Skip to main content

De glasvezel kabel is doorgetrokken tot aan mijn garage . Monteurs willen niet de kabel die ik met een flexibele pvc buis kan beschermen via het plafond van de garage naar de meterkast trekken en daar aansluiten. Ik had zelfs al een gat geboord voor de doorvoer naar binnen en naar de meterkast. Reden van niet aansluiten is kans op beschadiging maar dat risico wens ik zelf te dragen. Toch gebeurt het niet.

Hallo @John26 KPN Netwerk gaat geen (gedeeld) risico overdragen aan een klant. Het moet gewoon aangelegd worden volgens een bepaald protocol, degelijk, stabiel en moet ongeveer 40 jaar jaar mee kunnen. Stel dat jij verhuist en een andere bewoner krijgt problemen met de aansluiting en KPN Netwerk zou dat gedeelde risico overgedragen hebben, wat moet een nieuwe eigenaar daarmee? 

 


Zit er een stopcontact in de buurt? Of kan dat gemaakt worden? Lijkt me dat da in een garage niet moeilijk te maken is. Dan plaatst KPN het glasvezelkastje in de garage. Vandaar uit gaat u met een utp-kabel naar uw woning door de buis die u zelf aangelegd heeft. In de woning kan dan daarop de Experiabox of KPN Box aangesloten worden.


KPN netwerk kan ook zelf voor een oplossing zorgen dat het kastje in de meterkast komt. Overigens niet mijn idee voor een glas aansluiting.


Hallo @John26 is er vĂ³Ă³r de de aanleg geen schouwing geweest dan door KPN, wat de beste plaats voor de glasvezelkast is, dat is ook een onderdeel van het protocol? en als die schouwing geweest is heb je daar toen ook mee ingestemd.

 


Ik heb twee stopcontacten in de garage maar ook dan dient de kabel een gedeelte door de garage te worden doorgetrokken.  

Risico op beschadiging is vanzelfsprekend nooit voor 100 % uit te sluiten maar die kans in een beschermde pvc buis is m.i. net zo groot als dat de kabel naast de voordeur naar de meterkast wordt doorgetrokken.


Een utp kabel is veel makkelijker en goedkoper te repareren dan een glasvezel. Daarom stopt men doorgaans met glasvezel zodra men binnen is. Daar komt het glasvezelkastje. Vandaar gaat men verder met utp-kabel. 


waarom in de garage laten afmonteren? gedeelde verantwoordelijkheid zou ik ook niet accepteren als leverancier. Het is of afmonteren in de garage of in de meterkast. 


Glasvezel gaan ze inderdaad nooit door een (pvc) buis halen. 

Wat is er mis met de garage? Daar is toch in ieder geval een  stopcontact. Vanaf het glasvezelmodem kan je wél een utp netwerkkabel door die buis laten trekken. Dat is koperdraad en daarmee kan het wel. In huis of de kamer dan het modem. 

In verband met het wifi signaal kan het modem juist beter niet in de meterkast. 


Bedankt voor de reacties. Ik ga KPN in ieder geval verzoeken met Volker Wessels contact op te nemen voor een heroverweging van hun eerder besluit.


Is het een geĂ¯soleerde en verwarmde garage zoniet dan lijkt me de garage geen goede plek. In mijn garage loopt de temperatuur zomers flink op. Ik vermoed dat een modem dat niet overleeft. En in de winter weer te koud.


Bedankt voor de reacties. Ik ga KPN in ieder geval verzoeken met Volker Wessels contact op te nemen voor een heroverweging van hun eerder besluit.

Ik hoop dat je wat gedaan krijgt, @John26 .  Ik kan hier, vanuit KPN de provider,  niks voor je betekenen. Dit is allemaal KPNNetwerk:

https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/