Skip to main content

Hier een VDSL lijn met Sneller Internet Buitengebied. De VDSL was altijd tussen 10 en 11 Mbps met een SNR rond de 6. SIBG brengt het naar 45/6. Netjes.

Een week of wat geleden kwam ‘s-nachts DLM weer eens langs (Dynamic Line Monitoring) en tot mijn verbazing was de attainable en actual opeens rond de 8 Mbps met een SNR van 9. Huh? Een SNR van meer dan 6 geeft aan dat er nog ruimte is voor hogere snelheid en toch die lage attainable?

Van de week aankondiging van onderhoud ontvangen per SMS (netjes!) dus ik benieuwd, resultaat vannacht (zie pijltjes):

—-

Upstream SNR 5.6 dB

Upstream Attainable Rate 2.132 Mbps

Upstream Actual Rate 2.087 Mbps

Upstream Attenuation 13 dB

Downstream SNR 6.8 dB <—-

Downstream Attainable Rate 9.064 Mbps <——

Downstream Actual Rate 10.669 Mbps <—-

Downstream Attenuation 30.6 dB

Data Path Fast/Interleaved

Downstream Interleave Depth 2

Downstream Interleave Delay 0

Upstream Interleave Depth 1

Upstream Interleave Delay 0

Current Profile 8b

Upstream CRC Errors 0

Downstream CRC Errors 0

Remote Site FEC Errors 3

Central Office FEC Errors 0

Bitswap Enable 1

Showtime Start 32541 = 0 day(s) ago

Modulation Type VDSL

—-

Huh? Wat? Actual weer zoals het hoort, SNR prima, maar attainable lager dan actual? Dat kan helemaal niet bij deze SNR. Aan de errors is te zien dat de lijn perfect is. Geen storingen o.i.d.

Ik monitor al 15 jaar mijn diverse internet verbindingen en dit heb ik nog nooit gezien.

Iemand een verklaring? Ik vermoed zelf dat de DSLAM een beetje van het padje is...

Gisteren rond 02:00 uur kwam DLM weer langs. SNR van 6,8 naar 5,8 en attainable naar 8,2 Mbps. Ondertussen staat actual nog steeds op 10,6 Mbps zonder errors, kortom de verbinding is helemaal stabiel. Waarom is die attainable die altijd iets van 11,2 Mbps was nu zo laag? Ik begrijp er niets van.

Kan een moderator hier dit aan de technische achtervang doorgeven? Volgens mij is de DSLAM in de war op deze poort.


Wat wil helpen is om de modem eens aan en uit te doen met de uit knop.  Niet stekker er uit trekken dat is niet altijd even goed op een vdsl lijn. Daarnaast zou een monteur of helpdesk medewerker een poort reset kunnen doen.


Wat wil helpen is om de modem eens aan en uit te doen met de uit knop.  Niet stekker er uit trekken dat is niet altijd even goed op een vdsl lijn. Daarnaast zou een monteur of helpdesk medewerker een poort reset kunnen doen.

Als ik nu het modem opnieuw laat syncen, door uit/aan te zetten, dan weet ik wat er gebeurt: actual wordt dan iets minder dan attainable. Oftewel ik krijg iets van 8 Mbps terwijl de lijn op dit moment zonder enige storing met normale SNR dus 11 Mbps geeft. Kortom, na een reset ben ik meer dan een kwart snelheid kwijt op een toch al trage lijn. Even niet doen dus…

Ik heb dan wel de SIBG 4G ook gekoppeld maar streaming video gaat alleen via de VDSL en dan is alle snelheid op die lijn welkom. Ik werk nu thuis en dan is beetje goede video erg belangrijk. Gelukkig ligt de (niet KPN helaas) glasvezel al voor het huis dus dat komt (hopelijk) nog dit jaar.