Skip to main content

Hallo,

Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar KPN glasvezelinternet in mijn appartement en heb af en aan hetzelfde probleem: mijn internetverbinding is niet zo stabiel. Om de haverklap heb ik ineens last van behoorlijke packet loss en volgens mij zit 'm dat in de wifi-verbinding. Het verdwijnt tijdelijk als ik 30 seconden de stroom eraf haal, maar dat begint nu toch wel vervelend te worden. En tijdens videomeetings is dat helemaal geen optie.

 

Ik heb de verbinding een tijdje geanalyseerd met Ping Tracer en die bevestigde mijn vermoeden dat het aan de verbinding tussen de router (bovenaan op het plaatje) en mijn computer ligt. Mijn vriendin heeft er ook last van op haar laptop en op mijn Android telefoon heb ik met een packet tracing app een vergelijkbaar resultaat. Het lijkt dus niet aan mijn computer te liggen.

 

Er zit één betonnen muur tussen mij en de router, maar eerst stond mijn PC veel dichterbij en zat er alleen een gipsen wandje tussen. De problemen waren hetzelfde. Ook is de snelheid prima (down 70Mbps, up 85 Mbps), dus de verbinding lijkt gewoon oké. De router staat al op 5Ghz ingesteld.

 

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Is het de Experiabox V10a (f/w versie: v5.00.49 build487-owl)?

 

Groeten,

T_G

Hoi @T_G, wegvallend Wifi kan een hoop verschillende oorzaken/oplossingen hebben. Ik vermoed dat je de wifimanager al eens doorlopen hebt.
Gebruik je naast je experiabox ook nog andere netwerkapparatuur? 
En heb je ook de mogelijkheid het eens te testen met een internetkabel?

 

In het onderstaande topic staat ook nog een hoop informatie hoe je problemen met wegvallend wifi op kunt lossen.

 


Hoi Thomas,

Bedankt voor je antwoord. De wifimanager doet het niet, hij geeft aan dat er iets mis gaat. Ook in incognitomodus zonder extensies wil het niet lukken.

Ik gebruik geen andere netwerkapparatuur, alleen de experiabox. Mijn werk hostte een tijdje terug een hele dag een online conferentie, toen heb ik mijn computer via een kabel verbonden en had ik de hele dag probleemloos internet. De wifi lijkt dus de zwakke schakel in dit verhaal te zijn.

Ik ga het topic dat je gelinkt hebt even doornemen, kijken of ik er op die manier uit komen.


Nou, ik heb de manager uitgevoerd op mijn mobiel, daar deed hij het wel op. Naast dat hij me twee keer geprobeerd heeft superwifi aan te smeren (wat niet de oplossing voor dit specifieke probleem is), heeft hij mijn downloadsnelheid ook ‘geoptimaliseerd’ van 70Mbit naar 45Mbit 😂. Dus dat is geen succes te noemen.

Ik heb verder de stappen doorlopen, maar eigenlijk zijn het open deuren als je een beetje verstand van netwerken hebt. Het modem hangt bijvoorbeeld op de best mogelijke plek, ik had zelf al een beter kanaal gekozen (beter dan het kanaal dat de wifi manager blijkbaar heeft gekozen), modem staat al op 5Ghz standaard, etc, etc.

Ik heb mijns inziens geen versterker nodig, het zou wel heel treurig zijn als de experiabox niet langs één muurtje kan bouncen. Bovendien is er niks mis met de snelheid van het netwerk. Neem daarbij dat de internetverbinding alleen bij tijd en wijlen onbetrouwbaar is (schijnbaar onafhankelijk van of er iemand anders bijv tv kijkt of op het internet zit) en ik kom eigenlijk tot de conclusie dat het probleem bij de experiabox ligt. En daar kan ik helaas niet in kijken om te zien wat het probleem precies is… 😕


Ahh balen dat het met de wifimanager niet opgelost is. Het kan wel zijn dat met de “optimalisatie van 70 naar 45” je bereik of stabiliteit beter is geworden. Is dat bij jou niet ook het geval? Behalve het bouncen via de muur zijn natuurlijk andere netwerken bij jou in de buurt ook mogelijke storingsbronnen, het kan zijn dat het toch handig is om een versterker te plaatsen óf je modem (een stukje) te verplaatsen.
Had je je modem ook al teruggezet naar de fabrieksinstellingen trouwens? We hebben onlangs een update uitgevoerd, het kan zijn dat die niet helemaal goed binnengekomen is.
De V10a kan ik niet omruilen tenzij deze aantoonbaar defect is en daar ziet het op dit moment niet naar uit.

Je kunt hierover ook met ons bellen op 0800-0402 of chatten via www.kpn.com/service, soms wat makkelijker omdat we daar direct contact hebben


Het kan wel zijn dat met de “optimalisatie van 70 naar 45” je bereik of stabiliteit beter is geworden.

 Daar had ik nog niet aan gedacht, dat zou kunnen. Ik laat PingTracer de komende weken draaien en houd het in de gaten. Fabrieksinstellingen e.d. kan altijd nog.

Thanks!


Nou, ik heb de manager uitgevoerd op mijn mobiel, daar deed hij het wel op. Naast dat hij me twee keer geprobeerd heeft superwifi aan te smeren (wat niet de oplossing voor dit specifieke probleem is), heeft hij mijn downloadsnelheid ook ‘geoptimaliseerd’ van 70Mbit naar 45Mbit 😂. Dus dat is geen succes te noemen.

Ik heb verder de stappen doorlopen, maar eigenlijk zijn het open deuren als je een beetje verstand van netwerken hebt. Het modem hangt bijvoorbeeld op de best mogelijke plek, ik had zelf al een beter kanaal gekozen (beter dan het kanaal dat de wifi manager blijkbaar heeft gekozen), modem staat al op 5Ghz standaard, etc, etc.

Ik heb mijns inziens geen versterker nodig, het zou wel heel treurig zijn als de experiabox niet langs één muurtje kan bouncen. Bovendien is er niks mis met de snelheid van het netwerk. Neem daarbij dat de internetverbinding alleen bij tijd en wijlen onbetrouwbaar is (schijnbaar onafhankelijk van of er iemand anders bijv tv kijkt of op het internet zit) en ik kom eigenlijk tot de conclusie dat het probleem bij de experiabox ligt. En daar kan ik helaas niet in kijken om te zien wat het probleem precies is… 😕


2 super WiFi punten kostten eerst 150 euro nu 60. Hoe laag moet die prijs zakken voordat het niet meer 'aansmeren' is 🙃


@T_G, inmiddels zijn we weer een paar dagen verder. Is het nog verbeterd?


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat het gelukt is. Anders hoor ik het graag!