Skip to main content

Gisteren is er glasvezel van KPN geïnstalleerd. Ik had een snelle verbinding verwacht, maar het valt me enorm tegen.
Vooraf via internet gezien dat er, naast een aangesloten pc,  zeker 2 tv's op 1 ethernetkabel via een switch uitgang moeten kunnen draaien. Dat werkte niet goed.
Nu 1 tv en 1 computer op een ethernetpoort. Helaas nog steeds niet goed! Als ik de tv uitzet en alleen een computer heb aangesloten, zijn er al enorme snelheidsverschillen via speedtest te zien!! Van 0,21 Mbps tot ruim 200 Mbps (abonnement is 200 Mbps) Geen idee hoe dit kan.  De resultaten zijn hier te zien: Speedtest  (de onderste 4 zijn nog via Ziggo)

Ik zou graag willen weten of dit normaal is en of het zo blijft. Zo ja, dan annuleer ik mijn abonnement nog binnen de 2 weken!!

Vooraf via internet gezien dat er, naast een aangesloten pc,  zeker 2 tv's op 1 ethernetkabel via een switch uitgang moeten kunnen draaien. Dat werkte niet goed.

De switch moet igmp snooping ondersteunen. Deed die dat?

Nu 1 tv en 1 computer op een ethernetpoort.

Ik neem aan dat ze allebei een eigen ethernetpoort hebben toch?

Helaas nog steeds niet goed! Als ik de tv uitzet en alleen een computer heb aangesloten, zijn er al enorme snelheidsverschillen via speedtest te zien!! Van 0,21 Mbps tot ruim 200 Mbps (abonnement is 200 Mbps)

Heeft u al eens een andere kabel geprobeerd? 


Tv en computer op 1 ethernetpoort. Zou zeker moeten kunnen, is mij verteld. 

Kabels zijn nieuw (cat6) getest en zijn in orde. Geen reden ook lijkt me voor die enorme snelheidsverschillen! Bij de Ziggo was dit veel constanter, geen problemen daar.


Tv en computer op 1 ethernetpoort. Zou zeker moeten kunnen, is mij verteld. 

Hoe heeft u dat dan aangesloten? Dat moet dan met een switch toch? Gebruikt u die switch nog? Wat is het merk en type van die switch? 

En probeer het ook eens zonder die switch. Gewoon pc rechtstreeks aan de KPN Box. 

 


Ik heb een tv rechtstreeks op een ethernetpoort, deze werkt prima. Dat is niet het probleem.

Nogmaals: kijk naar de verschillen in download snelheid m.b.t. ziggo. Deze zijn enorm!!  Hiet zat dezelfde switch tussen!!


Bij KPN moet de switch IGMP-Snooping ondersteunen. Bij Ziggo hoeft dat niet. Welke switch heeft u? Merk en type?


Ik heb een Netgear GS308 v3.


Die switch ondersteund geen IGMP Snooping waardoor een kans op een multicast-flood groot is. Dit kan het hele netwerk platleggen en dat zou de lage snelheden verklaren. Niet alleen tv van KPN gebruikt multicast in het netwerk, ook apparaten zoals bijvoorbeeld Chromecasts of soms omvormers van zonnepanelen werken op basis van multicast-verkeer, als er apparatuur tussen zit die niet geschikt is dan kan die het hele netwerk om zeep helpen. IGMP Snooping zorgt ervoor dat alleen de apparaten die een multicast-stream vragen deze krijgen.

 

Beter is het om de Netgear GS308E of GS108E aan te schaffen. Beiden ondersteunen IGMP Snooping. Het multicast-issue ga je namelijk bij alle providers die over de glasvezel leveren krijgen als apparatuur geen IGMP Snooping ondersteunt.


Bedankt voor je antwoord. Gelijk de GS308E besteld. Deze is te managen, moet ik daar nog iets mee doen (tv voorrang geven) of gaat het al goed als ik alles aansluit?


Er hoeft op de switch niets ingesteld te worden, standaard werkt alles en voor zover ik weet staat IGMP Snooping ook standaard aan. Ik ben niet bekend met dat exacte model dus mogelijk moet IGMP Snooping nog aangezet worden.


Bedankt voor je antwoord. Gelijk de GS308E besteld. Deze is te managen, moet ik daar nog iets mee doen (tv voorrang geven) of gaat het al goed als ik alles aansluit?

Hallo @WimS55 , die switch werkt standaard meteen goed. Zorg wel dat de firmware ge-updated blijft, dat kan via Netgear.

 


Die switch ondersteund geen IGMP Snooping waardoor een kans op een multicast-flood groot is. Dit kan het hele netwerk platleggen en dat zou de lage snelheden verklaren. Niet alleen tv van KPN gebruikt multicast in het netwerk, ook apparaten zoals bijvoorbeeld Chromecasts of soms omvormers van zonnepanelen werken op basis van multicast-verkeer, als er apparatuur tussen zit die niet geschikt is dan kan die het hele netwerk om zeep helpen. IGMP Snooping zorgt ervoor dat alleen de apparaten die een multicast-stream vragen deze krijgen.

 

Beter is het om de Netgear GS308E of GS108E aan te schaffen. Beiden ondersteunen IGMP Snooping. Het multicast-issue ga je namelijk bij alle providers die over de glasvezel leveren krijgen als apparatuur geen IGMP Snooping ondersteunt.

In het openingsbericht:

”Als ik de tv uitzet en alleen een computer heb aangesloten, zijn er al enorme snelheidsverschillen via speedtest te zien!!”

Iemand een andere switch aansmeren, terwijl het probleem net zo makkelijk in de KPN infra of verderop kan zitten. Die multicasts he als de TV uitstaat. In de speedtest URL zijn genoeg testruns die wel op orde zijn.

Alleen nieuwkomers op dit forum weten niet dat KPN een halfjaar lang 1Gbit abos heeft verkocht terwijl gewoon bewezen was, ook door monteurs ter plekke, dat er maar 800 gehaald werd door verscheidene klanten. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Of misschien ook wel het gaat te paard en komt dan wellicht weer te voet.


In het openingsbericht:

”Als ik de tv uitzet en alleen een computer heb aangesloten, zijn er al enorme snelheidsverschillen via speedtest te zien!!”

Iemand een andere switch aansmeren, terwijl het probleem net zo makkelijk in de KPN infra of verderop kan zitten. Die multicasts he als de TV uitstaat. In de speedtest URL zijn genoeg testruns die wel op orde zijn.

Alleen nieuwkomers op dit forum weten niet dat KPN een halfjaar lang 1Gbit abos heeft verkocht terwijl gewoon bewezen was, ook door monteurs ter plekke, dat er maar 800 gehaald werd door verscheidene klanten. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Of misschien ook wel het gaat te paard en komt dan wellicht weer te voet.

Wat wil je bereiken met het uit de sloot halen van oude koeien? Dat gigabit-abo is bekend en dat is uiteindelijk opgelost. Het voegt echt niets toe om dat steeds weer naar boven te halen.

 

Als je mijn post leest zie je dat ik ook andere multicast-bronnen aangeef. Alles kan mogelijk problemen geven en in een consumentennetwerk is een switch zonder IGMP Snooping nou eenmaal vaak de schuldige. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik dit soort problemen tegen kom. Voordeel is ook, als die nieuwe switch het probleem toch niet oplost dat deze altijd binnen de herroepingstermijn retour gestuurd kan worden. Ik ben dergelijke snelheidsverschillen ook nog niet eerder tegenkomen in de infra, met glas is het immers eerder wel of geen signaal dan een slechte verbinding, ook bij hoge dempingen. Als er iets met de apparatuur zou zijn dan zou dit ook volledig uitval geven tussendoor, dat lijkt hier vooralsnog ook niet van toepassing te zijn. Als het in de uplink van de DSLAM in de PoP zit dan was dit al lang opgemerkt door ons NOC.

Er kan altijd ergens anders een probleem zitten maar nogmaals: het zijn bijna altijd de switches.


Bedankt NHendriks!! Gisteren 2 switches vervangen door 2 x Netgear GS308E. Alles liep gelijk prima, kijk maar naar de Speedtest van de laatste dag. Heel consistent!! De aangesloten tv hapert ook niet meer! Erg blij mee, hoop dat dit het inderdaad was.

 


Dat ziet er inderdaad al een stuk consistenter uit! Mooi zo! Mochten de problemen toch terug komen dan weet je ons te vinden! 😁


In het openingsbericht:

”Als ik de tv uitzet en alleen een computer heb aangesloten, zijn er al enorme snelheidsverschillen via speedtest te zien!!”

Iemand een andere switch aansmeren, terwijl het probleem net zo makkelijk in de KPN infra of verderop kan zitten. Die multicasts he als de TV uitstaat. In de speedtest URL zijn genoeg testruns die wel op orde zijn.

Alleen nieuwkomers op dit forum weten niet dat KPN een halfjaar lang 1Gbit abos heeft verkocht terwijl gewoon bewezen was, ook door monteurs ter plekke, dat er maar 800 gehaald werd door verscheidene klanten. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Of misschien ook wel het gaat te paard en komt dan wellicht weer te voet.

Wat wil je bereiken met het uit de sloot halen van oude koeien? Dat gigabit-abo is bekend en dat is uiteindelijk opgelost. Het voegt echt niets toe om dat steeds weer naar boven te halen.

Zo oud zijn die koeien niet, reageer dan maar eens even in onderstaand topic dat diegene dan maar niet meer moet/mag rapporteren (want die haalt dan ook oude koeien uit de sloot).

Het heeft inderdaad weinig zin meer, voor mij dan, om nog op dit forum te reageren.


Als je oude koeien nieuw leven in wil blazen moet je dat wel in een topic doen waar het relevant is.

TS hier heeft een 200 lijn, en een netwerk wat prima werkte met Ziggo, dat kun je zien als een valse start, eerst zonder netwerk proberen, werkt dat stabiel weet je waar het zit, zomaar oude koeien er bij halen die ook nog eens niet aan de orde zijn en dan op een toon die niet past in de discussie heeft weinig zin.

Maak er dan van dat er wel eens problemen zijn geweest en dat het een mogelijkheid is dat het in het KPN netwerk zit, geef daarbij een tip om dit te achterhalen.

Die problemen komen heus nog wel eens voor, maar nu sporadisch omdat het probleem toen onderkent is en er een oplossing is gevonden.


In het openingsbericht:

”Als ik de tv uitzet en alleen een computer heb aangesloten, zijn er al enorme snelheidsverschillen via speedtest te zien!!”

Iemand een andere switch aansmeren, terwijl het probleem net zo makkelijk in de KPN infra of verderop kan zitten. Die multicasts he als de TV uitstaat. In de speedtest URL zijn genoeg testruns die wel op orde zijn.

Alleen nieuwkomers op dit forum weten niet dat KPN een halfjaar lang 1Gbit abos heeft verkocht terwijl gewoon bewezen was, ook door monteurs ter plekke, dat er maar 800 gehaald werd door verscheidene klanten. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Of misschien ook wel het gaat te paard en komt dan wellicht weer te voet.

Wat wil je bereiken met het uit de sloot halen van oude koeien? Dat gigabit-abo is bekend en dat is uiteindelijk opgelost. Het voegt echt niets toe om dat steeds weer naar boven te halen.

Zo oud zijn die koeien niet, reageer dan maar eens even in onderstaand topic dat diegene dan maar niet meer moet/mag rapporteren (want die haalt dan ook oude koeien uit de sloot).

Het heeft inderdaad weinig zin meer, voor mij dan, om nog op dit forum te reageren.

Je kunt natuurlijk ook gewoon NHendriks kudo’s geven dat zijn suggestie om een betere switch te gebruiken, voor deze klant een perfecte oplossing was. Of dat je toejuicht dat KPN monteurs in hun vrije tijd hier deelnemen.

Niet zo verongelijkt reageren man, denk na voordat je reageert.