Skip to main content

De glasvezel is het huis ingegaan en hoera, alles zou sneller moeten zijn.

Als ik de speedtest op mijn iPhone doe zie ik inderdaad een snelheid die fluctueert tussen de 300 en 450 mb. (ik heb de 500 mb gekozen). Ik heb een paar Superwifi’s in huis staan.

Maar op mijn Samsung smart-TV (Wifi)  van een paar jaar oud (Tizen) komt hij niet veel verder dan 35 mb, soms 50mb.Ik heb geen 500 MB nodig (ook al betaal ik er natuurlijk wel voor), maar ik had wel verwacht dat het allemaal iets vlotter zou draaien (vooral HBO Max is een drama).

Dus het internet kabeltje rechtstreeks vanuit het modem in de TV geduwd. Geen verschil.

Op de Samsung telefoon van een jaar oud gaat het niet verder dan 60 tot 80 MB.

Op de PC die naast een Superwifi-punt op de bovenverdieping staat bereikt het 100MB, maar soms ook 50MB.

Ik heb de Experia 10 box, als dat misschien iets zou verklaren. Of is het misschien zo dat de TV niet overweg kan met de snelle verbinding en de Superwifi niet zo super is als je zou hopen?

Dat alles sneller gaat is niet zo. Sneller dan de snelheid die bij je abonnement hoort wordt het niet.  Welke snelheid meet je met een bekabelde pc of laptop? De v10 is prima geschikt.  Zij n alle SuperWiFi's bekabeld?


Op de PC die naast een Superwifi-punt op de bovenverdieping staat bereikt het 100MB, maar soms ook 50MB.

Is die SuperWiFi bekabeld verbonden met de Experiabox? 


Ik heb een abonnement van 500 mb, gisteren de mail gekregen dat hij was opgewaardeerd tot 1 gb (met als leuke tekst erbij “gewoon, omdat het kan”)

Nee, de Superwifi’s zijn onderling niet bekabeld of individueel aangesloten op het modem. Precies zoals de instructies zeggen en precies zoals je zou verwachten van een wifi-netwerk.

Natuurlijk is de eerste Superwifi wel via een kabel op de Experiabox aangesloten.

Maar zoals ik zeg, ik hoef helemaal geen 500 mb en al helemaal geen 1 gb.

Toch zou ik wel hopen dat de snelheid hoger ligt dan mijn oude koperabonnement dat ook alles al op 50MB liet draaien.

 


Hallo @Jer64 doe met een Windows 10/11-pc eens een bekabelde speedtest via de Ookla-app, te downloaden via de MS Store met verder alle (draadloze) apparatuur uit. waar kom je dan op uit?

Bij een Gigabit-verbinding moet je gemiddeld 930/930Mbit/s kunnen halen.

Draadloos is altijd een stuk minder.

De Ookla app geeft bij Gigabitverbindingen de meest betrouwbare resultaten, zo is gebleken.

 


@JanD Dat zou ik thuis moeten proberen.

Overigens valt het me op in de reacties dat alle metingen onbetrouwbaar worden zodra de kabels weg zijn en er meer dan 1 device (en dat moet dan ook nog bekabeld zijn ) in het netwerk hangt. Ook het gebruik van de speedtest van Ookla is dus niet 100% representatief, want dat verschilt ook al per device en bekabeld of onbekabeld..

Ik heb 3 telefoons, 1 PC's, de thermostaat, 1 TV, 2 laptops, het TV-kastje van KPN, de interface van de zonnepanelen, en vast nog wel één of twee geheimzinnige smartapparaatjes. 

Nogmaals, ik heb geen behoefte aan honderden MB’s, maar zou toch wel verwachten dat het hele netwerk behoorlijk wat vlotter draait dan in koper (kost ook 12 euro per maand meer omdat ik dan ook effect wilde van de overstap) en dat is maar nauwelijks het geval. 

Komt er dus waarschijnlijk op neer dat ik niet alleen een nieuwe verbinding heb, maar ook gelijk een moderne duurdere TV, betere telefoons, tientallen meters hoogwaardige kabel etc. moet aanschaffen.


Nee, de Superwifi’s zijn onderling niet bekabeld of individueel aangesloten op het modem. Precies zoals de instructies zeggen en precies zoals je zou verwachten van een wifi-netwerk.

Dan heeft u een verkeerde verwachting van WiFi. WiFi is altijd trager en minder stabiel dan een kabel. Een draadloos geplaatst WiFi punt kost een hoop snelheid. Zeker als die op een andere verdieping staat. Sluit hem daarom dus bekabeld aan. Als dat echt niet kan, dan zit er maar 1 ding op: accepteren dat het minder snel is.


Daarnaast is een tv geen computer. Een tv heeft veel tragere hardware die helemaal geoptimaliseerd is voor 1 ding: tv kijken. Het hangt natuurlijk van het model tv af, maar dat een speedtest niet zo hoog komt kan heel goed gewoon aan de tv liggen. Dat die het gewoon niet zo snel kan verwerken. 

Trek de utp-kabel uit de tv en sluit deze aan op een laptop of pc om de snelheid te meten.


Ook het gebruik van de speedtest van Ookla is dus niet 100% representatief, want dat verschilt ook al per device en bekabeld of onbekabeld..

 

Dat de gegevens die je krijgt van ookla jou wellicht niet bevallen betekent niet meteen dat het onbetrouwbaar zou zijn.

Bij het aanleggen van m'n netwerk na de verbouwing van m'n huis had ik eerst de wifi access points draadloos aan elkaar hangen en op een laptop via wifi zag je via ookla net tussen 75 tot 100 Mbit download snelheid, terwijl m'n lijn 350 Mbit aan zou moeten kunnen.

De wifi punten vervolgens via m’n pfsense router bedraad gekoppeld en via dezelfde laptop op dezelfde plek via wifi gemeten, 350 Mbit down en 35 Mbit up, dus m’n maximale snelheid zoals ik via ziggo zou kunnen halen.

Dat je dus mindere snelheid haalt via Wifi is dan ook niet zo vreemd. Het ligt dus aan je eigen netwerk.

 


De bottom line is dus: de snelheid van je binnenkomende signaal zegt niets over de uiteindelijke snelheid die je verwerkt en van Wifi hoef je niet teveel te verwachten (wat de beweringen van de provider ook zijn).

Daar was ik al een beetje bang voor.


De bottom line is dus: de snelheid van je binnenkomende signaal zegt niets over de uiteindelijke snelheid die je verwerkt en van Wifi hoef je niet teveel te verwachten (wat de beweringen van de provider ook zijn).

Daar was ik al een beetje bang voor.

Hallo @Jer64 als je abo-snelheid op 1 apparaat bekabeld met de goede snelheid binnenkomt, is het in principe goed.

 


Hoi @Jer64 en welkom hier op ons forum!

Ik zie dat je al veel goede input hebt gekregen van de community. Wat @Nick83 zegt over de wifi klopt; de snelheid waarvoor je een abonnement hebt afgesloten is de snelheid die binnenkomt op het modem (Experia Box). Als je hier een pc of laptop met kabel op aansluit dan zou je de snelheid moeten halen (mits je apparatuur geschikt is voor deze snelheid). Wanneer je draadloos gaat werken, lever je snelheid in omdat een wifi signaal zich door de lucht moet verplaatsen. Daarnaast heb je ook te maken met omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn op het wifi signaal. Hierbij kun je denken aan de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in de omgeving, muren, plafonds, vloerverwarming, magnetrons etc. etc. 


Wanneer je draadloos gaat werken, lever je snelheid in omdat een wifi signaal zich door de lucht moet verplaatsen.

Als je dit terugleest realiseer je je hopelijk dat het niet klopt wat je zegt?


Wanneer je draadloos gaat werken, lever je snelheid in omdat een wifi signaal zich door de lucht moet verplaatsen.

Als je dit terugleest realiseer je je hopelijk dat het niet klopt wat je zegt?

Als je hier een discussie over wenst te starten dan raad ik je aan om hier een eigen topic over te starten @Stronk . 


De bottom line is dus: de snelheid van je binnenkomende signaal zegt niets over de uiteindelijke snelheid die je verwerkt en van Wifi hoef je niet teveel te verwachten (wat de beweringen van de provider ook zijn).

Daar was ik al een beetje bang voor.

@Jer64 Als ik alle berichten hier lees wil ik graag een paar dingen toevoegen waar je mogelijk wat aan hebt. Momenteel ben ik druk maar als ik even tijd heb schrijf ik een reactie.


@Stronk dat zou ik waarderen.

Ik heb het gecheckt en op een bedrade laptop komt inderdaad direct uit het modem 948 mb down binnen.

In de rest van het huis zou ik zonder zeuren genoegen nemen met (veel) minder. Maar ik ben toch verrast dat zelfs op een meter van modem en superwifi punt de wifi niet sneller is dan 250 mb en vlak naast de superwifi op de verdieping nog minder dan 100 (70) mb is overgebleven.

Misschien is dat niet te voorkomen, maar ik vind die verslechtering op hemelsbreed 9 meter en de aanbevolen superwifi schoteltjes best teleurstellend.

(Ja er zit een plafond tussen, dat spreekt voor zich)


@Jer64 Hierbij wat gedachten van mijn kant:

Als je de reacties hier zo leest trek je inderdaad al gauw de conclusie van Wifi hoef je niet teveel te verwachten. Maar dat is niet altijd terecht, want er valt vaak wel het nodige te verbeteren.

KPN zelf geeft al de nodige tips hier:

 

Vaak spitst discussie zich toe op de verbinding vanuit het modem met de wifi punten (huidige generatie: Superwifi 2, de zwarte).
Als je deze bekabeld kunt aansluiten hebben deze een snelle verbinding met het modem en elkaar en kunnen daardoor de clients goed bedienen. Velen, ik ook, zweren daarbij en terecht.

Maar niet iedereen kan deze bekabeling realiseren. In dat geval gebruiken Superwifi 2’s een hiervoor gereserveerde draadloze verbinding. Als deze niet goed kan werken, krijgen de clients ook geen goede verbinding, hoe snel ze zelf ook zijn.
De witte Superwifi's hebben niet zo'n speciale verbinding, die gebruiken de “algemene” verbinding, en dat gaat ten koste van de verbinding met de clients. Het zou dus ook al kunnen helpen om te upgraden van Superwifi 1 naar 2.

Je kunt met de locatie van de wifi punten experimenteren. Probeer ze in elkaars “zichtlijn” te zetten, niet te ver van elkaar vandaan en vermijd obstakels en storingsbronnen. Als je de verbinding tussen de punten goed krijgt, gaat vanuit de clients gezien het hele netwerk beter werken.

Meten is weten. Ik heb geen Experia box 10, maar als ik inlog op mijn box 12, zie ik als eerste een netwerk map waarin de status van de verbinding met met mijn Superwifi 2 punt. (Ik werk normaal ook met bekabeling maar heb die even losgehaald)

Als je op een client klikt krijg je een Client list, waarin je kunt zien wat de status van alle clients is. Met welk wifi punt ze communiceren, welke wifi band en de signaal sterkte.

Andere Experiabox 10 gebruikers, de (yach!) handleiding en de kennisbanken van KPN kunnen je vast helpen om deze informatie ook uit jouw modem te halen.

Deze schermen helpen door te laten zien of je experimenten daadwerkelijk tot verbetering leiden.

Door zo te zoeken naar optimalisatie, kan je vaak aanzienlijke winst halen. Je moet je er vaak wel even in verdiepen en wat moeite doen om tot het beste resultaat te komen.

Uiteraard is het resultaat op een client afhankelijk van de zwakste schakel in de keten. Dat kan ook de client zelf zijn. Je zult nooit een hogere snelheid bereiken dan wat de (Wifi) netwerk adapter van de client kan halen.

Kortom: van Wifi hoef je niet teveel te verwachten lijkt me iets te kort door de bocht.

Hoop dat je hier wat aan hebt...


@Stronk dat zou ik waarderen.

Ik heb het gecheckt en op een bedrade laptop komt inderdaad direct uit het modem 948 mb down binnen.

In de rest van het huis zou ik zonder zeuren genoegen nemen met (veel) minder. Maar ik ben toch verrast dat zelfs op een meter van modem en superwifi punt de wifi niet sneller is dan 250 mb en vlak naast de superwifi op de verdieping nog minder dan 100 (70) mb is overgebleven.

Misschien is dat niet te voorkomen, maar ik vind die verslechtering op hemelsbreed 9 meter en de aanbevolen superwifi schoteltjes best teleurstellend.

(Ja er zit een plafond tussen, dat spreekt voor zich)

9 meter is voor WiFi al heel ver. Als u een beter resultaat wilt: sluit de SuperWiFi's bekabeld aan.

Bedenk dat de communicatie tussen Experiabox en draadloze SuperWiFi ook gewoon naar WiFi is. Dat is niet 1 of ander supersonisch signaal ofzo. Dat is gewoon WiFi.

WiFi wat trager word naarmate de afstand groter word. En een draadloze SuperWiFi kan die ingezakte snelheid niet herstellen. Die kan van 90 mbit geen 200 maken. Die geeft die 90 mbit door naar de laptop. En op die verbinding tussen SuperWiFi en laptop gaat ook nog eens wat snelheid verloren.

Het is als een treinverbinding: hoe meer tussenstations, hoe langer de rit duurt. Bij een bekabelde verbinding heb je die vertraging niet. Door een kabel te leggen naar een SuperWiFi neem je 1 zo'n "tussenstation" weg. En daarmee win je een hoop snelheid. 


Ok, het is me nu duidelijk. Bedankt voor jullie reacties.

Als ik zonder kabels meer snelheid op de verdieping wil, zal ik de superwifi-punten moeten bekabelen. Dat had ik niet verwacht/gehoopt en relativeert de marketingteksten van KPN. Maar misschien was ik op dat punt (dus dat van 948 mb incl. 3 superwifi's na 9 meter nog 70 mb over is gebleven) te naïef.

Verder is het wat het is en wat voor KPN geldt zal ongetwijfeld ook voor andere providers gelden.

Ik zal eens overwegen of ik het de moeite waard vind om overal weer kabels heen te trekken, ook al klinkt dat gek anno 2023.


Ik zal eens overwegen of ik het de moeite waard vind om overal weer kabels heen te trekken, ook al klinkt dat gek anno 2023.

Hallo @Jer64 , dat klinkt helemaal niet gek anno 2023, professionele bedrijven die hun ICT serieus nemen, werken uitsluitend bekabeld omwille van de veiligheid en stabiliteit van de interne infrastructuur.

Zelf heb ik ook alles bekabeld aangesloten, uitgezonderd apparaten die je niet bekabeld aan kunt sluiten, zoals telefoons en tablets, maar op de draadloze apparaten doen we dan ook geen serieuze zaken, dat doen we alleen bekabeld.