Skip to main content

Mijn wifi valt soms weg. Op bepaalde tijden heb ik geen internet.

Wat vervelend om te horen zeker in deze tijd waar we het allemaal hard nodig hebben. 
Als eerste heb ik wel wat vragen om de situatie helder te krijgen

  • Welk type ExperiaBox heeft u ? 
  • Is dit op vaste tijden dat dit gebeurt ? 
  • Als u ook de TV bij KPN heeft valt deze dan ook weg ? 
  • Maakt u gebruik van extra WiFi Versterkers ?
  • Doet dit probleem zich dan bij alle WiFi apparaten voor ?

 


En heeft u deze( dank aan joep1965)?:

Die schijnen ook storingen te veroorzaken.


Welk type ExperiaBox heeft u ? V10

Is dit op vaste tijden dat dit gebeurt ?  Meestal savonds rond etenstijd

Als u ook de TV bij KPN heeft valt deze dan ook weg ? Nee, die verbinding blijft goed( is bedraad)

Maakt u gebruik van extra WiFi Versterkers ? Nee

Doet dit probleem zich dan bij alle WiFi apparaten voor ? Op meerdere mobiele telefoons

Heb de antwoorden er even bijgezet🙃

 

 

 

 


En heeft u deze( dank aan joep1965)?:

Die schijnen ook storingen te veroorzaken.

Nee deze heb ik niet in huis. Bedankt voor het meedenken!


Welk type ExperiaBox heeft u ? V10

Is dit op vaste tijden dat dit gebeurt ?  Meestal savonds rond etenstijd

Als u ook de TV bij KPN heeft valt deze dan ook weg ? Nee, die verbinding blijft goed( is bedraad)

Maakt u gebruik van extra WiFi Versterkers ? Nee

Doet dit probleem zich dan bij alle WiFi apparaten voor ? Op meerdere mobiele telefoons

Heb de antwoorden er even bijgezet🙃

 

 

 

 

Dank voor de heldere en snelle antwoorden

1 ding is duidelijk lijn naar buiten is en blijft werken tijdens dat dit gebeurt ( want TV blijft operationeel ).
Dat is een goed begin. 

Als het WiFi wegvalt ziet u dan het netwerk in zijn geheel niet meer of verliest u verbinding die dan binnen enkele seconden weer terugkomt ?

 


zijn dat momenten waar je TV bij aan staat?

en verbeterd het als je de TV uit zet?


Verbinding valt weg en blijft soms langer weg dan een paar seconden. De verbinding zelf is er wel. Althans hij herkent de modem, verbinding is er dan alleen niet.

Antwoord op de vraag van Francoix, eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd om de tv uit te zetten. 


Doe dat eens :) 
het is of bandsteering of load balancing in technische termen


Verbinding valt weg en blijft soms langer weg dan een paar seconden. De verbinding zelf is er wel. Althans hij herkent de modem, verbinding is er dan alleen niet.

Antwoord op de vraag van Francoix, eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd om de tv uit te zetten. 

 

Gaat dus dan om Wel Wifi geen internet correct ? 

 


Correct Laurens!


Net als @Francoix aangeeft hangt dit waarschijnlijk aan Bandsteering.

Je zou kunnen kijken om deze wat aan te passen. In de Interface van de V10 vindt u bij geadvanceerde WiFi instellingen de bandsteering opties, Deze staat zover uit me hoofd standaard op -55Dbm  mij advies zet hem wat ruimer op -65Dbm.

En kijk hiermee of dit lekkerder loopt, Hierdoor zullen apparaten Minder snel heen en weer gegooid worden tussen de Frequentiebanden en gezien elke Hop een onderbreking is zou dit wellicht hierin helpen


@LaurensZalm dank voor tip! Ga dit ook proberen. Ik heb exact hetzelfde probleem als Murly.

(ook een Experiabox v10) Klantenservice kon me ook niet verder helpen.


Heren alvast bedankt, had vanavond wederom hetzelfde probleem. De tv uitgezet en bijna direct weer internet. Daarna de bandsteering veranderd. Nu kijken of het weet gebeurd!

Nogmaals dank!!


Ff een update, het internet is er niet sneller op geworden....... pffff 

Misschien andere suggesties??


dat TV en internet verhaal heeft te maken met de bandbreedte schakeling tussen de 2 PPPOE sessies, dat is niet bandsteering, dat is een fout in de router.
Meld dit aub even bij KPN. Ik zelf zit ook in dat proces


dat TV en internet verhaal heeft te maken met de bandbreedte schakeling tussen de 2 PPPOE sessies, dat is niet bandsteering, dat is een fout in de router.
Meld dit aub even bij KPN. Ik zelf zit ook in dat proces

@Murly geeft aan dat TV NIET verstoord tijdens zijn onderbrekingen op zijn WiFi en dat deze dan een wel WiFi geen internet situatie heeft.

Dit of verklaarbaar met een Hop tussen APs waarvan er hier maar 1 is of een Hop tussen frequenties d.m.v bandsteering.

Zou u wellicht met WiFi analyser of WiFi man op de probleem locatie kunen staan/zitten en kijken in hoeverre de demping van net WiFi


dat TV en internet verhaal heeft te maken met de bandbreedte schakeling tussen de 2 PPPOE sessies, dat is niet bandsteering, dat is een fout in de router.
Meld dit aub even bij KPN. Ik zelf zit ook in dat proces

@Murly geeft aan dat TV NIET verstoord tijdens zijn onderbrekingen op zijn WiFi en dat deze dan een wel WiFi geen internet situatie heeft.

Dit of verklaarbaar met een Hop tussen APs waarvan er hier maar 1 is of een Hop tussen frequenties d.m.v bandsteering.

Zou u wellicht met WiFi analyser of WiFi man op de probleem locatie kunen staan/zitten en kijken in hoeverre de demping van net WiFi

Nu ben je me kwijt😁 heb dat van dat bandsteering kunnen aanpassen maar verder heb ik er ook de ballen verstand van. En contact met de KPN is best moeilijk( zie nergens een link voor persoonlijk contact op de site😔


dat TV en internet verhaal heeft te maken met de bandbreedte schakeling tussen de 2 PPPOE sessies, dat is niet bandsteering, dat is een fout in de router.
Meld dit aub even bij KPN. Ik zelf zit ook in dat proces

@Murly geeft aan dat TV NIET verstoord tijdens zijn onderbrekingen op zijn WiFi en dat deze dan een wel WiFi geen internet situatie heeft.

Dit of verklaarbaar met een Hop tussen APs waarvan er hier maar 1 is of een Hop tussen frequenties d.m.v bandsteering.

Zou u wellicht met WiFi analyser of WiFi man op de probleem locatie kunen staan/zitten en kijken in hoeverre de demping van net WiFi

Nu ben je me kwijt😁 heb dat van dat bandsteering kunnen aanpassen maar verder heb ik er ook de ballen verstand van. En contact met de KPN is best moeilijk( zie nergens een link voor persoonlijk contact op de site😔

je kan altijd bellen met 0800-0402 en hier je probleem voorleggen het is een gratis nummer die 24/7 voor je klaarstaat.


Heren alvast bedankt, had vanavond wederom hetzelfde probleem. De tv uitgezet en bijna direct weer internet. Daarna de bandsteering veranderd. Nu kijken of het weet gebeurd!

Nogmaals dank!!

@LaurensZalm nee @Murly geeft aan dat het internet terug keert nadat de tv uit gaat. 

Er zijn dus 2 problemen. De eerste is bandbreedte verdeling intern tussen de 2 pppoe sessies in het modem en de tweede band steering die op het wifi deel de snelheid in elkaar doet storten doordat. Het niet goed verdeeld wordt.

Beide voor mij bekende problemen die bij zowel de box 10 als de V12 optreden op mijn adres.

Voor beide bestaat geen oplossing 


Heren alvast bedankt, had vanavond wederom hetzelfde probleem. De tv uitgezet en bijna direct weer internet. Daarna de bandsteering veranderd. Nu kijken of het weet gebeurd!

Nogmaals dank!!

@LaurensZalm nee @Murly geeft aan dat het internet terug keert nadat de tv uit gaat. 

Er zijn dus 2 problemen. De eerste is bandbreedte verdeling intern tussen de 2 pppoe sessies in het modem en de tweede band steering die op het wifi deel de snelheid in elkaar doet storten doordat. Het niet goed verdeeld wordt.

Hoe kom je aan 2 PPPoE sessies ?

Ik tel er maar 1, ik heb dan wel geen KPN vast internet maar dit weet ik al lang uit mijn hoofd. Valt ook na te lezen in de specs eigenmodem. Of meer gedegen bij het aanbod van KPN Wholesale. Daar kan je ook uitvissen hoe het zit met de prio bits in de tags van VLAN enz.

Beide voor mij bekende problemen die bij zowel de box 10 als de V12 optreden op mijn adres.

Voor beide bestaat geen oplossing 

Wat is de timeout bij you op de PPPoE sessie over VLAN6? (PPP parameter/setting)

Andere provider die geen PPPoE gebruikt zou workaround zijn. Dan heb je nog steeds kans op problemen, er van uitgaande dat het een KPN Netwerk of infra/apparatuur probleem is.


Hoe kom je aan 2 pppoe sessies? Dat stelt kpn in. 1 voor internet en 1 voor tv. Kan je terugvinden in de logging dat er 2 pppoe sessies zijn.

Het configuratie deel is helaas niet zichtbaar of aan te passen in de box 12. Geen idee dus wat daar als settings gebruikt worden. Ook niet mijn probleem. 

of wel... want ik heb dit tv issue ook en een oplossing zal echt uit kpn moeten komen. Maar ja als niemand intern bij KPN dit oppakt en liever modems en tv kastjes wisselt (zinloos) zal dit nooit opgelost worden.


Hoe kom je aan 2 pppoe sessies? Dat stelt kpn in. 1 voor internet en 1 voor tv. Kan je terugvinden in de logging dat er 2 pppoe sessies zijn.

TV live/multicast gaat via VLAN4 en IP configuratie is middels DHCP. Je haalt PPPoE en IPoE door elkaar of KPN is met jouw kastje experimenten aan het uitvoeren of die Box12 logt fake/fout.

Het configuratie deel is helaas niet zichtbaar of aan te passen in de box 12. Geen idee dus wat daar als settings gebruikt worden. Ook niet mijn probleem. 

of wel... want ik heb dit tv issue ook en een oplossing zal echt uit kpn moeten komen. Maar ja als niemand intern bij KPN dit oppakt en liever modems en tv kastjes wisselt (zinloos) zal dit nooit opgelost worden.

Als 2 IP network layers eruit klappen moet je misschien wat lager kijken, bij je DSL status b.v.


Nope, het is niet de dsl status. dan zou je beeld op de tv er ook onder te lijden hebben./
Het is eerder de prioriteit/load balancing of iets dergelijks, maar doordat er niets zichtbaar is kan je er ook niks aan troubleshooten


Nope, het is niet de dsl status. dan zou je beeld op de tv er ook onder te lijden hebben./
Het is eerder de prioriteit/load balancing of iets dergelijks, maar doordat er niets zichtbaar is kan je er ook niks aan troubleshooten

Jij stelt dat TV ook via een PPPoE sessie over VLAN4 verloopt volgens mij. Dat niks kunnen troubleshooten doet er dan ook weinig toe want dan is er wat anders aan de hand. Miscommunicatie op dit forum. Je zal moeten matchen met wat de spec voor eigenmodem zegt. Weet je zeker dat er niet een apparaat in je huis is die een PPPoE in PPPoE probeert op te zetten?  Iemand anders had dat namelijk ook, dat kon je althans uit z’n beschrijving afleiden (2 routers gecascadeerd). Maar ik neem aan dat jij je zaakjes wel op orde hebt en wel gekeken hebt dat wat er aan je bruikleenrouter hangt geen domme dingen doet.

Misschien blijft of is er een spook sessie tussen infra en CPE, soort van overlapping. Hoeft niet noodzakelijkerwijs aan jouw spullen te liggen. Ik heb gelukkig weinig ervaring met PPPoE.


Het issue treed ook op wanneer de router er niet achter hangt, dus alleen de box 12 met daar de tv direct op.

En hoewel je de vlans als je door hebt hoe dit in elkaar steekt door kan routeren (is een softwarematig aangestuurde switch (of ook wel virtuele switch) in de box 12 waar dus niet hardwarematig maar softwarematig door de cpu op gerouteerd wordt) doe ik dat niet. Het is makkelijker en simpeler om dit door de TP-link router te laten doen.

met PPPOE doe je niets na het modem, je vertrouwt puur op de IGMP proxy van de losse router die verbind bet de IGMP proxy. Hiermee gaat het internet deel wel via de TP-link die in de DMZ van de box 12 hangt maar gebruik je wel de IGMP proxy van de KPN box 12 voor de TV gerelateerde taken.

Zodra er een TV ontvanger online komt wordt de Multicast stream enkel op de tv ontvanger gericht zo als het hoort.

Voordeel van deze opzet is dat als je een op de Onemesh mesh wifi een extender zo als de RE200 v4 of RE305 v3 (even opletten, de oudere ondersteunen het niet) op de lan poort een TV ontvanger draadloos kan gebruiken wat in de nieuwere variant van de Superwifi  niet meer gaat.


Zodra KPN nu eindelijk eens bridge mode vrij gaat geven op de modems dan zal ik de tp-link de PPPOE sessies op laten zetten naar KPN voor de 2 (of 3 als je ook telefonie hebt) vlans, dan kan de box 12 qua settings echt genegeerd worden en zijn alle problemen over wanneer je een goede eigen router plaatst.

Dit omdat je hoe dan ook last hebt van de in de box 12 aanwezige firmware/keuzes in de huidige opzet.