Skip to main content

Nu ik door Corona meer thuis moet werken merk ik dat regelmatig de snelheid van mijn verbinding instort. Skype of Microsoft Teams geeft regelmatig een waarschuwing dat de netwerkkwaliteit slecht is en de kinderen zien het ook als zij aan het videobellen zijn (via Wifi op laptops)

Dit is nooit een probleem geweest, maar sinds ik een nieuwe Experia V10a modem heb, is de verbinding niet stabiel.

Laptop is bedraad verbonden met modem (via switch, zie onder). Al kabels vervangen en nieuwe kabels gekocht. Wifi versterkers gekregen van KPN (1x de witte voor zolder en 1x de zwarte voor aanbouw). Laptop via Wifi verbonden en wifi-hulp uitgevoerd. Verbinding is zowel via Wifi als bedraad bij tijd en wijle instabiel.

Heb wel een snelheidsupgrade besteld (van 100Mbit naar 200Mbit) om de gestegen netwerkbehoefte in huis tegemoet te komen, maar dit zou niet verklaren waarom snelheid ineens wegvalt, zonder dat netwerkbelasting toeneemt. Heb idee dat modem het probleem is.

Anderen die dezelfde ervaringen of wellicht een oplossing? Netwerkdiagram is hieronder te vinden.

 

 

 

Hoi Deke, welkom op het forum! Je geeft al aan dat dit zowel met wifi als bekabeld voorkomt. Ik ben nog even benieuwd, gebeurt dit dan op alle apparaten tegelijk, of zijn het steeds individuele apparaten die wegvallen? Vanuit het diagram lijkt alles in ieder geval correct aangesloten. Ik heb nog 3 vragen:

  • Heb je de Experia Box al een keer gereset? Zo nee, wil je dat eens doen. Zo ja, merk je ook een verschil sindsdien?
  • Heb je het glasvezelpunt al eens stroomloos gehad? Zo nee, wil je dat ook eens doen (2 minuten). Zo ja, merk je verschil?
  • Wat voor kabel zit er tussen glasvezelpunt en Experia Box? Is dat het rode meegeleverde kabeltje? Zo ja, wil je die eens vervangen door een andere en kijken of je verschil merkt. 

Dag Erik,

 

Heb ondertussen de kabel vervangen door een andere CAT7-kabel (tussen glasvezelmodem en ExperiaBox). Geen verbetering. Experiabox is ook al een paar gereset, net als glasvezelpunt. Geen verbetering merkbaar,

 

Aangezien, ondanks 2 wifi-extenders van KPN (een witte en een zwarte, bedraad), het ook nog steeds niet wil vlotten met de WiFi, denk ik dat de hele boel ga vervangen door Asus AirMesh routers na mijn experiabox, met alleen de 2-TV-ontvangers op de ExperiaBox zelf. Hopelijk dat dat wat oplost…

 

Het is wel een vervelend probleem. Kan niet helemaal duiden of het begonnen is na mijn 2de KPN-wifi-versterker of de ExperiaBox V10a die ik daarbij ook kreeg (ipv mijn V9).  Één van die twee lijkt het probleem te veroorzaken, Voor de rest is namelijk niets gewijzigd in het netwerk.


Het witte wifipunt van ons, is dat een vierkante of een ronde? Als het een ronde is, dan zou die verder probleemloos moeten samenwerken met zowel de Experia Box als de zwarte Experia Wifi. Als het een vierkant model is, dan zou het hem daar nog in kunnen zitten. Dat is namelijk een minder 'smart’ apparaat. De witte ronde, de Experia Wifi en de V10A kunnen meshen met elkaar, de witte vierkante kan dit niet.  Dus misschien dat daar dan (een deel van) de oorzaak zit.


Ondertussen probleem gefixt door andere opstelling. Heb alleen het Experia modem gehouden. Rest eruit gehaald en vervangen door 1x Asus RT-AC86u en 2 Asus RT-AC67u in AiMesh configuratie.

 

TV-boxen zitten op experia modem en Asus modem in router-modus aangesloten en vast IP tussen Asus en ExperiaBox. 2x AC67u's zitten direct op AC86u router. Rest zit op de unmanaged switch.

 

Nu werkt alles een zonnetje. In de tuin gewoon nog 500 Mbit/s en overal in het huis 780+ Mbit/s. Door deze verandering heb ik ook meer apparaten op WiFi kunnen overzetten, omdat deze nu wel stabiel is.

 

Ik heb twee vermoedens waarom ik een issue had:

  • Aantal IP-adressen op Experia box: Door alle slimme apparaten heb ik ondertussen zo'n 25+ IP-adressen in gebruik. Denk dat Experia box niet krachtig genoeg is om dat te routeren. Zag dit ook terug als ik feest had en er ineens 20 man extra op het (gast-)WiFi-netwerk actief waren.
  • Zwarte WiFi-versterker: Toen ik alleen de witte versterker had (die vierkante) , werkte alles prima. Met de komst van de zwarte (en het nieuwe Experia V10a-modem) is de ellende gestart.

 

Wel een kostbare aanpassing, maar eindelijk geen gedoe meer met de verbinding.


Lijkt me inderdaad een kostbare aanpassing, maar als het dan daardoor nu wel allemaal lekker werkt, Wat betreft je vermoedens qua oorzaak: aantal IP-adressen zou ik zelf niet direct verwachten. Wat dan wellicht eerder een factor is, is de leasetijd van de adressen. Misschien dat met aanpassing daarvan dit specifieke punt verholpen had kunnen worden. Wat betreft je tweede punt, daar zit denk ik wel wat in. Maar dan eerder omdat de oude en de nieuwe versterkers niet samen kunnen werken. Waardoor apparaten, en eindgebruiker, veel meer zelf moeten doen. 

Bedankt dat je nog even hebt laten wat nu je huidige opstelling is, ook. Daar kunnen andere klanten ook baat bij hebben :)