Skip to main content

Beste forumleden en KPN,

Ik lees vaak dat bij glasvezelcommunicatie de informatie wordt verzonden met de lichtsnelheid. Dit is onjuist. de effectieve lichtsnelheid, lees: transportsnelheid van de informatie -data- wordt bepaald door de brekingsindex van het medium. In dit geval glas; globaal is de brekingsindex daarvan 1.5. De effectieve ichtsnelheid dient derhalve te worden gedeeld door 1.5. Een en ander niet te verwarren met de informatiedichtheid: Gbit/s is algemeen aanvaard; t.o.v. de klassieke coaxkabel is dit een doorbraak. Het leuke is dat in coax de datasnelheid gelijk is aan die in een glasvezel, namelijk de lichtsnelheid gedeeld door de dielektrische constante van de isolatie tussen de kern en de omhullende buitengeleider; de dielektrische constante ven deze isolatie blijkt ook 1,5 te bedragen! Het leuke is dan dat de datasnelheid voor zowel in de coaxkabel als in de glavezel gelijk zijn. De kreet '’met de snelheid van het licht", gebruikt door kPN en Internetaanbieders is daarom mijns inziens verwarrend. Alleen de data snelheid of dichtheid in bits per seconde is relevant. Dit is slechts een eenvoudige voorstelling ven zaken: de werkelijkheid kent veel meer leuke details. Ik was indertijd in de 80er jaren betrokken bij het gebruik de technologie en testen ven de toenmalige glasvezels en zie met genoegen hoe deze technologie nu ogenschijnlijk gemakkelijk wordt toegepast.

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

@TKJT Welkom op het forum. 

Dat de kreet voor jou verwarrend kan zijn kan ik mij voorstellen! 

Ik kan mij alleen ook voorstellen dat het bij het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking minder vragen oproept. :)

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! 

En ik heb in ieder geval ook weer een paar mooie nieuwe scrabble woorden geleerd! ;) 


Zolang er niet gezegd wordt dat het met de lichtsnelheid gaat is “met de snelheid van het licht” symantisch juist! Immers, de informatie wordt door het laserlicht overgebracht.
 

Dus met de snelheid van het (laser)licht. Niet met de lichtsnelheid van plm. 300.000 km/sec. inderdaad. Maar de informatie reist keurig net zo snel als het laserlicht in de vezel.