Skip to main content

Op de website staat bij het onderwerp over het aan de slag gaan met je glasvezelaansluiting dat je wanneer je modem niet in de buurt van je meterkast is geplaatst je recht op een gratis langere UTP-kabel en dat je die kunt aanvragen na het ontvangen van een e-mail waarin staat dat je met je glasvezelaansluiting aan de slag kunt. Wanneer mag je die e-mail verwachten of kun je die gratis UTP-kabel ergens bestellen?

Lijkt me dat gewoon een monteur het spulletje komt installeren, en die pakt dan even een langere kabel uit zn bus.


Bij een migratie van koper naar glasvezel dan is die kabel inderdaad gratis en deze zal door de monteur aangelegd worden. De regel is in principe dat we bij zo'n migratie de situatie hetzelfde opleveren, alleen dan met de glasvezel als drager en niet de koperlijn. Als er al allemaal bekabeling ligt vanaf het modem in de woonkamer dan gaan we het modem immers niet verplaatsen, KPN wilt de mensen immers over hebben op glasvezel. Er zijn uitzonderingen mogelijk waar het modem toch verplaatst naar de meterkast maar altijd in overleg met de klant.

 

Bij een nieuwe installatie werkt het echter anders, daar wordt het modem normaal gesproken altijd bij het NT gehangen, tenzij het makkelijker is als deze ergens anders hangt. Heeft de klant hiervoor bijvoorbeeld bij T-Mobile gezeten op het kopernet dan wil ik wel een kabel trekken naar de plek waar het oude modem altijd stond, dat maakt het voor mij ook makkelijker, ook voor hoogbouw met een meterkast buiten de woning wil ik nog wel eens kosteloos een kabel trekken maar dit is niet gebruikelijk en aan de monteur om te beslissen of hier kosten voor gerekend worden.


Vanochtend prima en gratis geholpen door KPN-monteur die mijn huisinstallatie op het glasvezelnet heeft aangesloten. In ca. een uur geregeld. Nieuwe kabel getrokken van meterkast naar modem, alles opnieuw aangesloten en getest. Alles werkt en ik kan weer even door. Ikben een tevreden KPN-klant.