Skip to main content

zo, net een paar dagen glasvezel in huis. Dacht lekker oogknipperend snel en ik neem 1GB.

De monteur is geweest, heeft alles netjes geïnstalleerd 2 wifipunten geplaatst en gelijk de inkomende snelheid op de glasvezelkast getest: 970 Mbit.

Super toch?

 

Nee dus!

Gelijk aan de monteur aangegeven dat ik ook op mn laptop en smartpfone wil testen: 97Mbit down en 98 mbit up!

"dat kan” zei de monteur want die 1Gbit haalt u alleen bedraad, rechtsreeks vanuit de Box V2.

wifipunten herplaatst, kastje even uit en weer aan, helaas het blijft onder de 100 Mbit.

Kon ook zijn dat ik op de 2. Ghz band zit en 5 Ghz is sneller, zegt de monteur.

Mijn laptop schakelt zelf tussen 2.4 en 5 Ghz band, mijn A6 telefoon ondersteund ook 5 Ghz.

 

Verder weinig aan te doen, goeiemiddag, en de monteur vertrekt!

Ik ben absoluut niet tevreden met deze snelheden en het geheel valt me zwaar tegen!

Glasvezel 1 Gb en nog geen 100 Mbit via wifi?

Wat doe ik/zie ik verkeerd? Het voldoet niet aan mn verwachtingen.

 

Wie heeft tip of weet raad?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan die laptop wel meer dan 100 aan? (Netwerkkaart)

Wat haalt je telefoon op dezelfde plek?

Wat haalt je laptop als je ermee naast de Box12 staat?

 


... mijn A6 telefoon ondersteund ook 5 Ghz.

Ja ... 802.11n. Dat is 5 Ghz, maar wel een oude langzame variant. 802.11ac is de opvolger. Die is veel sneller. Maar dat ondersteund de A6 niet.

En hoe is het met de laptop? Wat zit daar in?


Als je maar 10% van de binnenkomende snelheid haalt op je apparaten, snap ik dat dit een beetje tegenvalt @pronkriddertje 😕

Waar ik benieuwd naar ben: welke snelheid haalt je laptop als je hem bekabeld aansluit op het modem?


We hebben geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag!


ik ben nog aan het stoeien met de wifi.

Heb 2 wifi punten erbij en meet nu ongeveer 120 mbps.

Blijft nog steeds te weinig vind ik….

 

Weet niet welke netwerkkaart in mijn DELL ultrabook zit.

 

moet mijn laptop nog via  de UTP aan de box v12 verbinden om te meten welke snelheid ik haal.

ivm verhuizing nog geen tijd voor gehad.

Wordt vervolgt.

 

 


vandaag mn laptop rechtstreeks met de box verbonden.

Snelheden KPN speedtest:

 

-download 294.1 kbps

-upload 933 kbps

 

Ik haal dus nagenoeg de 1 GBit snelheid allen bij het uploaden.

In zoverre is dat geruststellend.

Maar de downloadsnelheid blijft wel ver achter.

Oorzaken?


Hallo @pronkriddertje 

als je een Windows 10/11 systeem hebt download dan uit de MS store de Ookla speedtest app, die geeft de meest betrouwbare score weer, nu moet je ruim 900/900Mbit/s kunnen halen, als dat niet zo is, is KPN aan zet.

Succes.

 


JanD heeft hier een heel goed punt @pronkriddertje, de Ookla speedtest is bij deze snelheden betrouwbaarder dan die van ons. Kan best zijn dat je de snelheid via de kabel wel haalt, ondanks dit meetresultaat. Als het via Ookla ook foute boel is, hoor ik het graag zodat ik verder stappen kan ondernemen!


@Maja_  Ben inmiddels verder gekomen.

De Ookla speedtest geeft de volgende meting weer:

Download 190.79 mbps

Upload 238.67 mbps.

 

Uiteraard onbekabeld via wifi.

Ik werk inderdaad met windows 10.

 

Ik blijf er bij dat ik deze waarden teleustellend vind bij een 1Gb glasvezel abbo van 57,50 pm.

Is dat nu het beloofde First Class Internet?

 

Mijn 2 superwifi's doen het prima (2x groene ledjes), daar ligt het dus niet aan.

Ik overweeg in mijn geval dan toch maar om mijn abbo te downgraden, wegens het niet halen van de snelheid van 1Gb.

 

 

 

 

 

 

 


Hallo @pronkriddertje , draadloos meten is niet zinvol, alleen bekabeld, wat haal je dan???


742,50 down

941,64 up…

 

ookla speedtest

 

 

 

 


742,50 down

941,64 up…

 

ookla speedtest

 

 

 

 

Hallo @pronkriddertje , mooie waarden, de iets lagere download kan te maken hebben met de drukte in jouw wijk, op verschillende momenten van de dag eens testen. De wifiwaarden zijn ook heel netjes.

 


Huh, netjes?

 

Misschien begrijp het het niet en wellicht zit ik ernaast maar, als er 1 GB First Class Internet beloofd is dan zijn de gemeten wifiwaarden bedroevend!

Ik weet: wifi is een andere verbinding als direct via de UTP/box aangesloten.

Maar zoooo'n groot verschil!

Heb wel een stabiele verbinding etc…… met 5 apparaten (geen TV) geen hapering, maar voel met toch wel een beetje ge(punnikt) door KPN.

Had ik net zo goed een  500 Mb abbo kunnen aanschaffen, toch? 

 


Jazeker, die 1 Gb is zwaar overkill voor 99% van de klanten, zeker als je niks bedraad aansluit om die hoge waarden te halen.

En als je via WiFi hogere snelheden wilt halen moet je al afstappen van de bandsteering van KPN, daarbij heb jij een box 12 die WiFi 6 ondersteund en superwifi die dat (nog) niet doet, heb je de zwarte moeten ze dit nog in een firmware inbakken, dus werkt ook al niet mee, en dan moet de andere kant ook in orde zijn om daar wat mee te doen, dus geen A6 of brakke WiFi chip in de Laptop/PC

Dus ja, ben je ge…. door KPN, nee, WiFi is ongrijpbaar en voor die hele hoge snelheden moet je de zaakjes heel goed op orde hebben, dus WiFi 6 gebruiken, en de superwifi alleen bedraad aansluiten (en wachten op WiFi 6) en alle storingsbronnen uitsluiten, en om echt beter te gaan, overstappen op degelijke WiFi punten en dito apparatuur aan ontvangst kant.

 

Dus op je laatste vraag, inderdaad, 500 of zelfs 200 is snel zat als je via WiFi werkt, eigenlijk in 99% van de tijd al meer dan voldoende.


Hallo @pronkriddertje welke wifi instellingen gebruik je AC (wifi5), dan zijn het mooie waarden en kom je niet hoger, als je AX (wifi6) gebruikt kun je veel hoger komen.

Zorg bij de draadloze speedtest ook dat je dat test op 1 apparaat en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

En uiteraard de 5.0-band gebruiken en niet de 2.4-band.

De 500 snelheid is bijna niet meer te krijgen, daar deze maar een paar dubbeltjes per maand goedkoper is.

 


Graag even de realiteit onder ogen zien.

Een mooie BMW kan 240km/u, realiteit is dat je met 120 al blij bent. Met wifi is het idem dito.

Wifi is gewoon niet veel sneller. Staar je niet blind op geadverteerde waarden. Zoek maar eens op internet wat real-life wifi speed is. Er zit een forse portie marketing in.

zie bijvoorbeeld: https://www.speedguide.net/faq/what-is-the-actual-real-life-speed-of-wireless-374

en lees de uitleg over theoretisch en actueel, en bestel daarna gewoon een ethernetkabel voor apparaten waar je echt de snelheid nodig hebt.

 

Zelfs op wifi6 AX, dat 1200mbps connect, meet ik op 4 meter van de router niet meer dan een 350mpbs, naast de router (10cm) 

Op AC is 200mbps al een mooie snelheid. 

Het mooie is, dat deze snelheden voor normaal gebruik prima zijn, en dat je daar best goed mee kunt werken.

 


Hallo @EAZ1964 , ik haal via wifi 6 tussen de 800-900Mbit/s, met het modem in de huiskamer en de laptop in mijn werkkamer op de 1e verdieping, afstand plusminus 5 meter met plafond c.q vloer er tussen.

Bekabeld rond 930 Mbit/s


bedankt allen voor het comment en advice.

Ik weet genoeg en wat me te doen staat (downgraden naar 200mb).

 

er kan wat mij betreft een slotje op dit draadje…..

 

Pronkriddertje.


Welke apparatuur heb je? Ik kom daar met de fritzb6000 (die bekabeld is aangesloten lang niet).

Ik test met blackmagic op de nas in het huis met een 5GB file. Dus ik neem uiteraard niet de connection speed die de wifi aangeeft.

 

930 is volgens mij zo goed als onhaalbaar, ethernet kabel kan 120MB/s maximaal, theoretisch, en daar zit 930 wel heel dicht bij. Ik ben nooit hoger geweest met een real life iperf dan 108MB/s *8= 864mbps.

 

 


Hallo @EAZ1964 , ik reken standaard in Mbit/s zoals de hele IT-sector doet.

Ik gebruik een KPN Box 12 en een Asus 17inch Chromebook laptop van 2022 i.c.m. een XGS-PON glasvezel Gigabitverbinding van KPN.

 


en hoe meet je? Ik bedoel dus een echt flink bestand kopieren over je netwerk. Dus niet aflezen wat de connectiesnelheid is.

 

En er zit gewoon een factor 8 tussen bits en bytes, en MB/s is een heel gebruikelijke maat in de IT. Vooral marketing en Internet providers gebruiken mbps, dat is hoger en verkoopt beter :-)