Skip to main content

Bijzondere verhuizing van kpn-internet (adsl) – graag advies!

 

De situatie is als volgt:

Vanaf volgende maand gaan we voor een periode van 4-6 maanden inwonen bij familie omdat nieuwe woning nog niet is opgeleverd.

Deze familie heeft op dit adres is momenteel TV van Ziggo en een vaste lijn van Kpn.

Wij willen graag op het inwoningsadres internet regelen en bij voorkeur ons huidige kpn Internet abt. daar naartoe verhuizen. Volgens postcodecheck is dit mogelijk en kan Kpn op dat adres leveren.

Ook de aansluiting van het modem zou geen probleem moeten zijn.

Alleen, onze Internetaansluiting mag op geen enkele wijze de bestaande aansluitingen van tv en vaste telefoon van onze gastvrije familie verstoren. Voor de kabel tv van Ziggo lijkt me dit wel te lukken, maar over de vaste telefoonaansluiting heb ik twijfels.

Het Israpunt is een wandcontactdoos waar nu hun vaste telefoon is ingeplugd. Volgens instructie moet hier het modem worden aangesloten en dan de vaste telefoon weer in het modem worden geplugd.

 

Nu komt de moeilijkheid: Internet (en modem) valt onder ons te verhuizen abt.. De vaste lijn valt onder het abt. van onze familie.

Vraag: is het mogelijk dat hun de vaste telefoon via 'ons' modem wordt ingeplugd en toch onder het abt. van onze familie blijft vallen,  uiteraard met hun eigen vaste nummer ongewijzigd?

Wanneer dit geen werkbare oplossing is, dan hoor ik graag advies en ideeën om op ons tijdelijke adres internet te regelen. Alvast heel erg bedankt!

Groet - Chaplin

Hoi Chaplin, welkom terug! Dat is inderdaad een bijzondere verhuizing. Die familie van je, hebben zij echt alleen vaste telefonie van ons, zonder internet? Want in dat geval zou het kunnen. Maar. Daar zitten wel zodanig haken en ogen aan dat ik niet denk dat het handig is.

Het kan dan namelijk alleen door jouw abonnement te verhuizen naar hun adres en daarbij hun telefoonnummer aan jouw abonnement toe te voegen. Wat er dan dus voor zorgt dat het nummer op jouw naam komt te staan. En het nummer dan ook een dag of twee uit de lucht kan zijn tijdens de overzetting en activering onder jouw abonnement. En dan moet vervolgens, als je na die 4-6 maanden weer verhuisd, het telefoonnummer weer uit jouw abonnement en terug naar je familie. Wat dan gedaan zal moeten worden als een nieuw abonnement. 

 

Er zijn dan eigenlijk twee dingen waar we naar moeten kijken: 1) hoe krijg je internet op je tijdelijke adres, en 2) wat wil je behouden van je eigen abonnement.

Punt 1 is te regelen door het abonnement van je familie om te zetten van een los telefonie abonnement naar een internet+telefonie abonnement. Afhankelijk van wat ze nu hebben kan het dan zelfs zijn dat ze voordeliger uit zijn. Ze krijgen dan zelf een Experia Box geleverd die aangesloten moet worden op de wandcontactdoos, waarna hun telefoontoestel op de Experia Box kan. Dit heeft als aanvullend voordeel dat ze dan zelf ook nog gewoon internet hebben als jullie weer verhuisd zijn.

Als dat geen optie is kan je een mobiel data abonnement ergens afsluiten (onze opties vind je hier) en en die in de tussentijd als hotspot gebruiken voor je eigen apparaten.

Zelf hebben we ook nog, en dat sluit aan bij Punt 2, sinds kort de optie voor een Tijdelijk pakket.  Hierbij blijven je mailadressen behouden en je krijgt een Digitenne tuner. Met ook, als je een of meerdere mobiele abonnementen bij ons hebt, daar wekelijks een 50GB databundel op. Je hebt dan van daaruit internet. Dit verwijdert alleen wel interactieve tv in z'n geheel dus opnames ben je dan kwijt. Voor dit tijdelijke pakket betaal je dan €25 per maand.

Als opnames wel belangrijk zijn, dan is het verhuizen van je huidige pakket naar het uiteindelijke adres de beste oplossing. Dit zorgt er ook voor dat je in de tussentijd wel gewoon gebruik kunt blijven maken van iTV Online. Je zult dan alleen een van de andere opties moeten gebruiken om internet te krijgen.


Hoi Erik, 

Bedankt voor je suggesties. Ik denk dat optie 1, het beste uitvoerbaar is.

Dus ons huige abt. opzeggen en familie vraagt naast hun huidige vast bellen abt. ook internet aan. 

Om deze verhuizing goed te kunnen aanvragen, nog wel een paar vragen:

Kan dit Internet abt. dan als tijdelijk abt.? Familie is op zeer gevorderde leeftijd en willen zelf geen nternet houden, wanneer wij weer vertrokken zijn.

Zoals je meldt: Bij een af te sluiten Internetabt. krijgt familie zelf een Experia Box geleverd die aangesloten moet worden op de wandcontactdoos, waarna hun telefoontoestel op de Experia Box kan.  

Erg belangrijk: Blijft hun huidige  tel.nummer vaste lijn dan ongewijzigd?

Door opzeggen van ons abt. raken we itv kwijt, dat geeft niet!

Maar ook onze emailadressen kwijtraken is erg vervelend.

Is daar een oplossing voor, bijv. een email only abt.dat wij kunnen afsluiten?

 

Bedankt voor je hulp, Groet van Chaplin


Heeft die familie geen internet? Alleen TV (Ziggo) en telefoon (KPN pstn aansluiting)?

Een pstn abonnement is vaak 30,50. Het is voor je familie een stuk goedkoper om dit naar Ziggo over te hevelen!

…. en dan is gelijk de KPN aansluiting vrij voor jouw abonnement.

 

Erg belangrijk: Blijft hun huidige  tel.nummer vaste lijn dan ongewijzigd?

Binnen kpn wijzigen van pstn naar dsl met voip blijft het nummer zéker hetzelfde.

Maar ook onze emailadressen kwijtraken is erg vervelend.

Is daar een oplossing voor, bijv. een email only abt.dat wij kunnen afsluiten?

Je kunt naar e-mail only bij opzeggen van je huidige abonnement.

De info hieromtrent op mijn site:

E-mail only bij KPN.

Dit kun je alleen nemen als je je vaste aansluiting beëindigd maar niet je e-mailadressen wilt kwijtraken.

Voor € 7.50 per maand houdt je al je mailboxen. Dat zijn er 5. In elk daarvan kan je tot 10 aliassen hebben.

Geef bij het opzeggen van je abonnement aan dat je je e-mailadressen wilt behouden.
Het gaat hierbij om de e-mailadressen eindigend op: @kpnmail.nl, @kpnplanet.nl, @planet.nl, @wxs.nl, @hetnet.nl, @freeler.nl, @on.nl, @onsbrabantnet.nl, @onsmail.nl, @onsmail.nu, @onsneteindhoven.nl en @onsnetnuenen.nl .

Zeg je op zonder gebruik van e-mail only dan zullen je e-mail adressen nog tot 1 maand na beëindiging van je abonnement doorlopen.

Veel handiger is e-mail adressen onafhankelijk van je internetprovider.

Meest bekend is Gmail. Die heb je i.i.g. als je een Android telefoon hebt.


Als jouw familie hun abonnement wijzigt van PSTN naar internet+bellen, dan kunnen ze daarna niet gelijk weer terug. Dit omdat dit ingestoken moet worden als een nieuw KPN abonnement met nummerbehoud van hun vaste telefonie. Wat betekent dat ze door ons systeem als nieuwe klant worden gezien die dan ook een actiekorting krijgen waar een jaarcontract aan vast zit. Na dat jaar kunnen ze in de basis terug naar een telefonie only abonnement. Maar, in de praktijk is het dan handiger om de internet+bellen aan te houden. Ik zou dat juist ook aanraden met hun gevorderde leeftijd. Het geeft toch extra mogelijkheden rondom contact en zorg mocht dat een factor worden. 

 

Wat Peter zegt is echter ook een goede. Ik maak op uit je bericht dat ze bij Ziggo nu alleen TV hebben, zonder internet. Maar dat abonnement kan ook omgebouwd worden naar een combipakket, met telefonie. Wel zal hier dan ook internet bij in zitten, net als bij ons. Hier geldt dan ook dat ze van Ziggo een modem krijgen. Deze wordt aangesloten op het coaxpunt. De telefoon gaat dan vervolgens op dat modem. Het vaste nummer wordt dan, door middel van nummerbehoud, overgezet worden van KPN naar Ziggo. Ze zijn dan voor Ziggo meer geld kwijt, maar de kosten voor het losse PSTN telefonieabonnement komen te vervallen. Ik verwacht eigenlijk dat ze dan per saldo goedkoper uit zijn. 

 

Wat betreft jouw abonnement:

  • Als de familie kiest om bij KPN te blijven en over te gaan naar internet+bellen, dan kan jouw abonnement omgezet worden naar e-mail only. Je betaalt daar dan €7,50 per maand voor. Als je dan weer toe bent aan opnieuw verhuizen kan dit abonnement verhuisd worden naar het nieuwe adres, en vervolgens weer omgezet naar een abonnement met internet en tv. Het kan ook tegelijk (verhuizen en wijzigen) maar ik raad het na elkaar te doen om de kans op problemen zo klein mogelijk te houden.
  • Als de familie kiest om naar Ziggo te gaan met telefonie, dan kan jouw hele abonnement naar hun adres verhuisd worden omdat wij op de koperkabel zitten en Ziggo op de Coax, dus dat zit los van elkaar. Je hebt dan je eigen internet, kunt ook gebruik blijven maken van je interactieve tv. Het geheel kan dan later opnieuw verhuisd worden naar je uiteindelijke adres.

 


Bedankt Erik & Peter voor deze duidelijke adviezen.

Ik begrijp dat ‘vast bellen’  bij Ziggo mogelijk iets goedkoper is, maar ik denk dat er gekozen wordt om bij KPN te blijven. Hoogbejaarde mensen, die zolang ze telefoon hebben bij KPN (en voorgangers) hebben gezeten en het begrip ‘er zijn meer providers’ zegt hun niet zoveel:grinning: .  En wij zijn ‘gast’   en willen zo min mogelijk hun gewoonten verstoren.

Wij kunnen hier wat mee, bedankt voor de moeite.


Ik hoop dat ze niet nog analoog kijken via Ziggo. Want dat is met een maand of 3 overal echt wel over.

Op deze manier zijn "beide” lijnen bezet om internet te nemen voor jullie.

Als ze via Ziggo niet (ook) internet willen afnemen of KPN omzetten naar “internet + VoIP bellen” (en de pstn lijn dus internet blokkeert) dan zitten jullie daar maanden zonder internet.

Of er moeten lieve buren zijn….

Er zijn maar 2 aanvoerlijnen:
COAX: Ziggo
Koper/DSL: alle overige providers


“…………... dan zitten jullie daar maanden zonder internet”.

Ik verheug me er steeds meer op (not!):unamused: