Skip to main content

Sinds een maand heb ik glasvezel internet van KPN. De aansluiting is opgeleverd door een KPN monteur. Dat was nodig daar ik nog geen NTU (simpele mediaconverter glas--koper) op de aansluiting had zitten. Nadat alles door de KPN monteur conform standaard aansluitingen was getest heb ik mijn eigen setup aangesloten.

Die eigen setup bestaat uit een OPNsense mini-pc met meerdere LAN aansluitingen een aantal Wifi-APs en een managed switch achter de OPNsense bij het TV meubel.  Het TV signaal zit op mijn interne netwerk in een apart VLAN, verder is het redelijk eenvoudig (zie eigen modem/router van KPN voor instellingen). Dit werkt perfect. Alle diensten op de TV decoder werken (TV en internet based diensten) als ook het internet. De snelheid is strak 950/950 Mbps. 

Het enige irritante was dat ik af en toe merkte dat het internet (PPPOE over VLAN 6 op de WAN) wegviel. Geen pijl op te trekken wanneer, hoe lang etc. Bijzonder vervelend troubleshooten. Daar het IPTV (VLAN4, IP DHCP op WAN) signaal niet wegviel dacht ik aan mijn OPNSense die niet goed werkte. Gelukkig kan ik de KPN Box12 makkelijk weer aansluiten. Dit expres gedaan, want bekend met klantenservices overal en die zeuren dan over een eigen setup en schuiven het probleem af. Zo gezegd, zo gedaan. KPN Box 12 er tussen, maar het probleem verdween niet. Om het in kaart te brengen op 1 van mijn Wifi-APs maar een pinger gestart en eens een paar dagen de lijnkwaliteit gemeten… Zelfde issue, geen pijl op te trekken, 1 tot een paar keer per dag wegvallend PPPOE VLAN6 IP (Internet). 

Gewacht tot ik weer een storing had (en thuis was) en gebeld. Ik legde het probleem uit, mijn setup en wat ik gedaan had om te meten. Tot mijn verbazing en positieve verassing kreeg ik iemand aan de lijn die meedacht en niet de dooddoeners van resetten e.d. langsging. 🙂 Kudo's.! Vanuit KPN een meting gedaan (met BOX12) en inderdaad, er werd een haperend signaal gemeten. Monteurafspraak zo gemaakt en een dag later stond er een monteur.

Monteur alles gemeten, maar natuurlijk geen issues toen. Gemeten met box12 en mijn OPNSense setup, geen storing en geen verschillen. Echter, in plaats van weg te gaan heeft de monteur in de wijkkast een test en metingen gedaan en preventief de fiberpatch vervangen. Bij mij thuis heeft hij de fibers onder de NTU schoongemaakt en een nieuwe NTU geplaatst. Dit laatste ook  preventief want leveringsmonteur snapte mijn oudere type NTU niet en had staan sjorren aan de NTU om de dummy eraf te krijgen. Dit ipv het schroefje los te draaien aan de onderkant wat ik na het downloaden van de handleiding al een paar keer aangaf… :) Anyway, hij kon daarna echt niks meer doen dan meten (volledig eens) waar de meting gewoon goed signaal gaf. Monteur gaf aan dat als de storing weer zou optreden dit waarschijnlijk aan de randapparatuur zou liggen. Nu vond ik dat onwaarschijnlijk daar het probleem met mijn spullen en de KPN Box12 optrad. 

Anyway, het probleem lag dus blijkbaar echt in de lijn/NTU want ik heb nu al weken geen issues meer. Waarom dan toch dit verhaal? Complimenten voor goede service mogen ook wel op het forum. Ten eerste iemand aan de lijn krijgen die met je meedenkt, snapt dat het probleem vaag is en herkent dat iemand geen IT-n00b is die ze aan de lijn hebben. Ten tweede, gewoon snel een monteur op de stoep kunnen hebben staan die echt zijn best doet en alle KPN afhankelijkheden vervangt (behalve modem maar dat was echt niet nodig). 

Kortom, goede service en zonder dat het zeker was dat het probleem erin zat dingen vervangen en handelen. Fijn voor mij dat het probleem blijkbaar ergens daar zat aangezien het nu gefikst is en ik met mijn eigen setup een stabiele verbinding heb. Thanks!

 

 

 

 

Hi @Rene_DO,

Helemaal top dat je jouw ervaring hier deelt, complimenten horen we inderdaad een stuk minder vaak dan klachten!

Super dat je 2 collega's hebt getroffen die jou direct goed hebben geholpen en verder hebben gekeken dan de normale procedures :blush: