Skip to main content

Beste,

 

Ik heb sinds kort mijn abonnement omgezet naar 1 Gb/s. Sinds dien is mijn internetsnelheid verhoogt van ongeveer 100 Mb/s naar 110/130 Mb/s. Nu snap ik dat ik nooit de 1 Gb/s zal zien, maar in mijn ogen is dit verschil te groot. Ik meet steeds bekabeld, op mijn desktop, terwijl er niks anders aan staat. In mijn account staat dat ik nu op het 1 Gb/s pakket zit. Ook heb ik mijn kabel nagelopen. de kabel van het glasvezel kastje naar de router is een cat 5e kabel net als de kabel van router naar mijn desktop. nu weet ik dat het maximum bereik van een 5e kabel 1000 Mb/s is, maar zoals eerder aangegeven haal ik ook dat niet. Ik hoor graag eventuele oplossingen voor dit probleem.

Alvast bedankt.

Hi @Zhenli! Niet de bedoeling dat er zoveel snelheid mist, dus ik help je hier graag bij! Je hebt al wel de bevestiging binnen dat de snelheid is omgezet en de 1 Gbit/s actief is? Weet je ook zeker dat de desktop waar je dit op meet 1 Gbit/s aankan? Ik raad je ook aan om dit te meten via een andere PC of laptop, om te kijken hoe het daarop gaat. Gebruik daarvoor ook de Ookla speedtest, ik ben benieuwd naar de resultaten! 


Hoi Sanne. Via Ookla geeft ie 113 om 121 mbit/s. Ik heb de bevestiging van de abonnement wijziging en de informatie mail die daar apart van wordt gestuurd. De desktop zou het volgens mij gewoon aan moeten kunnen. Is dit ook op een manier te testen? Ik zal het later ook via een laptop proberen te meten. 


Check, hoe ging het via de laptop? In de instellingen op je PC van het fysieke netwerk bij bekabelde aansluiting kun je daar bij de netwerkpoort zien of deze 1 Gbit/s is of lager. Kun je de instellingen vinden, en wat staat daar bij?