Skip to main content
Vraag

Gratis snelheidsverhoging naar 500 Mbit/s maar meet 120 Mbit/s

• August 27, 2026
  • 25 reacties
  • 256 keer bekeken

2 dagen geleden ontving ik mail dat ik gratis van 200 mbit naar 500 mbit ga, heel fijn natuurlijk. Vanmorgen mail gehad,, snelheid is doorgevoerd.  Dus in de namiddag gemeten, 120mbit,., Modem even de stekker er uit (en ook van de superwifi). Resultaat 60 mbit gemeten. Vanavond 150 mbit. 

De wifimanager laten draaien, knap stukje software trouwens maar resultaat 223mbit. Dit is maar een fractie hoger als wij hadden. Klopt het moment van sturen van de mail wel met het ingaan van de verhoging? Ben ik te verwachtingsvol misschien? 

Natuurlijk hangen er tablets, smartphones en diverse apparaten aan het netwerk. Toch haalde wij eerst wel de 200 mbit. Ik begrijp best als je een beetje onder de 500mbit uitkomt maar dit is nog lang niet de snelheid die is aangeboden. Hoe zit dit?

25 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 27, 2026

Heb je ook gemeten met een bekabelde computer? Want het kan best zijn dat je de snelheid wel hebt maar dat wifi niet optimaal is. 

• Auteur
  • Topper
  • August 27, 2026

Ja, ik kom er net achter dat mijn laptop geen aansluiting heeft:) Net fabriek reset gedaan, bouwt op tot 218 om 118 mbit. Meerdere tests gedaan  en het hangt allemaal om hetzelfde qua snelheid. Ik zit trouwens 3 meter van mijn modem→ superwifi.

rvk01
Slimmerik
  • August 27, 2026

Tsja. Als je geen bekabelde computer hebt kun je ook niet testen of de snelheid ook echt op de router binnenkomt. Overigens heb je dan ook niet zoveel aan die verhoging 🤓

Wifi snelheid kan beïnvloed worden door vreselijk veel dingen (te beginnen met stoorzenders of andere routers in de buurt).

Begin eerst maar even met alles (nog een keer) van de stroom te halen en weer op te starten.

Op welke band maakt je telefoon verbinding? 2,4 of 5ghz? Heb je ook al een wifi analyser gebruikt om zenders de buurt te bekijken?

• Auteur
  • Topper
  • August 27, 2026

De laptop scoort net 270 om 254. Ik zie wel enige stijging. Echter waar ik wel tegen aanloop is dat ik van kon ooit een nieuw glasvezelkastje heb ontvangen. Helaas ben ik geen aansluitheld. Het kastje moet dus nog vast gemonteerd worden. In de eerste aansluiting was de glasvezelkabel door een soort “haspel” gedraaid en gemonteerd. Nu heb ik dus losse glasvezelkabels welke ik niet echt beschermd kan monteren.  Verder zit er een blauw en een groen stekkertje (connector met groen koppelblok. Sowieso zit de blauwe connector er in daar ik gelezen had dat de groene niet compatible is . (Dan komt er ook géén internet binnen).  Ik had eigenlijk gehoopt dat een monteur de aansluiting kon fixen:)

• Auteur
  • Topper
  • August 27, 2026

Ja moderne laptops he, alles over de wifi:) Ik had inmiddels weer alles even van de stroom gehaald. en dan zit ik op bovenstaande waardes. Ik zie wel langzaam dat de boel stijgt in snelheid. Kan ook zijn dat het apparatuur even de tijd nodig heeft. Ik zal eens kijken naar een wifi analyzer. Ik heb sowel 2.4 als 5ghz open staan. De 2.4 draait de petfeeder op en boven op zolder verbind die beter als de 5ghz. Beneden werkt 5ghz wel. Op zolder haalde ik wel 90mbit vanavond. Das beter als niks:)

Forum|alt.badge.img+3
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 27, 2026

RVK heeft een goede tip gegeven. Sluit de laptop eens bekabeld aan alleen om de snelheid te testen. Je wilt namelijk weten of het probleem in je wifi netwerk zit of elders.

Leen59
Wijsgeer
  • August 27, 2026

Zoals je kunt lezen in het vorige bericht heeft de laptop geen netwerkaansluiting voor een kabel, alleen wifi 

• Auteur
  • Topper
  • August 28, 2026

Vanmorgen 230mbit. De app meld wel dat superwifi 1 slecht bereik geeft. Bijzonder want dat is nr 1 die zit aan de modem. De modem hangt open in de gang, wifi punt staat op een wat hoger punt) Gister opnieuw staan richten. Geen resultaat. Wat ik zou kunnen bedenken is dat dit wifi punt kuren heeft. Zal hem eens gaan resetten.

rvk01
Slimmerik
  • August 28, 2026

Vanmorgen 230mbit. 

Met wifi ga je waarschijnlijk niet veel hoger halen hoor.

Welke router heb je van KPN. En welke merk en type telefoons?

• Auteur
  • Topper
  • August 28, 2026

Gereset, snelheid hangt beetje tussen 230/240 soms wat hoger. 

• Auteur
  • Topper
  • August 28, 2026

Hier hangt een experiabox v10a. Hier Samsungs a14, 16 en 17. Laptop asusx415. Lijkt me sterk dat het verschil tussen aanbod en werkelijke snelheid zo groot kan zijn.  120 tot 150 mbit mis je. Sowieso enorm veel verschillen nu test ik hem met uitslag 200 mbit. 

rvk01
Slimmerik
  • August 28, 2026

Lijkt me sterk dat het verschil tussen aanbod en werkelijke snelheid zo groot kan zijn.

Je begrijpt het nog steeds niet. KPN geeft geen garantie voor wifi snelheid. Je snelheid op de router zelf is verhoogd. Dat zegt niets over je wifi snelheid.

Tevens heeft de Box v10a volgens mij wifi 5 en geen wifi 6. Maar met de hardware die je nu hebt zul je volgens mij ook geen hogere snelheid halen (ook allemaal wifi 5 apparaten).

Zelfs als je een 2 of 4Gbps snelheid op je router krijgt… die wifi snelheid zal niet omhoog gaan.

Als je een spiksplinternieuwe high-end telefoon koopt en een router die wifi 6 (of zelfs 7) ondersteund, dan kun je wel hogere snelheden halen maar dan nog haal je nooit de bekabelde snelheid.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 28, 2026

Je noemt 2 zaken die niet in orde zijn, naast de al genoemde netwerkkabel als test, je glasvezelkastje moet worden vervangen maar dat kan/wil je zelf niet doen. Daarnaast is je modem verouderd. Pas als die zaken op orde zijn kan je een goede test doen.

rvk01
Slimmerik
  • August 28, 2026

Die test kan uiteraard nu ook al op het oude glasvezelkastje gedaan worden. Ik verwacht wel dat die 500Mbps aan kan. Ook de v10a zal hier geen probleem mee mogen hebben. Maar dan moet je wel een computer hebben die bekabeld aan te sluiten is om dit te testen.

En voor wifi blijft de router wifi 5, en de Samsung A’serie en Asus x415 hebben ook alleen maar wifi 5. Dus de vraag is hoeveel je daarmee op gaat schieten.

JanD
Wijsgeer
  • August 28, 2026

Beste ​@Spitsj de maatstaf is en blijft bekabeld testen, geeft als enigste de juiste waarde.

Doe dit met 1 pc rechtstreeks bekabeld aan de modem/router en verder alle overige (draadloze) verbindngen uit.

Je schrijft je je pc geen netwerkaansluiting heeft.

Dit is eenvoudig op te lossen door een RJ45-USB-interface.

• Auteur
  • Topper
  • August 30, 2026

Ok bedankt voor alle informatie. Ik heb een laptop gevonden met aansluiting, ja eentje met windows 10 nog. Die zal ik er aanhangen. Ik ben het alleen niet eens met het hele  verhaal over wifi 5 etc. Je kunt gewoon prima snelheden aan met het apparatuur wat hier staat.  We praten over 500mbit niet over mega snelheden van 2gbps of hoger. Dat ik beneden hogere snelheid haal dan op zolder vind ook ik logisch,  

Dat de modem “verouderd” is dat zal wel. Ik zal dan ook contact leggen met kpn over deze situatie. En dat ik het kastje niet zelf wil of kan vervangen, ik heb zo mijn andere kwaliteiten. Het is gewoon aangesloten, alleen hangt niet vast aan de muur.  Ik vind dat je als kpn zijnde dit al had kunnen regelen trouwens. 

Maar je maakt mij niet wijs, dat door het apparatuur je gewoon tussen de 100 en 300 mbit mist. Zeker na diverse reset, en fabriek reset van de modem.  Dat de snelheid lager kan zijn dat begrijp ik natuurlijk wel. Maar zoveel verschil, dat klopt niet. Het is een beetje blij maken met een dooie mus. 

Vanmorgen 160mbps. Ik denk zelf dat de modem de boel door de war gooit. 

• Auteur
  • Topper
  • August 30, 2026

Ter verduidelijking, het glasvezelkastje is dus wel vervangen, maar hangt nog niet aan de muur vast. 

• August 30, 2026

Ter verduidelijking, het glasvezelkastje is dus wel vervangen, maar hangt nog niet aan de muur vast. 

Dan moet dat toch echt verholpen worden door een monteur dat hoef je niet zelf te doen.

Wat de verschillen betreffende wifi 5 en 6 daarbij speelt de kanaal breedte een grote rol met een lagere kanaal breedte zal je hoe dan ook nooit hoge bandbreedtes meten.

Met wifi 5 haalt 1 apparaat hier 200Mb met wifi 6 kom ik hoger wat alleen voor intern verkeer nut heeft met mijn 200Mb abonnement.

Stel ik de kanaal breedte op het maximale in dus 40mhz bij 2,4 ghz en 160 mhz bij 5ghz dan zie je de waardes significant veranderen.

Deze waardes laten ook duidelijk het verschil in de mogelijkheden van de clients zien.

Terzijde is het best jammer dat we in de nieuwe software nergens kunnen terugvinden of de contractuele bandbreedte wel binnenkomt.

Daarvoor gebruik ik zelf Wifiman en Network Analyzer op een tablet.

• Auteur
  • Topper
  • August 30, 2026

Inmiddels wat zaken bekeken. oude laptop haalt op 2.4 350 binnen, dat is dan wel een verbetering trouwens. met de superwifi is dat 200 of minder en die zit gaat volgens mij automatisch op de 5g. De kabel naar het eerste superwifi punt is cat 6 (deze ga ik vervangen) , clipje van het stekkertje is gebroken. dus ook uitgesloten. Dus ik concludeer dat de superwifi dan een beetje spelbreker is. Wat ik zou kunnen doen is de superwifi punten weer even helemaal resetten. Natuurlijk neem ik wel even contact op met KPN over de aansluiting  van de glasvezel. 

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 30, 2026

Maar al eens begonnen bij het begin, alles van stroom af halen voor een minuut of 5. Glasvezel punt als eerste opnieuw opstarten, dan je modem. Dan met een netwerkkabel op het modem meten wat de waardes zijn. Al eens de kabel tussen glasvezelpunt en modem vervangen. In het modem al eens gekeken welke waardes er daar staan…?

Alleen door testen, testen en nogmaals testen stap voor stap kijken waar het mogelijk fout gaat. Pas dan kan je een definitieve conclusie trekken.

En mocht je bovenstaande stappen al hebben gedaan is het altijd zinvol om dat hier te melden. Wij hebben geen glazen bol en moeten afgaan op de informatie die jij deelt of juist niet deelt.

rvk01
Slimmerik
  • August 30, 2026

Heb je al bekabeld op een PC/laptop kunnen testen?

• Auteur
  • Topper
  • August 30, 2026

Bekabeld is gedaan haalde 350 mbps beneden. Opzich is dat al een verbetering.  Beste Speedmaster,  ik heb net zo min een glazen bol dus daarin staan wij gelijk. 

Ik ben geen technicus of ict'er. Anders had ik het hier vol met informatie op dat niveau gestort. 

Kabel van kastje naar de modem is een rode van kpn. Kabel van modem naar wifipunt 1 is een categorie 6. Wanneer ik tijd heb en geen gamende kinderen trek ik alle stekkers er wel een tijdje uit. (En ik meet wifi zonder dat er gegamed word).

Verder wifi man laten draaien en zat op 240 mbps. 

rvk01
Slimmerik
  • August 30, 2026

Bekabeld is gedaan haalde 350 mbps beneden. Opzich is dat al een verbetering.  

Bekabeld direct op de router zou je gewoon 500/500 moeten halen. Je kunt het nog even proberen als er verder niets aanhangt. Meer ook met de aparte speedtest.net app van ookla uit de App Store (ook onder Windows). Dat sluit dan ook vertraging door de browser uit. 

• Auteur
  • Topper
  • August 30, 2026

Dank ik zal kijken

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 1, 2026

Goedemorgen ​@Spitsj en bedankt voor jouw bericht :)
Allereerst mooi om te zien dat er al zo goed met je wordt meegedacht vanuit de Community en ik lees veel goedetips/informatie!

Dank ik zal kijken

Wat is op dit moment de stand van zaken? Heb je dit nog kunnen testen zonder dat er wordt gegamed en zo ja, wat voor snelheden heb je toen gemeten? De snelheden die je via de wifi hebt gemeten zien er echt prima uit. Mocht je ooit toch een keer problemen ervaren met je wifi verbinding, dan kun je daar altijd de KPN Wifi Manager voor raadplegen trouwens. Maar dat is voor nu gelukkig niet aan de orde 🙏🏻