Skip to main content

Ik heb van jullie bericht gekregen dat ik een gratis extre internetsnelheid krijg van 100 naar 200.
Ik heb een mail gekregen met de bevestiging van de wijziging. Op 18 mei 2025 om 8:17 uur ontving ik een mail dat mijn wijziging is ingaan.
Echter mijn snelheid is nog steeds als voorheen. Zowel op pc als smartphone draadloos upload en download 80-90 Mbit . De pc staat op nog geen 2 meter van de experiabox 10a. Zit wel een muurtje tussen van gipsblokken. Smartphone vlak naast de experiabox geeft < 90 Mbit . Experiabox is minstens 10 x opnieuw gestart door minstens 10 seconden van de stroom te halen. Geen verbetering. Ik gebruik geen VPN. De speedtest op de pc gedaan via de KPN site. Op de smartphone via Ookla en de KPN site.

In mijnkpn staat de snelheid op 200 Mbit. Echter bij abonnement wijzigen op 100 Mbit .
Ik heb vandaag hierover telefonisch contact gehad met de helpdesk. Volgens hun staat de snelheid op 200 Mbit . De medewerker adviseerde de pc bedraad aan te sluiten. Als dat dezelfde snelheid zou geven moest ik na een week nog maar eens de snelheid testen…Ik heb een netwerkkabel geleend en dat geeft dus dezelfde snelheid. Ik verwacht niet dat het volgende week beter is.

Aanvullende info: Op 18 mei heb ik 's middags rond 17.00 uur mijn combivoordeel gewijzigd. Ook die wijziging is verwerkt.

Hebben jullie een oplossing? Of nog beter dé oplossing?

Alvast bedankt

Hallo ​@AaWee 

Je hebt blijkbaar glasvezel aan de upload snelheid te zien, heb je het glasvezelmodem ook al eens 2 minuten van de stroom afgehaald?

Als dat niets uitmaakt probeer dan een andere kabel tussen glasvezel modem en de KPN EB V10A want het lijkt er op dat je snelheid nu op 100Mbit/s gelimiteerd is en dat kan ook komen door een netwerkkabel waar 1 ader van defect is.

Hoi GeSP,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad glasvezel. De modem is van de stroom geweest naar geen 2 minuten. Dat ga ik straks eens proberen. 

De kabel is een nieuwe kabel met vaste stekkers. Als het stroomvrij maken van de modem niet helpt dan zal ik die eens doormeten.

Bedankt voor je tips en ik laat mijn bevindingen weten.

Groet,

Arthur

Hoi GeSP,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad glasvezel. De modem is van de stroom geweest naar geen 2 minuten. Dat ga ik straks eens proberen. 

De kabel is een nieuwe kabel met vaste stekkers. Als het stroomvrij maken van de modem niet helpt dan zal ik die eens doormeten.

Bedankt voor je tips en ik laat mijn bevindingen weten.

Groet,

Arthur

Ik heb de modem ruim 2 minuten van de stroom gehad. Geen verbetering.
Ik heb de kabel doorgemeten. Die is goed.

Hopelijk komt een KPN medewerker met een oplossing.

Kan je inloggen op de Experiabox via http://192.168.2.254?  Welke firmware staat er op?

Kan je inloggen op de Experiabox via http://192.168.2.254?  Welke firmware staat er op?

Hij staat op V10A.C.25.03.04.

Ik heb net zowel de glasvezelmodem als de experia box ruim 10 van de stroom gehad. Eerst de modem opgestart en daarna de experia box. Helaas zonder resultaat.

Hoi ​@AaWee, welkom op de KPN Community! Jammer dat je nog geen verschil merkt in snelheid, terwijl je wel een bevestiging hebt gekregen dat je nu 200 Mbit zou moeten hebben. Goed dat je al op meerdere apparaten hebt getest, zowel met als zonder kabel, en via verschillende speedtests.

Zoals ​@GeSp  hierboven al zegt, helpt het soms om niet alleen de Experiabox, maar ook het glasvezelkastje even helemaal van de stroom te halen. Haal de stekker van het glasvezelkastje minimaal 2 minuten uit het stopcontact. Sluit het daarna weer aan en wacht tot alle lampjes weer normaal branden. Start daarna ook de Experiabox opnieuw op. Het kastje kan namelijk blijven hangen op een oud profiel, waardoor de nieuwe snelheid niet goed wordt doorgegeven.

Helpt dit niet? Neem dan opnieuw contact op met de klantenservice. Zij kunnen de verbinding controleren en verder met je meekijken naar een oplossing.

Hoi ​@AaWee, welkom op de KPN Community! Jammer dat je nog geen verschil merkt in snelheid, terwijl je wel een bevestiging hebt gekregen dat je nu 200 Mbit zou moeten hebben. Goed dat je al op meerdere apparaten hebt getest, zowel met als zonder kabel, en via verschillende speedtests.

Zoals ​@GeSp  hierboven al zegt, helpt het soms om niet alleen de Experiabox, maar ook het glasvezelkastje even helemaal van de stroom te halen. Haal de stekker van het glasvezelkastje minimaal 2 minuten uit het stopcontact. Sluit het daarna weer aan en wacht tot alle lampjes weer normaal branden. Start daarna ook de Experiabox opnieuw op. Het kastje kan namelijk blijven hangen op een oud profiel, waardoor de nieuwe snelheid niet goed wordt doorgegeven.

Helpt dit niet? Neem dan opnieuw contact op met de klantenservice. Zij kunnen de verbinding controleren en verder met je meekijken naar een oplossing.

Hoi Vikash,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels het volgende gedaan:

• Het glasvezelkastje is een paar keer langer dan 2 minuten van de stroom geweest
  • De experiabox heb ik minimaal 5 keer opnieuw opgestart
  • Omdat dit geen resultaat had, heb ik gisteen nog een keer met de helpdesk gebeld.
    Die adviseerde een harde reset van de Experiabox. Nu heb ik altijd begrepen dat een harde reset het stroomvrij maken is. Volgens de medewerkster is een harde reset een volledige reset van de Experiabox naar de fabrieksinstellingen.
    Dat heb ik vanmorgen gedaan. Eerst door de resetknop op de Experiabox ingedrukt te houden etc. Daarna nog een keer door een reset naar de fabrieksinstelleingen via de software van de Experia box.
    Daarna heb ik nog een keer ongeveer een half uur zowel het glasvezelkastje als de Experiabox van de stoom gehaald. Daarna eerst het glasvezelkastje op stroom gezet, gewacht tot beide groene leds branden en toen de Experiabox gestart.
    Ook dit tot op heden zonder resultaat op zowel mijn pc die vlak bij de Experia box staat als op mijn Samsung A55
    Ook bedraad aansluiten geeft geen verbetering.
    Ik kreeg nog wel de mededeling dat het na de harde reset van de Experiabox het even kon duren voordat de snelheid naar de 200 zou zijn gegaan.

@AaWee Bedankt voor je duidelijke uitleg en dat je hebt laten weten wat je al hebt geprobeerd. Goed dat je de ExperiaBox helemaal hebt gereset, het glasvezelkastje van de stroom hebt gehaald en dat je hebt gewacht tot de lampjes groen waren voordat je verder ging. Het kan kloppen dat het even duurt voordat de snelheid weer helemaal goed is na een reset. Meestal is dat binnen een paar uur, maar soms duurt het iets langer.

Als het probleem morgen nog niet beter is, dan kun je het beste weer contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen dan verder kijken of een monteur langskomen om te helpen.

Je meet de snelheid via draadloos, dat blijft altijd 80 a 90 mb/s

Zet de laptop eens aan een utp kabel aan je modem en check opnieuw.

Jan

Je meet de snelheid via draadloos, dat blijft altijd 80 a 90 mb/s

Zet de laptop eens aan een utp kabel aan je modem en check opnieuw.

Jan

Zoal in een van mijn bovenstaande berichten staat, heb ik ook bekabeld getest.
Zowel voor als na de reset van de experiabox en modem.
Zelfde snelheid als draadloos….

@AaWee Bedankt voor je duidelijke uitleg en dat je hebt laten weten wat je al hebt geprobeerd. Goed dat je de ExperiaBox helemaal hebt gereset, het glasvezelkastje van de stroom hebt gehaald en dat je hebt gewacht tot de lampjes groen waren voordat je verder ging. Het kan kloppen dat het even duurt voordat de snelheid weer helemaal goed is na een reset. Meestal is dat binnen een paar uur, maar soms duurt het iets langer.

Als het probleem morgen nog niet beter is, dan kun je het beste weer contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen dan verder kijken of een monteur langskomen om te helpen.

Bedankt voor je reactie. De snelheid is nog steeds hetzelfde.
Zofman schrijft in zijn reactie dat draadloos de snelheid altijd 80-90 mb blijft.
Nu heb ik niet zo veel verstand van dit soort dingen, maar dat lijkt me niet logisch.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen die bewust  een 200 of hogere snelheid hebben alleen maal bedraad aangesloten zijn.
Ik heb de klantenservice zo nog maar een keer bellen.

Bedankt voor je reactie. De snelheid is nog steeds hetzelfde.
Zofman schrijft in zijn reactie dat draadloos de snelheid altijd 80-90 mb blijft.
Nu heb ik niet zo veel verstand van dit soort dingen, maar dat lijkt me niet logisch.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen die bewust  een 200 of hogere snelheid hebben alleen maal bedraad aangesloten zijn.
Ik heb de klantenservice zo nog maar een keer bellen.

Ik heb de klantenservice gebeld. Die heeft mij doorverbonden met de technische afdeling. Die medewerker zag in de systemten dat er “iets” niet goed is. Een monteur ingepland. Die is vanmorgen geweest en heeft het probleem opgelost door het glasvezelkastje en de netwerkkabel (was nog een cat 5 kabel) tussen dat kastje en de expeira box te vervangen.

Heel goed werk door de monteur !!!

Probleem opgelost. Hier kan een slotje op.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

@AaWee Wat fijn om te lezen dat het probleem is opgelost en dat de monteur zo goed werk heeft geleverd. Bedankt voor het delen van je ervaring!

Reageer