Skip to main content

Beste,

Ik merk dat er een groot verschil is tussen de speedtest die ik uitvoer via Ookla (https://www.speedtest.net/) en via de speedtest van KPN zelf (https://kpn-itns.speedtestcustom.com/).

Het verschil zit vooral in de upload snelheid. Via Ookla krijg ik een uploadsnelheid van rond de 200 mbps maar via de KPN speedtest is hij 500 mbps (ook precies mijn abonnement).

Iemand een idee waar dit verschil precies in kan zitten, vooral omdat de KPN speedtest een custom variant is van de Ookla speedtest?

Zie hieronder mijn test resultaten:

https://www.speedtest.net/result/9280445319
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/5baaa6c0-7e2d-11ea-b0f7-db0dba42371b

U kunt wel pakketjes verzenden met een snelheid van 500 mbit, maar vervolgens moet aan de andere kant van de verbinding ook een server staan die de capaciteit heeft om die pakketjes te ontvangen met een snelheid van 500 mbit. En alle apparatuur die daar tussen zit moet ook de capaciteit hebben om de pakketjes met een snelheid van 500 mbit door te kunnen geven.

Dit is bij de speedtest van KPN geen probleem. Maar kennelijk bij die de speedtest van Ookla zelf wel. En ja, het mag dan dezelfde software zijn die daarvoor gebruikt word. Maar wel met een andere server en andere route daar naartoe. KPN verkoopt 500 mbit internet, en heeft natuurlijk uiteraard een server ingericht waarmee getest kan worden of je die 500 mbit haalt.


Hi Nick,

Dat klinkt als een logisch antwoord, bedankt voor de toelichting.


De speestest van KPN is ook gewoon de Ookla speedtest.

Om tot vergelijkbare uitkomsten te komen zal je dezelfde server moeten gebruiken en daar zit hem nu de crux.

De "KPN speedtest" meet de snelheid naar een server van KPN in Rotterdam terwijl je in de "Ookla speedtest" gekozen hebt voor de KPN server in Amsterdam.

Kies in de "Ookla speedtest" ook eens voor de KPN server in Rotterdam.

 


Goede middag Even een vraag

Waarom verschilt de speedtest heel veel  ook op de zelfde plek  1/2  meter van de router

Snap er niks van 80 90    tot   bijna 0  vreemd op de zelfde plek

Kunt u mij nu eens een antwoord geven   aub     we hebben dat al eens eerder gevraagd

Hg evert wessels  

Admin: persoonlijke gegevens verwijderd i.v.m. privacy 


Hallo Evert, welkom op het KPN forum leuk dat je jouw vraag hier aan de community voorlegt!

Waarom de snelheid verschilt? Dat is niet in één zin uit te leggen, De oorzaak van een langzame draadloze verbinding (wifi) kan verschillen van het ene op het andere moment. Bijvoorbeeld: omdat je op een bepaald moment met meerdere apparaten (draadloos) verbonden bent aan het modem en op een aantal apparaten veel bandbreedte vraagt door te: streamen, down- of uploaden etc. Of misschien omdat je apparaat niet met de juiste frequentie (2,4 Ghz of 5 Ghz) contact maakt. 

In dit topic legt Paul gedetailleerd uit welke factoren een rol spelen bij een goede internetverbinding en wat jij daarmee kunt doen om het te verbeteren: Slechte wifi: oplossingen voor trage en wegvallende wifi


Nu bij de KPN Speedtest de Rotterdam-server er niet meer is, totaal geen goeie referentie meer. De Rotterdam-server gaf bij mij jarenlang stabiele resultaten. Nu alleen Amsterdam nog te benaderen is, kan ik er geen touw meer aan vastknopen. WiFi / bedraad, bedroevende resultaten.


Dan is er waarschijnlijk meer aan de hand. Kan je iets meer vertellen over de problemen die je ervaart?


Probleem doet zich een dag of 5 voor. De Rotterdam-server is weg bij de speedtest, waarmee ik altijd testte.

Echter zojuist lag internet een paar keer eruit binnen 1 uur en ik kreeg een storingsmelding per SMS door KPN. Nadat ik een SMS kreeg dat het probleem is opgelost, heb ik via de KPN speedtest en Amsterdam server mijn oude vertrouwde stabiele meetresultaten weer terug op alle plaatsen in mijn huis. Kinderen klagen ook niet meer over haperend internet of Netflix onderbrekingen meer zover. Dit alles viel samen met de update van mijn Experiabox v12 naar versie 516. Kan een toevalligheid zijn. Fingers crossed….