Skip to main content

Sinds een paar dagen steeds opnieuw opstarten V10 wat alleen Wifi betreft. Zolang itv/radio aanstaat is er niets aan de hand en werkt Wifi normaal. Met alleen de tv ontvanger aan herstart Wifi ook steeds. Na contact KPN en na doormeten een nieuwe Box 12 ontvangen. Helaas hetzelfde probleem nog. Iemand een oplossing?

Gebruikt u dit soort dingen? 

 


Nee helemaal niks

 


Hoi @FokjeB, welkom op het forum. Wat vervelend dat je last hebt van wegvallende wifi. Merk je dit op alle apparaten (computer(s), telefoon(s), tablet(s)) of alleen op specifieke? Wat gebeurt er precies op het moment dat de wifi wegvalt? Herstelt het zichzelf ook weer automatisch, of moet je dan zelf iets doen?

Verder belangrijk om te weten, heb je ook Experia Wifi (zwarte, vierkante kastjes) of Superwifi (witte, ronde) in huis? 


Hallo Erik, de V10 viel steeds helemaal uit en herstarte daarna uit zichzelf. Als ik de ontvanger plus tv/radio aan had was er geen probleem, werkte alles perfect.(gelukkig want er zijn hier 2 thuisstudentjes over de vloer.) Na contact en doormeting KPN de nieuwe KPN Box 12 ontvangen. Zelfde probleem. Daarna restart door KPN gehad en nu is het goed. Probleem is nu het wifi bereik overal in huis, dat was eerst beter. Ik heb geen enkele versterker. 


Goed om te horen dat het qua stabiliteit nu wel goed is met de Box 12, @FokjeB . Wat betreft de wifi, deze Box staat op dezelfde plek als de V10? Wat je sowieso even kunt proberen is hem wat bijdraaien. Kan zijn dat de wifi antennes in de Box 12 net op een andere plek zitten dan in de V10. Gebruik daarna dan de Wifi Manager. Deze zal de instellingen bekijken en optimaliseren waar nodig en mogelijk. Ik verwacht dat het daar al een stuk beter van wordt. 


Ik ben iets te optimistisch geweest want het is noch steeds niet goed. Als ik een analyse doe dan zijn 's avonds de 2.4 GHz kanalen 4 t/m 8 optimaal echter overdag zijn ze rood en dan zijn juist 1 en 2 weer optimaal.  Wordt er niet vrolijker op temeer 1 van de kinderen na 5 minuten offline meteen als absent wordt geregistreerd. Op 19 januari is hier in de buurt een storing geweest, daarna zijn de problemen begonnen. Ik zal de Box een stukje verplaatsen. Verder vraag ik mij af of de Super Wifi een oplossing kan zijn?


Erik ik heb de box verplaatst. Via de app de manager aan het werk gezet, deze heeft de instellingen gereset echter hij komt  niet verder dan 23 en volgens deze geen goede internet verbinding. Manager begint over een versterker. Nog een advies? Vind het een behoorlijke uitgave mede omdat het tot een aantal weken terug goed was. 


Jammer dit te horen, @FokjeB, wil je jouw forumprofiel invullen en hier reageren als je dat gedaan hebt? Dan kan ik even meekijken. 

In het algemeen, de 2,4Ghz heeft het grootste bereik, maar is trager en heeft veel overlap in kanalen (over die overlap lees je in dit topic over wifi meer, onderaan). Door dat grote bereik kun je er in het hele huis zo'n beetje gebruik van maken. Maar, ook door dat grote bereik zie je dat netwerken van buren dan ook makkelijk jouw huis binnenkomen. En doordat er veel overlap is in de kanalen, kan dit ook makkelijk voor verstoring zorgen. Dat kan zich dan uiten door wegvallende wifi, of door traagheid. 

De Box 12 heeft verder ook de 5Ghz frequentie. Deze heeft een korter bereik, maar een grotere snelheid, en de overlap in de kanalen is veel minder. Probeer dan ook om zoveel mogelijk je apparaten via 5Ghz te laten verbinden. In sommige apparaten kun je een voorkeur instellen. Als dit niet echt lukt, en de apparaten blijven de 2,4Ghz kiezen, dan kun je inloggen op de Box 12 web interface (via 192.168.2.254) en daar de 2,4Ghz uitzetten. Let wel op: sommige oudere apparaten kunnen alleen maar met 2,4Ghz. Dus als jij dergelijke apparaten hebt, dan is dit niet handig. 

Het aansluiten van een extra Wifipunt kan zeker handig zijn. Vooral als het huis wat groter is/verdiepingen heeft. Je kunt daarbij dan kiezen uit Experia Wifi (EW) of Superwifi (SW). Experia Wifi is goedkoper. Deze moeten wel allemaal bekabeld worden aangesloten. Superwifi daarentegen vereist alleen bekabeld aansluiten van de eerste. Als je er meerdere hebt kunnen die dan ook draadloos worden aangesloten. Beide apparaten werken soort van samen met de Box 12. Dat wil zeggen dat de wifi van de Box 12 aan blijft, dus je hoeft geen EW of SW bij de Box 12 in de buurt te zetten. Maar er is nog geen mesh-netwerk tussen de Box 12 en de EW/SW. Dat wil zeggen dat het als twee wifinetwerken werkt. Die meshfunctionaliteit wordt in een update dit jaar aan de Box 12 toegevoegd. Vanaf dat moment vormt de Box 12 dan 1 wifinetwerk met de EW/SW. Waardoor er naadloos overgesprongen wordt van het ene apparaat naar het andere als jij door het huis beweegt met je telefoon enz…

Experia Wifi kan via de Wifi Manager gratis verstrekt worden als de wifi echt heel slecht is, maar 23 Mbit valt boven die grens. 


Volgens de manager is er idd een wifi versterker nodig. Bedraad is geen optie. Wonen in een vrijstaand huis met vloer en zolder van hout. Eerder nooit geen problemen gehad. Box is ook al een paar x gereset na telefonisch contact. Vreemd dat we dan nu zo'n duur ding moeten aanschaffen. Inmiddels 46 jaar eerst PTT daarna mee naar KPN en eigenlijk altijd tevreden geweest.


Nog een aanvulling, streamen is een drama nu en de mobiel op 5Ghz deed en doe ik regelmatig echter even regelmatig wordt die verbinding na een tijdje verbroken en staat er “geen internettoegang” Ik weet het niet meer, heb zaterdag nog telefonisch contact gehad toen is de box weer gereset en ik zou maandag teruggebeld worden. Niet dus. Ben er zo langzamerhand klaar mee.


Je geeft aan dat je eerder nooit problemen had. Dat is niet heel gek. Wifi is heel gevoelig voor omgevingsfactoren. Als er in de buurt iets verandert, kan dat invloed hebben op jouw wifi. Je geeft aan vrijstaand huis, Maar als je wel buren hebt binnen een paar meter afstand, dan heeft hun 2,4Ghz wifi nog wel invloed op jouw wifi (en vice versa). En verder is wifi ook een heen-en-weer ding. Het apparaat dat de wifi uitzend is van belang, maar ook je eindapparaat die daar verbinding mee maakt. Deze communiceren met elkaar, en proberen beide beslissingen te maken over de verbinding qua waar ze meer verbinden, hoe ze dat doen, etc… En hoe meer apparaten je in huis hebt, hoe groter ook de kans dat er dan kleine miscommunicaties ontstaan.

Bedraad is dan wel de beste optie om een zo goed mogelijke verbinding te geven. In de basis is één kabel die naar boven loopt voldoende. Wellicht een verwarmingsbuis waar hij bij langs omhoog kan door de vloer heen? Je kunt dan aan het einde van die kabel een Experia Wifi plaatsen, of (als je meer apparaten hebt daar die aangesloten moeten worden) eerst een switch (zodat je ook extra poorten voor bekabelde aan te sluiten apparaten) en dan daarop een Experia Wifi.

Heb je ergens boven ook een tv ontvanger aangesloten? Want dan kun je de Experia Wifi ook op die plek zetten, en dan de tv ontvanger aansluiten op de Experia Wifi. 

Alternatief, als een kabel echt pertinent onmogelijk is, kan een draadloze verbindingsset een goede optie zijn. Hier plaats je een adapter bij de Experia Box in het stopcontact en de ander op de plek waar je een apparaat wilt aansluiten. Beide adapters verbinden dan met een kort kabeltje met de Experia Box en het eindapparaat. Het signaal wordt dan via het stroomnetwerk verzonden. Wel is dit afhankelijk van de kwaliteit van je stroomnetwerk en hoe actief het gebruikt wordt. 

Voor de volledigheid: zowel een switch als een draadloze verbindingsset kun je via onze webshop aanschaffen, of bij een algemene elektronicawinkel.