Skip to main content

Dag,

Is een kpn mesh netwerk ook geschikt om in onze overkapping goed wifi te krijgen? 

Achter in onze tuin van 35 meter hebben wij een overkapping staan, hier willen wij straks ook tv kunnen kijken.. wat wij daar dus nodig hebben is een goede/sterke wifi verbinding zodat wij kunnen streamen naar de tv. Op de helft van de tuin staat een schuur.

Helaas is een kabel aanleggen voor tv geen optie meer omdat onze tuin net helemaal is aangelegd…

Een andere oplossing om tv achter in de tuin te ontvangen, hoor ik ook graag :)

35mtr is voor Wi-Fi echt ver. Met een beetje geluk kan je verbinding maken en een appje versturen maar daar blijft het ook wel bij. Een echte oplossing is daar niet voor m.i.


Net klaar met het aanleggen van de tuin en dan over internet in het tuinhuis beginnen. Is dit een slechte grap ofzo? 🤔

Er moet gewoon een kabel naar toe. Zo simpel is dat.


 de vorige bewoners hadden de tuin net opnieuw aangelegd toen ze het huis te koop moesten zetten... 

Geluk voor ons dat de tuin net was aangelegs, maarpech dat er geen kabel was gelegd ... 😅


Er is stroom in het tuinhuis? Dan kun je het met een draadloze verbindingset proberen.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437811/draadloze-verbindingsset-1200-2-adapters/

Werkt het niet, dan kun je ze binnen 14 dagen terug sturen. Wel eerst ff bellen naar 0800 0402. Dan krijg je instructies over hoe je ze precies terug moet sturen.


Ik had de tp-link powerline 1300 aangeschaft.. hij geeft dan achter wel volop wifi weer en verbind wel maar dan geeft hij aan : verbonden zonder internet.. en staat er een uitroepteken bij het wifi teken.

Bij de schuur (halverwege tuin)werkt het wel gewoon goed


Stel dat ik toch een kabel wil trekken,

Heb ik dan een utp kabel cat6 van bijv 50 meter nodig?

En hoe krijg daar achter dan wifi en tv?.


Stel dat ik toch een kabel wil trekken,

Heb ik dan een utp kabel cat6 van bijv 50 meter nodig?

En hoe krijg daar achter dan wifi en tv?.

Dat soort kabel zou zeker kunnen, echter is het belangrijk om een buitenkabel te kopen omdat reguliere UTP kabel niet geschikt is om langdurig buiten te gebruiken, de UV-straling van de zon, de regen, de wind, eventuele vorst daar kan een normale kabel niet zo goed tegen.

 

Als je dan wifi wilt onder de overkapping dan zou je daar (afhankelijk van wat er in huis gebruikt wordt voor wifi) bijvoorbeeld een Experiawifi neer kunnen zetten.


Oke, wat heb ik dan allemaal nodig? Heb ik dan aan 1 kabel voldoende? 

Ik heb een grondkabel cat6 besteld en een extra tv ontvanger van kpn. 

Als ik de experiawifi in de overkapping zet, waar moet ik die dan op aansluiten omdat die grondkabel dan in de tv ontvanger gaat toch?

(Weet niet of het wat uitmaakt, maar wij hebben glasvezel en een kpn box12 modem)


1 kabel leggen is inderdaad voldoende. Je zou de buitenkabel moeten inprikken op het modem, de andere kant prik je in het Experiawifi-punt, in het tweede poortje van de Experiawifi zou je de tv ontvanger kunnen aansluiten. 


Je zou er over na kunnen denken om de kabel door een buis te leggen. Als er dan later iets mee is, of je wilt iets veranderen ofzo, dan trek je er zo een ander kabel door. Zeker als je straatwerk open gaat halen, is een buis aan te bevelen denk ik.


Je zou er over na kunnen denken om de kabel door een buis te leggen. Als er dan later iets mee is, of je wilt iets veranderen ofzo, dan trek je er zo een ander kabel door. Zeker als je straatwerk open gaat halen, is een buis aan te bevelen denk ik.

Eens! Op die manier wordt de kabel ook nog eens extra beschermd. Als je een kabel met connector door de buis gaat leggen is een minimale binnen-diameter van 16mm nodig maar 20mm PVC is dan wel het gemakkelijkste. Als je dit goed doet is het gelijk een kleine waardevermeerdering voor het huis :)


Hallo en welkom op het forum @Homan88, zie dat je al veel tips hebt gekregen van mede forumgebruikers. 


Bedankt voor jullie reacties! 

Helaas kunnen we niet 1 rechte lijn trekken en de kabel in een lange buis doen… ( hebben geen kruipruimte en anders komt de kabel dwars de woonkamer te liggen, gaan nu buitenom) 

We zullen een paar hoekjes om moeten, maar daar waar kan doen we wel ter bescherming een buis om :)


Dag, toch nog ff een vraagje..

Ik heb nu de utp kabel/extra tv ontvanger en de experia wifi in huis..

Ik krijg alleen de experia wifi niet werkend.. heb ik wel voldoende aan 1 kastje?

De utp kabel heb ik binnen in het modem naar de 1e poort in de experia wifi in de overkapping, in de 2e poort zit de kabel naar de tv ontvanger. 

(Tv werkt wel, alleen wifi niet)

 

 


Dat hangt af van het type modem. Heb je een ander type dan de v10a dan heb je 2 experia wifi's nodig omdat de Wi-Fi van het modem uitgeschakeld wordt. Maar dan nog zou die ene het wel moeten doen. Je hebt dus de experia wifi met een kabel aangesloten op het modem??


Wij hebben kpn box 12

 

Ja klopt


Ok voor een goede werking zou je er dus nog één moeten hebben.  Dan kan je probleemloos van de tuin naar binnen gaan zonder dat he de verbinding verliest. Heb je het idee dat de experia nu helemaal niets doet? 


1 kastje zal wel moeten werken. En waarschijnlijk doet die dat ook. Maar mogelijk zend die een andere netwerk naam uit dan u verwacht 😉


En dan nog iets... het WiFi van de KPN Box werkt niet samen met dat WiFi van de versterker. Dus in theorie zou je de WiFi van de KPN Box uit moeten zetten. En een 2de versterker aan moeten schaffen. 

Maar in uw situatie zet u die versterker achterin de tuin. Ver weg bij de KPN Box vandaan. Dan denk ik niet dat er een probleem is. Als het WiFi op de KPN Box aan blijft staan tenminste.

Bij oudere Experiaboxen word het automatisch uitgezet. En kun je het ook niet handmatig weer inschakelen. Op de KPN Box blijft het misschien wel aan.


De versterker zend mogelijk een naam uit die begint met "BWA-". Is er zo'n netwerk te vinden?


Het werkt nu! Ineen kwam inderdaad die bwa beschikbaar.. klopt het het die vervolgens over word genomen door de wifi naam van binnen?


Het werkt nu! Ineen kwam inderdaad die bwa beschikbaar.. klopt het het die vervolgens over word genomen door de wifi naam van binnen?

Euhm... nee, volgens mij niet. Is het wifi netwerk wat u binnen had nu weg?


Nee binnen wel gewoon wifi, op het modem knippert het lampje af en toe

Het binnen netwerk, is nu ook buiten achter in de tuin op volle sterkte


Dag,

Is een kpn mesh netwerk ook geschikt om in onze overkapping goed wifi te krijgen? 

Achter in onze tuin van 35 meter hebben wij een overkapping staan, hier willen wij straks ook tv kunnen kijken.. wat wij daar dus nodig hebben is een goede/sterke wifi verbinding zodat wij kunnen streamen naar de tv. Op de helft van de tuin staat een schuur.

Helaas is een kabel aanleggen voor tv geen optie meer omdat onze tuin net helemaal is aangelegd…

Een andere oplossing om tv achter in de tuin te ontvangen, hoor ik ook graag :)

Fijn voor de buren, tv in de tuin