Skip to main content

Goedemiddag. Ik las zojuist op het forum dat er meer mensen zijn die problemen ervaren bij het gebruik van VPN i.c.m. een Experiabox V10a. Ik ben sinds afgelopen vrijdag overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel en sindsdien ervaar ik dus een slechte VPN verbinding naar m'n werk. Vooral bij het delen van een sessie in Skype bijvoorbeeld is de verbinding zeer slecht. Ik hetzelfde topic las ik ook dat er een firmware update uitgerold kan worden naar klanten die dit probleem ervaren. Is het mogelijk dat dit ook bij mij gebeurt? En waar of bij wie kan ik dit aanvragen?

Met vriendelijke groet,

Edwin Groeneveld

Hoi @Edwin_Groeneveld. Welkom op het KPN Forum. Wat vervelend dat het niet lukt om een vpn verbinding op te zetten. Door een reset uit te voeren wordt jouw ExperiaBox v10a voorzien van de nieuwste firmware (versie v5.00.31 build420), Heb je dit al eens geprobeerd? Op deze pagina lees je hier meer over. Als dit het probleem niet verhelpt, dan kan je het beste contact opnemen met de systeembeheerder. 


Hoi @Vikash. Als ik inlog op de Experiabox dan zie ik dat deze firmware er al op staat. Wat ik nu zelf nog geprobeerd heb is om PoE op de betreffende poort op de Unifi Switch uit te zetten (zou eigenlijk niet hoeven aangezien deze autosense is) en om port isolation toe te passen. Ik ga morgen weer thuiswerken, dus ik kijk dan even of dit helpt. Ik hou je op de hoogte. Bedankt voor je reactie in ieder geval!



Mvgr. Edwin


Ik heb niets meer van je gehoord, dus ik ga er vanuit dat je geen last meer hebt van een haperende VPN verbinding.


Uiteindelijk heb ik de LAN kabel direct in de Experiabox gestoken en het lijkt nu beter te gaan. Ik kijk het nog even aan. Bedankt in ieder geval. 


Wat goed om te lezen dat je waarschijnlijk het probleem hebt verholpen. Graag gedaan!:relaxed:


Goedemiddag. Ik wil er toch graag op terugkomen. Het werkt toch nog niet goed. Het probleem met Skype blijft bestaan. Chatten gaat prima, met Voice wordt al iets minder en Voice i.c.m. bureaublad delen en/of video is echt slecht. Delen van het bureaublad wordt dan ook echt automatisch door Skype verbroken ivm de slechte netwerk kwaliteit. Het lijkt erop alsof er bepaald verkeer geknepen wordt o.i.d. Wij gebruiken Pulse Secure voor de VPN verbinding met als VPN protocol: ESP (Encapsulated Security Protocol). Ik heb al m'n settings in de Experiabox al bekeken, maar ik kan niet ontdekken waar ik iets zou moeten aanpassen. Kan het zijn dat ESP apart vrijgegeven moet worden?

Mvgr. Edwin


Ik ben geen VPN expert. @wjb weet daar wel wat meer van af. Alles wat ik je met zekerheid kan zeggen is dat de v10a geen VPN blokkeert.

 


Er hoeft geen protocol vrijgegeven te worden, dat is het probleem niet.

Wat de oorzaak wel is weet ik niet.

Als je geen VPN verbinding open hebt staan werkt Internet dan wel goed?


Ja dan werkt het internet uitstekend. Lage ping (2 ms) en ruim 500/500 snelheid.


Ik zal ook nog een call inschieten bij m'n IT collega's van de netwerkafdeling. Wellicht dat zij nog iets kunnen zien in de gateway bij mijn connectie.


Zelf gebruik ik 24x7 VPN verbindingen vanaf mijn thuisnetwerk naar bijvoorbeeld mijn kantoor en mijn klanten. Daarnaast gebruiken wij ook vrijwel dagelijks VPN verbindingen van elders naar ons thuisnetwerk. Dat verloopt allemaal probleemloos. Ik heb dan ook geen enkele reden om de oorzaak in het netwerk van KPN te zoeken.


Reageer