Skip to main content

Sinds gistermorgen 11.04 is er een glasvezelstoring. Deze gemeld via helpdesk. Oorzaak zit hem in een groter probleem zonder aan te geven wat voor een probleem. De hele wijk zit zonder internet middels glasvezel. Op storingoverzicht wordt het tijdstip waarop de storing zou moeten zijn opgelost sinds vanacht 12.00 elker 4 uur verplaatst. Hierdoor is er helemaal geen zicht meer waarneer de storing is opgelost. Kan hier duidelijkheid over worden gegeven?

Omgeving Nieuwegein toevallig ?


Hallo @Henk Jan S. er is op dit moment nog altijd een aardig grote storing in Nieuwegein. Hierbij is een aanvoerkabel geraakt, waardoor de aanvoer van het signaal is onderbroken Inmiddels is er een grondploeg druk bezig om de kabel te herstellen. Helaas kunnen we nog aangeven wanneer alles definitief verholpen is. 


Hallo @Henk Jan S. er is op dit moment nog altijd een aardig grote storing in Nieuwegein. Hierbij is een aanvoerkabel geraakt, waardoor de aanvoer van het signaal is onderbroken Inmiddels is er een grondploeg druk bezig om de kabel te herstellen. Helaas kunnen we nog aangeven wanneer alles definitief verholpen is. 

een aardige grote storing geef jij aan.

Dit is al vanaf gister mogen rond 11 uur. Ik weet niet hoe hard deze grondploeg graaft maar moet dan wel heel diep zijn die kabel. Ik weet wel dat dit in deze tijd onacceptabel is om zolang geen internet TV te hebben. Elke keer wordt het weer uitgesteld. Diep triest en deze reactie ook. 24 uur verder en nog niets en jij noemt dit een AARDIGE grote storing!!

 


@Janag makkelijk reageren vanuit een warm huis. Er moet een grondploeg vrijgemaakt worden en er naar toe. Er moet vaak een vergunning bij de gemeente aangevraagd worden om te mogen graven.  Er moet een lasser naar toe. Er is een groot te kort aan mensen. Het is al knap dat ze bezig zijn.


Het zou volgens buurtbewoner gaan om de postcode gebieden 3435 AP tot en met ZP. Dat is dus een behoorlijk gebied. Vraag me dan wel af of er geen redundantie zit in het netwerk. Ik heb nu sinds kort glasvezel en nu al een storing die extreem lang duurt. In alle jaren dat ik DSL en daarvoor ISDN had nog nooit meegemaakt. Redundantie in het netwerk is wel een must! Het lassen van een meervoudige glasvezelkabel is een tijdrovend klusje. Alleen daarom al als je de beschikbaarheid van je netwerk acceptabel wil houden is redundantie onontbeerlijk. 


Omgeving Nieuwegein toevallig ?

Ja, postcodegebied 3435 AP tot ZP o.a. de gehele doorslag.


Hallo @Henk Jan S. er is op dit moment nog altijd een aardig grote storing in Nieuwegein. Hierbij is een aanvoerkabel geraakt, waardoor de aanvoer van het signaal is onderbroken Inmiddels is er een grondploeg druk bezig om de kabel te herstellen. Helaas kunnen we nog aangeven wanneer alles definitief verholpen is. 

een aardige grote storing geef jij aan.

Dit is al vanaf gister mogen rond 11 uur. Ik weet niet hoe hard deze grondploeg graaft maar moet dan wel heel diep zijn die kabel. Ik weet wel dat dit in deze tijd onacceptabel is om zolang geen internet TV te hebben. Elke keer wordt het weer uitgesteld. Diep triest en deze reactie ook. 24 uur verder en nog niets en jij noemt dit een AARDIGE grote storing!!

 

De storing ontstond gistermorgen bij het slaan van damwanden door een andere aannemer. Dan moet de KPN-aannemer aangestuurd worden en die moet dus eerst ploegen vrijmaken en naar Nieuwgein krijgen. Dan is het niet 1 kabel maar een buis met minibuisjes met daarin meerdere glasvezelbundels van ieder 96 vezels.  In totaal 5 stuks. Dus 5 x 96 glasvezels om opnieuw te lassen.

Dit is een aanvoerroute richting een aantal straatkasten in de wijk. Die route is niet redundant dus als die doorgegraven wordt (of doorgesneden met een damwand) dan ben je echt wel een hele tijd bezig. Tel daar bij op dat de grond al aardig bevroren is en hopelijk begrijp je dan dat dit wel meer dan een dag kan duren. Laatste update van 10:30  is dat einde van vandaag alles weer zou moeten werken.

 

@Henk Jan S. In een DSL netwerk zit op dit niveau ook geen redundantie hoor. Als er een 900-aderige kabel doorgaat die vanuit de centrale naar een kast loopt, dan is iedereen afgesneden. Je ziet gewoon helaas dat steeds meer aannemers en grondroerders niet goed genoeg opletten bij hun werkzaamheden.

En in alle eerlijkheid: Het is een FttH netwerk. Redundantie vanaf PoP naar woningen is daar te duur voor. Daar zijn zakelijke glasvezelnetwerken voor.


Ook in vlijmen storing , lijn is ‘dood’ wordt aangegeven, monteur kan pas zaterdagmorgen langskomen !!!. 

En dat in tijden dat internetverbinding minstens net zo cruciaal is als gas, water en elektriciteit. 

Waarom zijn andere nutspartijen wel in staat om bij problemen in de levering van gas, water en elektriciteit adequaat en zeer tijdig te reageren.  Tijd voor actie KPN !!

Erg bijzonder en bovenal zeer frustrerend.


Hallo @Henk Jan S. er is op dit moment nog altijd een aardig grote storing in Nieuwegein. Hierbij is een aanvoerkabel geraakt, waardoor de aanvoer van het signaal is onderbroken Inmiddels is er een grondploeg druk bezig om de kabel te herstellen. Helaas kunnen we nog aangeven wanneer alles definitief verholpen is. 

een aardige grote storing geef jij aan.

Dit is al vanaf gister mogen rond 11 uur. Ik weet niet hoe hard deze grondploeg graaft maar moet dan wel heel diep zijn die kabel. Ik weet wel dat dit in deze tijd onacceptabel is om zolang geen internet TV te hebben. Elke keer wordt het weer uitgesteld. Diep triest en deze reactie ook. 24 uur verder en nog niets en jij noemt dit een AARDIGE grote storing!!

 

De storing ontstond gistermorgen bij het slaan van damwanden door een andere aannemer. Dan moet de KPN-aannemer aangestuurd worden en die moet dus eerst ploegen vrijmaken en naar Nieuwgein krijgen. Dan is het niet 1 kabel maar een buis met minibuisjes met daarin meerdere glasvezelbundels van ieder 96 vezels.  In totaal 5 stuks. Dus 5 x 96 glasvezels om opnieuw te lassen.

Dit is een aanvoerroute richting een aantal straatkasten in de wijk. Die route is niet redundant dus als die doorgegraven wordt (of doorgesneden met een damwand) dan ben je echt wel een hele tijd bezig. Tel daar bij op dat de grond al aardig bevroren is en hopelijk begrijp je dan dat dit wel meer dan een dag kan duren. Laatste update van 10:30  is dat einde van vandaag alles weer zou moeten werken.

 

@Henk Jan S. In een DSL netwerk zit op dit niveau ook geen redundantie hoor. Als er een 900-aderige kabel doorgaat die vanuit de centrale naar een kast loopt, dan is iedereen afgesneden. Je ziet gewoon helaas dat steeds meer aannemers en grondroerders niet goed genoeg opletten bij hun werkzaamheden.

En in alle eerlijkheid: Het is een FttH netwerk. Redundantie vanaf PoP naar woningen is daar te duur voor. Daar zijn zakelijke glasvezelnetwerken voor.

Dank voor uitgebreide antwoord. Aannemers moeten werken conform CROW 500 protocol. KPN weet ook dat er werkzaamheden worden uitgevoerd door Klic melding en kunnen dus ook instructie geven om deze schades te voorkomen. Is een wisselwerking tussen partijen. Dit is van alle tijden. Alle protocollen en werkwijzen ten spijt gaat het nog te vaak mis. Goed om te horen dat er hard aan wordt gewerkt. Hopelijk weten ze het snel te fixen.


Omgeving Nieuwegein toevallig ?

Ja, postcodegebied 3435 AP tot ZP o.a. de gehele doorslag.

Heb er zelf ook last van, woon ook ik de Doorslag. Heb gelukkig 100Gb gekregen om toch nog een beetje thuis te kunnen werken, is behelpen omdat er veel apparaten nu niet werken…...


Nog even geduld dus


Ondertussen is het weer verlengt tot 16:32 uur heb hier echt geen woorden voor!!!! of dat het nu veel werk is of niet een hele woonwijk zit zonder internet anno 2022 kan dat echt niet zo lang duren.


Helemaal eens met x30n. Dit is niet van deze tijd. En alleen de mensen met een abonnement kpn krijgen MB's? Gisteren niet kunnen thuis werken en in de avond anderhalf uur file. En ook mooie verhalen over de werkzaamheden, zwager is kabel laser en die lacht oom de tijdsduur. En eerst mensen vinden. Had dit oncratueel afgesproken met je onderaannemer. Of was de  prijs dan niet goed? Ik heb niets aan die verhalen, ik wil internet en tv. Voor werk en waar moet ik het vanavond over hebben met mijn vrouw 😉


Nog even geduld dus

Nog even? Ik zou dit niet durven te zeggenm


Helemaal eens met x30n. Dit is niet van deze tijd. En alleen de mensen met een abonnement kpn krijgen MB's? Gisteren niet kunnen thuis werken en in de avond anderhalf uur file. En ook mooie verhalen over de werkzaamheden, zwager is kabel laser en die lacht oom de tijdsduur. En eerst mensen vinden. Had dit oncratueel afgesproken met je onderaannemer. Of was de  prijs dan niet goed? Ik heb niets aan die verhalen, ik wil internet en tv. Voor werk en waar moet ik het vanavond over hebben met mijn vrouw 😉

 

 

KPN het netwerk van Nederland 🤣

En dan las ik in het andere topic dat het netwerk niet eens redundant is maar zelf wel durven zeggen dat je het netwerk van Nederland bent.

Ben blij dat me Ziggo verbinding nog werkt tot 14 januari dit omdat KPN deze was vergeten op te zeggen 😑


@Janag makkelijk reageren vanuit een warm huis. Er moet een grondploeg vrijgemaakt worden en er naar toe. Er moet vaak een vergunning bij de gemeente aangevraagd worden om te mogen graven.  Er moet een lasser naar toe. Er is een groot te kort aan mensen. Het is al knap dat ze bezig zijn.

Nee makkelijk reageren is het niet. Redelijk wat ervaring opgedaan bij een telecom bedrijf en als de juiste afspraken er waren geweest met onderaannemer dan is het een kwestie van kort schakelen. En als je damwanden kan slaan kun je ook graven. Het is dus niet knap maar een puinhoop en erg frustrerend.


Helemaal eens met x30n. Dit is niet van deze tijd. En alleen de mensen met een abonnement kpn krijgen MB's? Gisteren niet kunnen thuis werken en in de avond anderhalf uur file. En ook mooie verhalen over de werkzaamheden, zwager is kabel laser en die lacht oom de tijdsduur. En eerst mensen vinden. Had dit oncratueel afgesproken met je onderaannemer. Of was de  prijs dan niet goed? Ik heb niets aan die verhalen, ik wil internet en tv. Voor werk en waar moet ik het vanavond over hebben met mijn vrouw 😉

 

 

KPN het netwerk van Nederland 🤣

En dan las ik in het andere topic dat het netwerk niet eens redundant is maar zelf wel durven zeggen dat je het netwerk van Nederland bent.

Ben blij dat me Ziggo verbinding nog werkt tot 14 januari dit omdat KPN deze was vergeten op te zeggen 😑

Soms pakt het goed uit wat KPN doet. 


Storing opgelost. We zijn inmiddels meer dan 28 uur verder. 


Opgelost???? Nee hoor nog steeds niks 


 


Gaat nog wel even duren 


Hier werkt het ook weer.

Postcode 3435EG


3435HD  werkt ook weer. 

Naar aanleiding van eerste melding dat het opgelost was naar mijn modem gekeken. Alle lampjes waren weer groen.


Dat hebben ze dan toch vlot gedaan gezien de hoeveelheid werk. 😀


Dat hebben ze dan toch vlot gedaan gezien de hoeveelheid werk. 😀

Hier nog steeds niks.Â