Skip to main content

Goedemorgen, ik heb gisteren een glasvezelkabel kabel kapot getrokken bij graven in de tuin. Ik kan pas dinsdag kon bellen maar nu las ik ergens dat de reparatiekosten daarvan wel 1500€ kunnen zijn. Weet iemand hoe duur dit normaal gesproken ongeveer is?

 

Gr Rik

De kosten zijn heel verschillend, naar gelang hoe erg je hem gesloopt hebt.

Is die eenvoudig te repareren kost het een paar honderd, moet er een nieuw stuk getrokken worden word het duurder, is op voorhand niks op te zeggen, enige is dat als je een aansluiting er op hebt je hem moet laten repareren en je op de blaren moet zitten.


Hallo @Rik12347433 lag die glasvezelkabel  vanaf de straat dan niet in een mantelbuis dan die tot aan de muur van je huis loopt?

Dan lijkt mij dat een foutieve aanleg, maar ik laat @Ward_  daar zijn licht even over schijnen als hij dat wil en kan.

Bij mij hebben ze vorig jaar jaar ook glasvezel onder de inrit gelegd, eerst met een ondergrondse boor naar huis, toen de mantelbuis tot aan huis en toen de eigenlijke glasvezelkabel door de mantelbuis heen.

Succes.

 

 

 

 


@JanD De mijne is ook gewoon vanaf de straat naar de gevel geschoten, niks mantelbuis alleen het oranje kabeltje.

Maar toen hete KPNnetwerk nog gewoon Regefiber.😉


Hallo @Rik12347433 

Oke, je hebt dus een glasvezelkabel stuk getrokken, maar ik lees niets over een storing.
Heb jij (of je buren) nu geen internet? Hoe is het gebeurd, met de hand spitten of machinaal?

Als je geen storing hebt, dan ben je hier bij de provider KPN aan het verkeerde adres. Dan moet je bij de netwerkbeheerder zijn. KPN Netwerk is dan je aanspreekpunt of was het misschien een ander zoals DELTA Fiber?


Ik heb het met de schop kapot getrokken. Hij zat niet in een mantel buis. Alleen in de muur zat een stuk mantel buis. Kunnen ze die niet lassen als ze een nieuw stuk vanuit de meterkast naar buiten trekken?


En ik heb inderdaad geen tv en internet meer


Hallo @Rik12347433  
Heb je dan al gebeld met KPN klantenservice via 0800-0402 (gratis)?
Dat kan bij storingen 24/7, daarvoor hoef je niet tot dinsdag te wachten.


Ik heb het met de schop kapot getrokken. Hij zat niet in een mantel buis. Alleen in de muur zat een stuk mantel buis. Kunnen ze die niet lassen als ze een nieuw stuk vanuit de meterkast naar buiten trekken?

Jawel, en anders zetten ze er 2 fiber repair domes tussen, zo spannend is het niet. Je zou de kabeleindjes eventueel nog een halve meter tot meter kunnen uitgraven, zodat ze gelijk kunnen lassen. Maar ik heb geen idee of je daarmee in de prijs gematst wordt.


Je mag bij aanleg van glasvezel echter wel verwachten dat een kabel met een bepaalde diepte in de grond ligt. Wordt niet aan een bepaalde minimum diepte voldaan, neemt kans op beschadiging toe. Het is daarbij de vraag of je als bewoner dan aansprakelijk gesteld kan worden voor beschadiging bij wat graven / spitten in een tuin met een schop, indien een kabel niet diep genoeg ligt?
(Voor alle zekerheid wat fotootjes maken van de situatie).

Zou heel goed nagaan wat de specificaties van grondwerkzaamheden zijn bij aanleg van glasvezel. (Heb wel eens eerder gelezen, dat kabel bijv. minimaal net onder stoeptegels van een oprit lag).

https://glasvezelgids.nl/minder-diepe-aanleg-glasvezelkabels-kent-de-nodige-risicos/

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/diepte-glasvezelkabel?id=596954


Indien je graaft, ook op eigen terein is het raadplegen van de klicklijn geboden. Daardoor weet je precies wat en waar iets in de grond ligt. Nu is het de glasvezel, het had ook de kabel van het energiebedrijf kunnen wezen.


Indien je graaft, ook op eigen terein is het raadplegen van de klicklijn geboden. Daardoor weet je precies wat en waar iets in de grond ligt. Nu is het de glasvezel, het had ook de kabel van het energiebedrijf kunnen wezen.

Sorry, dat ik even reageer in iemand anders zijn topic, maar zou je een link kunnen geven waar je zo'n ding kunt kopen? Ik moet was planten uit mijn tuin halen, maar heb geen flauw idee waar die glasvezel nu ligt. Die is destijds verlegd omdat die verkeerd lag, maar ben bang dat ik hem kapot maak.


Sorry, dat ik even reageer in iemand anders zijn topic, maar zou je een link kunnen geven waar je zo'n ding kunt kopen? Ik moet was planten uit mijn tuin halen, maar heb geen flauw idee waar die glasvezel nu ligt. Die is destijds verlegd omdat die verkeerd lag, maar ben bang dat ik hem kapot maak.

@UHDFreak  https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding


Zoiets loopt via het kadaster:

https://www.kadaster.nl/producten/woning/orientatieverzoek

https://www.kadaster.nl/producten/woning/graafmelding-of-orientatieverzoek

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding

Maar of de diepte daar altijd mee is vastgelegd, is dan nog steeds een vraag:
https://www.kadaster.nl/-/wordt-c2-a0de-diepte-van-de-kabels-en-leidingen-ook-op-de-tekening-c2-a0weergegeven-


De mijne is ook gewoon vanaf de straat naar de gevel geschoten, niks mantelbuis alleen het oranje kabeltje.

Dat is de mantelbuis. Daarbinnen ligt de glasvezel die maar een millimetertje dik is.


Nou ja "mantelbuis"?
Het is gewoon de kunststof ommanteling / isolatie van de glasvezel, "strak" / massief er omheen gegoten. (En nog een nylon draadje als trekontlasting). Vergelijkbaar met de vaste ronde kunststof ommanteling van elektriciteitskabel om twee 230 Volt kerndraden heen.


Je mag bij aanleg van glasvezel echter wel verwachten dat een kabel met een bepaalde diepte in de grond ligt. Wordt niet aan een bepaalde minimum diepte voldaan, neemt kans op beschadiging toe. Het is daarbij de vraag of je als bewoner dan aansprakelijk gesteld kan worden voor beschadiging bij wat graven / spitten in een tuin met een schop, indien een kabel niet diep genoeg ligt?
(Voor alle zekerheid wat fotootjes maken van de situatie).

Zou heel goed nagaan wat de specificaties van grondwerkzaamheden zijn bij aanleg van glasvezel. (Heb wel eens eerder gelezen, dat kabel bijv. minimaal net onder stoeptegels van een oprit lag).

https://glasvezelgids.nl/minder-diepe-aanleg-glasvezelkabels-kent-de-nodige-risicos/

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/diepte-glasvezelkabel?id=596954

 

Dankjewel deze links ga ik ook even nalezen.

Klic melding heb ik niet gedaan. Dat is achteraf gezien wel stom maar heb er niet eens aan gedacht voor een zandbak van 20cm diep


De mijne is ook gewoon vanaf de straat naar de gevel geschoten, niks mantelbuis alleen het oranje kabeltje.

Dat is de mantelbuis. Daarbinnen ligt de glasvezel die maar een millimetertje dik is.

Weet het niet 100% zeker 

Maar hier loopt door de tuin een dikkere oranje PE buis en daarin weer een dunnere oranje waar de 2 glasvezel draden in zitten (blauw en groen)

Uiteraard als je een scherpe batse hebt steek je hier ook wel doorheen 

Maar ligt diep genoeg 

@Rik1234743320cm oei deze kabel hoort minimaal 60cm diep te liggen

 


@Rik1234743320cm oei deze kabel hoort minimaal 60cm diep te liggen

In gemeentegrond wel, op privégrond is daar geen regelgeving over. Wel binnen de NEN-normen voor laagspanningsinstallaties maar voor telecommunicatie is daar naar mijn weten geen NEN-norm of wetgeving over. Er mag overigens ook afgeweken worden van deze 60cm-regel met goedkeuring van de gemeente, bijvoorbeeld als er al te veel kabels lopen op dat diepteniveau, dan zou er bijvoorbeeld ook 50cm aangehouden kunnen worden voor de kabels op gemeentegrond. Zoals ik al zei gelden deze afspraken niet voor privégrond. Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/56369457#56369457.

Hoewel een klic-melding niet verplicht is voor het manueel graven met een spade is het wel altijd aan te raden, dan heb je gelijk een beeld hoe het er ondergronds uit ziet, dat veranderd niet zomaar dus dan is er altijd iets om op terug te vallen. Al is het maar zodat je weet waar je mogelijk iets voorzichtiger moet zijn.

 

Maar de belangrijkste vraag blijft onbeantwoord: is er al contact opgenomen met KPN? Dan komt er een monteur en die beoordeeld de situatie (dat is nou eenmaal het protocol), deze zal vervolgens KPN Netwerk aansturen en die oordelen of er kosten gerekend worden of niet.

 


In gemeentegrond wel, op privégrond is daar geen regelgeving over.

Ik kan me niet voorstellen dat aan te leggen openbare netwerken van welke aard dan ook (gas, water, elektra, - internet) uitgezonderd zouden zijn van regelgeving als het via een stuk privégrond gaat.

Het blijft een openbaar netwerk, tot aan de aansluiting binnen.


De monteur komt vanmiddag kijken. Aan de telefoon zeiden ze dat de kosten voor de klant mee zouden vallen maar ik ga vooralsnog van het ergste uit😅. We gaan het zien vanmiddag. Bedankt iedereen in ieder geval


Als die kabel niet dieper ligt dan pakweg die 20 cm die je eerder aangaf, zou ik KPN netwerk toch echt zelf aansprakelijk stellen voor het herstel, omdat de kabel niet diep genoeg ligt.
En zeer beslist niet zelf zomaar een rekening gaan betalen voor het herstel ervan.


De monteur komt vanmiddag kijken. Aan de telefoon zeiden ze dat de kosten voor de klant mee zouden vallen maar ik ga vooralsnog van het ergste uit😅. We gaan het zien vanmiddag. Bedankt iedereen in ieder geval

Ben benieuwd naar een update en de afloop, @Rik12347433


De monteur komt vanmiddag kijken. Aan de telefoon zeiden ze dat de kosten voor de klant mee zouden vallen maar ik ga vooralsnog van het ergste uit😅. We gaan het zien vanmiddag. Bedankt iedereen in ieder geval

Ben benieuwd naar een update en de afloop, @Rik12347433

 

Kpnnetwerk heeft deze week een monteur langs gestuurd. Deze kon echter niks doen omdat hij niet te lassen was. Hij heeft een nieuwe afspraak gemaakt voor 31 mei. Dus nog ruim een maand afwachten


In gemeentegrond wel, op privégrond is daar geen regelgeving over.

Ik kan me niet voorstellen dat aan te leggen openbare netwerken van welke aard dan ook (gas, water, elektra, - internet) uitgezonderd zouden zijn van regelgeving als het via een stuk privégrond gaat.

Het blijft een openbaar netwerk, tot aan de aansluiting binnen.

Late reactie maar toch.:

Er is geen landelijke wetgeving over de diepte van telecomkabels. Dit is per gemeente geregeld in het handboek/verordening Kabels en Leidingen. Daarom is het in sommige gemeentes standaard 50cm en in andere 60cm. En in overleg mag daarvan ook nog eens afgeweken worden. Er zijn gemeentes waar Reggefiber of KPN Netwerk in het verleden alles op 30 cm heeft gelegd op basis van een samenwerkingsovereenkomst.

En bij dat alles geldt dat dit niet voor particuliere gronden kan gelden. De Telecomwet stelt simpelweg alleen maar dat de Gedoogplichtige (vrijwel altijd de grondeigenaar dus) en de Telecomnetwerkbeheerder overeenstemming moeten bereiken over de wijze van uitvoering. Een gemeente of andere overheid (Rijkswaterstaat bijvorbeeld) zet dat in een standaard verordening. Een particuliere eigenaar zal dat zelf met KPN Netwerk moeten regelen. Nu zullen de meeste mensen dat niet doen dus heeft KPN (en Reggefiber daarvoor) zelf maar vast een vereiste diepte opgenomen richting de aannemer. 


Een particuliere eigenaar zal dat zelf met KPN Netwerk moeten regelen. Nu zullen de meeste mensen dat niet doen dus heeft KPN (en Reggefiber daarvoor) zelf maar vast een vereiste diepte opgenomen richting de aannemer. 

Als je niets afspreekt met een particuliere eigenaar, en ook niet is getekend voor een afwijkende ondiepe ligging van een kabel, zal KPN netwerk toch echt echt gewoon zelf aansprakelijk zijn.

Het is echt te gemakkelijk om verantwoordelijkheden als netwerkbeheerder maar te laten voor wat het is. Als dat wettelijk niet goed geregeld zou zijn, maar heel snel wel regelen dat het wel goed geregeld is.


Reageer