Skip to main content

Hallo, net een paar weken op glasvezel aangesloten. Haal nu een snelheid van 26 mbps terwijl ik 1gb zou moeten hebben…

Alle diagnoses al gedaan, alle hulp ingeschakeld en alle tips trucks en voorstellen waar kpn mee kwam uitgevoerd. Resets, speedtests, verbeteringen etc gedaan. Snelheid blijft hetzelfde. Help! Ik kan niet eens een internetpagina fatsoenlijk openen…

Heb je gemeten met een bekabelde pc of laptop ​@Wouter1984 ?

Nee, heb ik niet. Alleen mobiele devices.

KPN bellen.

Ja dat ga ik morgen maar eens doen. Ik snap er zelf niet veel van maar als ik voor 1gb betaal en 26 mbps krijg...dan gaat er ergens iets mis. Dat verschil is te groot.

Zij kunnen je verbinding etc op afstand controleren. Heb je de WiFi verbeteraar ook geprobeerd, die doet ongeveer hetzelfde.

Ja alles al gedaan. Forum ook afgezocht naar vergelijkbare issues. Alles werkt nu megatraag. Internet, streamen etc. En ik als leek wil alleen maar stabiel snel internet. Dat belooft wat de komende 2 jaar.... 

Als je inlogt op je modem kan je de binnenkomende snelheid zien, als die ook laag is kan je beter bellen.

Uuuh... hoe zie ik dat? Ben ingelogd

Dit is bij box12 

Ik heb ook n box 12b, zelfs. 

Daar staat 1 gbps bij beide items

Dan zit het ws bij KPN, maar dat zou de wifimanager eigenlijk moeten aangeven.

Dan zit het ws bij KPN...

Dat is veel te vroeg om dat zo te zeggen. Je moet echt een bekabeld aangesloten pc of laptop hebben om een bekabelde meten uit te voeren.

Maar ik heb niks bekabeld, en ga ook geen pc of laptop aanschaffen. Heb telefoons, tablet en een spelcomputer straks draaiende ivm mijn kids. Ik heb glasvezel genomen vanwege de snelheid etc. Maar nu blijkt dat ik nog tragere wifi heb dan voorheen met de coax. Serieus?

Ook een meting via WiFi geeft wel degelijk inzicht, zeker bij zo’n groot verschil. Ik doe zelf alle metingen draadloos, zonder problemen. Ik meet zelfs 70 Mbps up en down terwijl ik een 50Mb abonnement heb😀

Je weet nu niet of het probleem door WiFi komt of door de verbinding vanafbuiten. Je weet nu niets.

Je kan bellen naar KPN. Dan komt er een monteur. Die meet met z'n eigen apparatuur. Als die voldoende snelheid meet, dan moet je die monteur betalen. 75 euro dacht ik.

Ook een meting via WiFi geeft wel degelijk inzicht, zeker bij zo’n groot verschil. Ik doe zelf alle metingen draadloos, zonder problemen. Ik meet zelfs 70 Mbps up en down terwijl ik een 50Mb abonnement heb😀

Inderdaad, ookla speedtest op mijn oudere tablet (5GHz) geeft bij mij identieke waardes in mijn tuinhuis op ca 6m afstand met rolluik dicht. Onze mobieltjes klagen ook niet.

Hallo ​@Wouter1984 heb je de glasvezelkast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en na herstart ook de modem/router een fabrieks-reset gegeven?

Hi ​@Wouter1984, welkom bij ons. Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. 

Ik denk ook graag mee. Nog alles op een rijtje: 

• Heb je het glasvezelkastje minimaal 2 minuten stroomloos gemaakt? Doe dit daarna ook met je modem. 
  • Je hebt ook de WiFi manager gedraaid? Je kunt deze hier vinden: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-manager 
  • Heb je de Speedtest uitgevoerd op zowel je tablet als je telefoon? 
  • Als laatste, welke spelcomputer heb je? Sommige consoles kun je ook met een kabel aansluiten en dan een speedtest uitvoeren. 

Hallo, alle stappen wederom doorlopen. Speedtest geeft aan op tablet

48.06 mpbs downloaden, 54.59 uploaden. Soms nog minder 

Telefoon; 237 mbps download, 195.7 upload. Lijkt iets verbeterd maar bij lange na niet de 1 gbps waarvoor ik betaal.

Ik begrijp er zelf niet zoveel van. wifimanager zegt dat hij mijn wifi en snelheid heeft gecheckt middels n groen vinkje. Klik ik verder zegt ie 'u bent niet verbonden met internet'..  terwijl ik dat wel ben. Ik ben t spoor bijster nu.

Sterker nog, een kwartier later speedtest ik weer 44.8 download en 24.8 upload.... 

Ben 1 week klant en ben het nu al beu...

@Wouter1984 Met KPN appraaturen (modem, wifi versterkers) kan je never nooit 1gbs (hooguit 800mbs) halen, dus het is sowieso weggegooid geld als je geen bekabelde apparaten hebt. Bovendien is test met wifi niet betrouwbaar en je kan niet achterhalen of de verbinding buitenhuis of binnenhuis probleem veroorzaakt.

Ik begreep inderdaad dat wifi minder snel is dan bekabeld. Mee eens, maar mijn snelheid is toch wel verre van die 800mbps... volgens KPN tests is de apparatuur in orde. 

Zorg gewoon voor een bekabeld aangesloten apparaat. Dan weet je meer, dan kan je verder. Heb je een laptop zonder ethernet poort? Schaf dan een ethernet naar usb adapter aan. Deze bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/4309/945417/USB-netwerkadapter/TP-Link-UE300-USB-A

Met deze adapter USB C Ethernet Adapter heeft men zelfs geen laptop nodig, werkt met iPhones, Android phones, tabletten en laptops

Zet eens je ipv6 uit in je modem en kijk wat dan je snelheid is.

Reageer