Skip to main content

In mijn thuisnetwerk krijg ik alleen IPv4 adressen en naar buiten kun je geen IPv6 adressen bereiken. Weet iemand of de Experia v8 IPv6 ondersteunt en hoe ditĀ ingeschakeld kan worden?

De v8 ondersteund ipv6.In principe staat dit aan.Misschien dat een reset dit verhelpt?


ook kan je via de webinterface en danĀ Network Configuration" -> "Advanced" -> "Network Settings".


@martijn197108

Ik vermoed dat je in de war bent met een ander modem/router model.

Hoewel een Experia Box V8 eigenlijk nog redelijk veel instelmogelijkheden heeft.
Het oude ā€œTelfortā€ model met aangepaste firmware naar de KPN structuur nog iets meer dan het KPN model zelf. Ontbreekt een ā€œAdvancedā€ menu, en komen instellingen m.b.t. IPv6Ā  echt nergens voor.

Een veel te oud model om ook maar iets met IPv6 te willen doen.


@martijn197108

Ik vermoed dat je in de war bent met een ander modem/router model.

Hoewel een Experia Box V8 eigenlijk nog redelijk veel instelmogelijkheden heeft.
Het oude ā€œTelfortā€ model met aangepaste firmware naar de KPN structuur nog iets meer dan het KPN model zelf. Ontbreekt een ā€œAdvancedā€ menu, en komen instellingen m.b.t. IPv6Ā  echt nergens voor.

Een veel te oud model om ook maar iets met IPv6 te willen doen.

ik heb altijd een tft model gehad.Ik had verwacht dat het het zelfde zal zijn.Ik dacht dat kpn firmware juist uitgebreider was.Dan kan @RimrammerĀ  hem het beste omruilen via de wifi manager.


https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm


Zo ziet het menu eruit. Volgens mij inderdaad niet veel in te stellen. Ik ga de modem omruilen. Bedankt voor het advies.


hopen dat de motive storing voorbij is,anders zou ik nog even wachten.Als die storing er nog is heb je geen tv en bellen.


ik heb altijd een tft model gehad.Ik had verwacht dat het het zelfde zal zijn.

Maar ook in het Telfort V8 model is IPv6 niet in te stellen.

Hoewel bij de status pagina bij Gateway daar nog wel een melding is te vinden
dat IPv6 is "Disabledā€.Ā  Is een menu ervan, nergens terug te vinden.
Of je zou het met een ā€œverborgenā€ html pagina moeten kunnen bereiken?
(Bijv. om de ā€œTelfortā€ V8 in bridge te zetten, is dat mogelijk via een speciale html pagina).

Ā 

Ā 

Bij het KPN model zelfs dat niet (gƩƩn melding van een IPv6):

Ā 


ik heb altijd een tft model gehad.Ik had verwacht dat het het zelfde zal zijn.

Maar ook in het Telfort V8 model is IPv6 niet in te stellen.

Hoewel de status pagina bij WAN gegevens daar nog wel een melding is te vinden dat IPv6 is "Disabledā€.

Ā 

Ā 

Bij het KPN model zelfs dat niet (gƩƩn melding van een IPv6):

Ā 

oke @BabyloniaĀ ,Bedankt voor de correctie!


Wat is dat toch tegenwoordig, om alle net erboven geposte berichten in zijn volledigheid aan te halen? De informatie staat er toch al boven!Ā  1x is genoeg.Ā  Onnodig scrollen en ā€œinternet vervuiling", en dat allemaal voor een Ć©Ć©n regel antwoord.

Alleen het hoognodige (van enkele reacties terug), als dat de reactie verduidelijkt is dat zinvol.


Je geeft dan wel een like op die opmerking, haal die overbodige aanhaling dan ook als zodanig weg.


Een veel te oud model om ook maar iets met IPv6 te willen doen.

Bron.


Je geeft dan wel een like op die opmerking, haal die overbodige aanhaling dan ook als zodanig weg.

Dat kan na enige tijd niet meer @BabyloniaĀ .


Op het moment dat je die like gaf (en ik die opmerking gaf) nog wel.
Je kunt een bericht binnen 60 minuten aanpassen.
Maar goed, is iets voor de volgende keer om te onthouden. :wink:


Ik vermoed dat je in de war bent met een ander modem/router model.

Hoewel een Experia Box V8 eigenlijk nog redelijk veel instelmogelijkheden heeft.
Het oude ā€œTelfortā€ model met aangepaste firmware naar de KPN structuur nog iets meer dan het KPN model zelf. Ontbreekt een ā€œAdvancedā€ menu, en komen instellingen m.b.t. IPv6Ā  echt nergens voor.

Een veel te oud model om ook maar iets met IPv6 te willen doen.

Ik heb naast de V8 (heeft op KPN account gewerkt) nog een ouder Arcadyan DSL kastje van ooit Arcor.de (Vodafone) liggen geloof ik. Er was toen wel IPv6 in de wereld en ook bruikbaar, maar in oudere routers zitten vaak hardware accelerators ingebouwd die op soms een klein punt niet om kunnen gaan met IPv6 (de headers moet je aan denken, details weet ik niet). Je kan dan in de software implementatie die accelerators wel ongebruikt laten, maar dan kom je vaak bij lange na niet aan de snelheden die de ethernetpoorten aankunnen (Gbit of zelfs ook al 100Mbps misschien). Dan is er dus de situatie dat IPv6 veel trager is dan IPv4, 3x raden wat dan besloten wordt door software architecten en product managers.

Het VDSL profile 17a komt boven de 100 uit (de Lantiq chip spec zegt 140 dacht en ook bonding). Voor klanten met lange telefoonlijn die op max ADSL2 blijven steken zal inzet van een hardware accelerator geen verschil maken.

Als je het echt wilt weten/ervaren, dan andere firmware erop zetten, zie o.a. https://openwrt.org/toh/arcadyan/vgv7519


Leuk voor de hobbyist, als het misschien kan?
Maar om met die oude spullen daar nog zoveel tijd en moeite in te steken?


Maar om met die oude spullen daar nog zoveel tijd en moeite in te steken?

Als je geen coax of glasvezel hebt, ben je toch al snel 100 euro kwijt aan iets met VDSL2 profile 17a. Dus zeg maar de 50Mbps en 100Mbps abos. Routing en WiFi voor die snelheden is peanuts en zit in veelĀ  apparaten, je kan je laptop ook met wat software zaken omtoveren tot een router en accesspoint. Er is enorme overcapaciteit op vele vlakken, alleen DSL is natuurlijk geen groeimarkt voor chips fabrikanten.

Met een V8 in bridge-mode heb je nog een prima modem en kun je er een router/WiFi oplossing naar keuze achter hangen. Die kan dan gewoon IPv6. Dat is wat ik zou doen als ik nu op KPN DSL zou zijn aangewezen. Dat OpenWRT erop flashen zou ik ook niet (meer) doen, maar als iemand er lol in heeft kan wel.


Met een V8 in bridge-mode heb je nog een prima modem en kun je er een router/WiFi oplossing naar keuze achter hangen.Ā 

Een V8 kan niet in bridge-mode.


Een V8 kan niet in bridge-mode.

Officieel niet,maar toch is het vele gelukt.


Een V8 kan niet in bridge-mode.

Officieel niet,maar toch is het vele gelukt.

Als ik het goed begrepen heb is dat achterdeurtje in de UI dichtĀ gedaan en is het helemaal niet meer mogelijk om een V8 in bridge-mode in te stellen.

Ik zou dat overigens ook nooit doen, koop dan een echt VDSL modem zoals bijvoorbeeld deĀ Zyxel VMG4005-B50A.


Met een V8 in bridge-mode heb je nog een prima modem en kun je er een router/WiFi oplossing naar keuze achter hangen.Ā 

Een V8 kan niet in bridge-mode.

De mijne wel.


Een V8 kan niet in bridge-mode.

Officieel niet,maar toch is het vele gelukt.

ā€œVroegerā€ kon ik de Telfort V8 nog wel in bridge-mode zetten, vĆ³Ć³r de laatste firmware update naar de KPN structuur toe. Dat was o.a. op het Telfort forum beschreven. Dat forum is opgeheven.
Nadien niet meer uitgeprobeerd. (Wist ook niet meer de benoeming van die ā€œverborgenā€ html pagina).

Vond elders nog wel een beschrijving. Voor "KPNā€:Ā  https://www.iwally.nl/experiabox-v8-bridge-mode

Voor Telfort met een kleine variant erin:Ā  https://www.iwally.nl/telfort-vdsl-adsl-bridge-modus

Omdat beide varianten zijn beschreven dateert het in ieder geval nog van vĆ³Ć³r de omzetting,
(oude situatie).

Heb het voor de aardigheid voor zowel de KPN V8 als Telfort V8, nu nog eens geprobeerd.
Je kunt de ā€œverborgenā€ html pagina nog steeds wel bereiken.
Maar resulteert niet meer in een werkende bridge-mode.

Met watĀ @tmoesel doet, is met een alternatieve Open WRT firmware erin.

Als je dan zo nodig achter een koperlijntje dat nog zou willen inzetten, zou ik ook iets van een ZyXel of Draytek modem aansluiten, en daarachter een router.