Skip to main content

Ik heb sinds gisteren een upgrade van mijn Glasvezel naar 1000Mbit/1Gbit en een nieuwe Box 12 + 3x SuperWifi2 in ontvangst mogen nemen, maar sindsdien niets dan ellende op de WiFi kant van het verhaal.

Daarnaast heb ik ook nog eens problemen met het goed inloggen op de modem (verbinding valt weg en accepteert de ene keer wel en de andere keer niet mijn credentials). En ook de SuperWifi punten, terwijl ze allemaal gewoon bedraad en (ondanks paar meter, correcte, patchkabels) direct op de modem zijn aangesloten. 2 van de punten geven verbonden met 1Gbit en eentje wil er maar niet connecten lijkt wel. Zeer frusterend voor een IT’er die tot deze setup een uitstekend werkend thuisnetwerk had op basis van Ubiquiti (zij het verouderd, dus toe was aan wat nieuws).

Zelfs in de KPN Thuis app willen de SuperWifi punten niet verschijnen onder het kopje “Internet”, waar ik ze af en toe wel een keertje gezien heb, maar over het algemeen zelfs in het toevoegen na een volledige reset van de hele buts aan apparatuur niet netje in (te zien) kreeg..

 

Zo ziet het er in het modem uit, waarbij die onderste connectie het laatste WiFi punt is wat zich maar niet netjes wil tonen, ondanks een “excellent” bekabelde 1Gbit/s connectie. #flabberghasted.

Help?!?

Rare is ook dat bij het proberen te verbinden met de modem, het erop lijkt dat een van de accesspoints ook op mijnmodem.kpn probeert te reageren en dat ik daarop dus weer niet met het (correcte) KPN Box12 kan inloggen.. Maar weer een keer resetten en opnieuw proberen?


Balen dat het niet lukt @ThierryV . Woon je heel groot?? Ik vind vier wifipunten in een enigzins standaard woning echt te veel. Gebruik je powerlines? Zit er ergens een switch? Is er een omvormer van zonnepanelen op het netwerk?


@Joep1965 Ik heb de Box12 in de meterkast staan, dus die is voornamelijk voor de WiFi buiten (Ring, Tesla, Laadpalen, etc.), dan de SWP2-Living voor in de woonkamer en uitstralend voor achtertuin. De SWP2-Office staat in mijn thuiswerkkantoor op de eerste verdieping en de laatste staat bij mijn dochter op bovenste verdieping/ dakterras. 

Helaas woon ik tegen het Markermeer aan waar KPN Mobiel ook maar niets kan (vergunningen) of wil doen (te weinig klachten?) om goede 5G aan te bieden aan de voorzijde van mijn woning, dus ik moet voor mobiel netwerk alles zelf zien op te lossen met bellen over WiFi. Ze zijn helaas dus allemaal nodig 😉 (En ja, modern, goed geisoleerd en best groot huis met veel staal in de wanden/vloeren).

Zonnepaneelomvormer staat tussen de 2 punten op de begane grond in, maar is nooit van invloed geweest (SolarEdge) en omwille van je prachtige quote, heb ik ze ook allemaal bekabeld willen aansluiten. Zit zelf in de IT en veel met netwerken gedaan, maar heb het idee dat deze WiFi oplossing misschien teveel “dumbed down” is voor mij persoonlijk 🤪

Switches heb ik wel, maar zijn niet van invloed op de verbindingen tussen de WiFi punten, die zijn allemaal met een directe patchkabel (via Cat6 patchpaneel) aangesloten op de Box12. Powerlines komen er bij mij niet in 😈


Het ziet er allemaal keurig uit en toch wil het niet lukken!! Welke snelheid had je voor de upgrade? En zijn er tv ontvangers in het spel?


Voor de upgrade had ik 200Mbit. Ben bij KPN gebleven nadat ik een aardige upgrade aanbieding had gehad, anders was ik naar Tweak gegaan. Wil het dus wel hebben werken deze week, anders ben ik bang dat ik de zooi weer terugstuur 😏

TV ontvangers zijn er niet, want heb een hekel aan als ik films tussen mijn reclame door krijg 🤣🤣 Voor mij wel streaming diensten, maar daar moet toch de WiFi wel goed voor werken…

Ik ga zo nog een keer proberen om de laatste weigerende SuperWifi te resetten en even ergens anders bekabeld te laten staan tot die helemaal is uitgeraasd. Kan het ook zijn dat e.e.a. wat tijd nodig heeft om te settelen? Gisterenavond hadden die andere 2 punten namelijk ook nog wat kuren, maar dat lijkt nu de wereld uit..


Ik vermoed toch dat er ergens iets zit wat niet met die snelheid om kan gaan. Maar wat gaat er nou precies mis met de SuperWiFi's? 


Ja volgens mij is het nu dus nog maar 1 die niet wil. Ik denk dat ik die maar eens een reset zonder LAN kabel geef, wacht tot dit paars gaat en dan nog eens probeer aan te sluiten via de thuis app?


@ThierryV daar heb je toch helemaal geen app voor nodig!!! Het is toch kabel er in en klaar?


Dat zou je zeggen ja, maar tell that to the accesspoint.. :-\ Nog eens gereset, alleen nog steeds geen paarse lamp gekregen. Verder wel alle kleuren van de regenboog gezien :-(


Maar waarom wil je een paars lampje?? Dat betekent juist toch dat ze niet goed geïnstalleerd zijn? Hier alleen een groen lampje en die werkt prima!!


Paars geeft aan dat ie compleet gereset is en er dus ook geen rest configuratie in staat. Maar ik mag mezelf nu wel eindbaas noemen denk ik, want ze doen het!!! Na 30x resetten en opnieuw direct aan de modem hangen, had ik op een gegeven moment een blauw lampje (software updaten?) en daarna stabiel groen, ook na verplaatsen naar de bovenste verdieping en aan de kabel.. Zie hieronder..

Whoop whoop!!! 🥳🥳🥳


@ThierryV een applaus voor jezelf 👏🏻.  Fijn dat het allemaal werkt.  Leuk om even met je gebabbeld te hebben hier.


Eensgelijks @Joep1965 . Fijne jaarwisseling vast!