Skip to main content

Goedeavond

ben kort geleden overgestapt van Ziggo naar KPN 

met een snelheid van 1 gig up en down van KPN maar wat mij opval is dat de download snelheid maar max 396 Mbps is en de upload 931 Mbps is

ik heb de router box 12 al gereset naar de fabrieksinstelling maar dit maak ook niet uit. 

Dan heb ik het hier over een vaste aansluiting op mijn computer.

wat of waar gaat het hier fout.

  

Ik neem aan dat je dit test met de Ookla Speedtest app uit de Microsoft Store en niet via de Speedtest site.


Via de site heb ik deze test gedaan, zou het dat zijn. 
 

ff uitproberen 


Dat scheelt inderdaad de helft maar blijf nog steeds achter op de upload 

zit nu aan de 530 down en up 940 


Hoe oud is die PC?


Ik denk dat deze 10 jaar is 


Ik denk dat deze 10 jaar is 

Dan zou de oorzaak daar wel eens kunnen liggen.

Die PC is waarschijnlijk niet snel genoeg. Dat je via die site maar 300Mbps meette kwam doordat de overhead van de weergave via de browser te veel vergt van de rekenkracht van de PC. Blijkbaar is dat zelfs het geval bij het gebruik van de Ookla Speedtest app en dat zien we eigenlijk alleen bij oude trage computers.


Thnx ik ga het morgen eens proberen met een andere computer 


Hi @Damel! Is het je nog gelukt dit te testen met een andere computer? Zo ja, wat is daarvan het resultaat? 🙂


Sorry voor mijn late reactie maar na het aansluiten van een andere computer zijn de up en download snelheden rond de 800 Mbps.

alleen draadloos via de iPhone 13 nog zeer laag maar dit schijnt een bug te zijn, op Reddit zijn hier meer klachten over. 


Sorry voor mijn late reactie maar na het aansluiten van een andere computer zijn de up en download snelheden rond de 800 Mbps.

alleen draadloos via de iPhone 13 nog zeer laag maar dit schijnt een bug te zijn, op Reddit zijn hier meer klachten over. 

Hallo @Damel dat is nog te laag, je moet gemiddeld 930/930Mbit/s kunnen meten op 1 bekabelde pc met alle overige (draadloze) apparatuur uit, of het moet super druk zijn in de wijk.

 


Dus 1 pc aangesloten op de router 🤔

bij meerdere aansluiting zal dus de up en download drastisch verminderen 


bij meerdere aansluiting zal dus de up en download drastisch verminderen 

De aangesloten apparaten delen gezamelijk die capaciteit maar om nu te zeggen dat de download daardoor drastisch zal verminderen ... nee.

Weet dat er vaak maar enkele Mbps verbruikt wordt door PC dus dat zal je echt noet merken in zo'n meting. Overigens zal je met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen enkel verschil ervaren bij het dagelijkse gebruik t.o.v. een 200Mbps verbinding. Het enige merkbare verschil is dat je bankrekening iets sneller leegloopt.


@Damel als het alleen om de draadloze verbinding van de iPhone 13 gaat dan ligt het niet aan de verbinding. Wel wil ik je aanraden voor de zekerheid dan de Wifi Manager te doen. 

Laat je nog weten of dat heeft geholpen?


https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/23ed8170-6855-11ed-8758-3feb5d75b626
 

na gebruik van de wifimanager is dit mijn resultaat 


@Damel voor draadloos is dat een prima resultaat. Wel heb ik een mogelijke oorzaak gevonden waarom deze achterblijft. Op deze pagina over wifispecificaties voor de iPhone staat een tabel.

Wifispecificaties voor de iPhone 11 en nieuwere modellen

Hierop staat aangegeven dat de maximale snelheid op 5GHz via de 40MHz 300Mbps is. Dat komt aardig overeen met de snelheid die je meet. 

Log eens in op je modem en kijk eens of deze inderdaad staat ingesteld op 40MHz. Als dit zo is, zet deze dan op 80MHz. Dit doe je door na het inloggen op de blauwe knop “Wifi settings” te klikken. Daar kan je het aanpassen. Kijk nadat je dit gedaan hebt of je snelheid beter is.


@Bram_ 

alleen als ik iets wil wijzigen krijg ik deze melding, ik heb het standaard ww gewijzigd 

 

 

 


Hallo @Damel als je de 1e keer inlogt in de KPN Box12 is het de bedoeling dat je, om veiligheidsredenen, het inlogwachtwoord van het modem aanpast, de wifinaam (SSID) aanpast en het wifi-wachtwoord aanpast.

Daarna zijn de overige wijzigingen mogelijk aangaande de gastwifi en de extra-wifi en de basis-wifi.

 

 


Het inlog wachtwoord van het modem had ik al aangepast 

maar waarom ik de SSID naam moet wijzigen vind ik een beetje vaag het heeft ook niets te maken met de veiligheid, en dan krijg je een WW met QR code en daar kan je dus ook geen gebruik meer van maken.