kunnen gebeuren. Hoe minder er gewerkt wordt in het fysieke domein hoe minder kans op storing. Ik zit hier nu bijna 5 jaar op glasvezel op een netwerk uit 2013 en de enige problemen tot nu toe heb ervaren hadden met de configuratie van mijn eigen apparatuur te maken. Zodra het gebied uit de zogenoemde ‘bouwfase’ gaat dan begint de echte stabiliteit en dan weet ik zeker dat glas nog een stuk stabieler is de oude koperlijn.

De traditionele ‘PSTN’ (wat al lang geen echt PSTN meer is maar ePOTS) wordt door een aantal flink verheerlijkt maar eerlijk is eerlijk, glasvezel geeft een betere geluidskwaliteit en is ook nog eens een stuk veiliger. Het gebeurd niet maar in principe kan iemand de koperkabel onderbreken en hier afluisterapparatuur tussen hangen (dat deed de PTT vroeger ook wel eens in opdracht van justitie), met glasvezel kan dat niet, alles is versleuteld en alleen het laatste stukje dat het modem uit komt is analoog.


Ik heb zonet 2 monteurs gehad, die foto heeft genomen van de meterkast voor de kabel, nu heb ik ook boven buren , de heren wilde ook foto,s maken van mijn slaapkamer en andere kamers waar eventueel de lkabel door getrokken moet worden.. Dit heb ik geweigerd. De mannen stonden zonder afspraak voor mijn deur. Bovendien zou ere gesloopt moeten worden om te kijken waar de kabel om hoog zou moeten. Ik heb geen tv - radio en vaste telefoon.. ik gebruik alleen internet. Ik kan mij geen dure abonnement veroorloven, ben ik nou verplicht de heren in mijn kamers te laten?  en wat als er een kabel buiten klaarstaat om verder doorgetrokken te worden? Ik heb daar geen behoefte aan, om wild vreemden in mijn huis te laten.


Nee, je bent zeker niet verplicht vreemde personen binnen te laten, en zeker niet om een kabel.door je slaapkamer of welke ruimte ook naar boven door te laten trekken, in hoogbouw is daar de technische ruimte (meterkast) voor en alleen de eigenaar kan eventueel een huurder verplichten dat toe te staan, moet het wel in de voorwaarden staan.

En dan zal het ook nog in overleg en op afspraak geregeld moeten worden, echt dwingen kan alleen bij noodzakelijk onderhoud of veiligheids verbeteringen die vanuit overheids maatregelen worden opgelegt, bijvoorbeeld nu de rookmelder verplichting.


@Van Der Berg Shira

 

Die meterkasten zitten normaal toch boven elkaar, hoe hebben ze anders de water, gas en elektra leidingen naar boven getrokken, lopen die leidingen van de bovenburen niet bij jou door de meterkast?

Ik zou daar ook nooit akkoord mee gaan dat ze ergens anders dan in de meterkast leidingen gaan lopen trekken door jouw woning.