Skip to main content

Sinds een kleine week hebben wij glasvezel internet 1000/1000.

Bekabeld haal ik echter maar een kleine 600 Mbps download snelheid. Upload is oke.

Ik heb meerdere ookla testservers geprobeerd afgelopen week maar hoger kom ik niet.

Ik test met alle andere netwerk aansluitingen los op het KPN v12 modem, heb alles al van de stroom gehaald voor meerdere minuten en de kabel is een cat6 kabel van kpn. De laptop is trouwens een Lenovo Yoga slim 9i.

Voor de resultaten zie foto.

Overigens was de glasvezeldraad-aansluiting in de meterkast bij ons gebroken. Normaal moet de glasvezel kabel 3x rond in het glasvezelkastje maar dit is achterwege gelaten omdat er niet meer genoeg draad over was en omdat anders een hele nieuwe glasvezel draad geblazen moest worden en dat wilde de KPN monteur het liefst niet doen want dan zou de straat weer gedeeltelijk open moeten.

 

Wat kan ik doen om de download snelheid omhoog te krijgen?

 

 

 

Heeft u ook al eens getest met een andere pc of laptop? 


Ja met die van mijn werk en prive.


Er is geen VPN verbinding ofzo actief?


Overigens met mijn werk laptop op mijn werk haal ik netjes ruim 900 Mbps.


NordVPN staat uit


Overigens met mijn werk laptop op mijn werk haal ik netjes ruim 900 Mbps.

En je werkt vanuit huis? Dus je meet met dezelfde verbinding?  Mis ik iets?


Thuis haal ik met mijn prive laptop en met mijn werk laptop bovengenoemde snelheden.

Op het werk haal ik met mijn werk laptop veel snellere download snelheden om aan te geven dat er met de laptops niks mis is.

 


Kan ik jou rond 12:00 even bellen? ik heb een nummer van je dat eindigt op 030. 


Is goed


Hoi @FCK . Leuk je even gesproken te hebben.

Om de snelheid te meten maak je gebruik van een Ethernet-USB adapter.   Dat kan prima alleen zijn die dingen vaak niet in staat om de volledige snelheid door te laten.

Mijn vermoeden is dus dat jouw bekabelde snelheid niet klopt omdat die adapter als bottleneck fungeert.

Je geeft aan dat je gebruik maakt van een bekabeld aangesloten Deco systeem. Helemaal top! Hierbij lopen de snelheden geregeld op tot 700Mbit.   Dat is een teken dat er dus ook méér binnenkomt op de Box12 dan je bekabeld meet met die adapter. 

Mijn tip is:  Als je zeker wilt weten hoeveel bandbreedte er op jouw verbinding binnenkomt, meet dan met een laptop met een netwerkpoort (waarvan je zeker weet dat die 1Gig aankan).  En meet altijd met de ookla app die ingebakken zit in windows.

Volgens mij is er trouwens nog wel meer uit die Deco te halen qua wifi maar aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb kan ik je daar geen tips voor geven. Behalve in de webinterface duiken en kijken of er instellingen zijn die je kunt aanpassen en daar wat mee te knutselen. Beetje trial en error zeg maar 😉. 

Misschien komt deze daarbij nog van pas:

https://www.tp-link.com/us/support/faq/2429/


De Windows app gedownload. Dit zijn de resultaten op zolder.

Opgelost.

Â