Skip to main content

Ik ben iemand aan het helpen met zijn glasvezel aansluiting.

In de meterkast zit geen wandcontactdoor voor het NT kastje.

 

Ik wil het snoer van de adapter verlengen zodat hij in een contactdoos in de woning kan.

Wie weet welke plug in het kastje past (buiten diameter en de dikte van de pen.

 

Alvast bedankt.

Rob

Hallo @RobPr , gewoon een verlengsnoer in de geschikte lengte kopen en daar de netadapter  in doen.

 


Zo simpel is het niet.

De meterkast is op de begane grond en het appartement op de eerste verdieping.

Er zal wel een buis van de meterkast naar het appartement lopen voor een Ethernet kabel, daar kan ik een laagspanning verlengkabel voor het NT kastje bij doen, maar geen 220V verlengsnoer. Vandaar mijn vraag over de stekker.

Rob


Vraag is wel hoe veel er nog van die 12v over blijft op grotere lengte en of de verbinding dan ook stabiel blijft. Verder hebben we niet echt specs van de barrel-aansluitingen van NT's.

Betreft het een recent aangelegde glasvezel? Kan er eens een foto komen van de groepenkast waar de glasvezel is afgemonteerd? Als aansluiten niet lukt kan er kosteloos een KPN monteur komen kijken en in best wel wat gevallen kunnen die een 220v wandcontactdoos in de meterkast plaatsen.


De afstand is niet erg groot en ik verwacht niet dat het NT kastje veel stroom gebruikt.Ik kan meten hoeveel volt er over is aan het eind.

Als dat te weinig is kan ik een adapter met een hoger voltage nemen en aan het eind een spanningsregelaar gebruiken om eer 12V van te maken.

Er is een KPN monteur geweest en wilde geen contactdoos installeren, hij was ook geen elektricien.

Ik kan zelf prima wandcontactdozen installeren, ik heb er genoeg gedaan. Alleen is de verhuurder wat lastig, gezien het prutswerk wat ik regelmatig tegenkom heb ik daar wel begrip voor. Dat prutswerk is vaak door een erkende installateur gedaan

Rob


Bijzonder dat de monteur dat niet wilde doen. Was er geen hoofdschakelaar of iets aanwezig? Het klopt dat monteurs geen elektricien zijn maar een monteur is wel NEN3140 gecertificeerd voor het installeren van wandcontactdozen in de meterkast.

Is het nieuw aangelegde glasvezel of lag het er al een tijdje? Als het nieuw aangelegd is dan had de monteur een verplaatsing aan moeten vragen als er niet volgens het protocol van eisen is geleverd, een van die eisen is dat er een 220v aansluiting binnen 1,5 meter aanwezig is of eenvoudig te realiseren. Met ‘eenvoudig’ wordt bedoeld dat een telecommonteur dit moet kunnen. 


Verder hebben we niet echt specs van de barrel-aansluitingen van NT's.

Dat is toch aardig standaard voor zo ver ik het zie, dit schreef ik er eerder over :

Waar bij ik nog geen uitsluitsel heb over de door kpn gebruikte maat 12V stekker
ZWS : 5,5 x 2,1mm

de plus in het midden

In dit onderwerp :

Met daar in nog weer veel meer verwijzingen naar andere onderwerpen.

Er zijn wel complete verlengkabeltjes te koop voor deze 12V stekker, die kan je met stekker er aan wel door een lege buis krijgen.

Maar bij 12V heb je niet veel spanning over, maar toch vermoed ik dat het wel kansrijk is.

Ik kan zelf prima wandcontactdozen installeren, ik heb er genoeg gedaan. Alleen is de verhuurder wat lastig,

Zoiets heb ik ook bij de hand gehad, de hoeveelheid communicatie cq gezeur er over tot dat het eindelijk gedaan was is veeeele malen groter dan het werk. Ik kan dat ook prima zelf, maar ja, duur huurhuis, gelukkig kon ik daar wel een redelijke tijdelijke voorziening aanleggen met een verlengsnoer.

 

 


In de meterkast zit geen hoofdschakelaar, dat zou ik zelf niet op die manier aangelegd hebben.
Er moet wel ergens een hoofdschakelaar zijn, maar die is voor alle appartementen.

Er zijn nogal wat verschillende stekkers voor netvoedingen.
Voor de pen dikte alleen zijn er ongeveer 20 verschillende diktes, een 2mm pen past in een 2,1mm chassisdeel, alleen is het contact niet erg stabiel.
Dan zijn er nog ongeveer 20 verschillende buiten diameters en 7 verschillende lengtes.
Welke plug er gebruikt word hangt af van de hoeveelheid stroom dat een apparaat gebruikt, Maar het wordt ook gebruikt om er voor te zorgen dat alleen de (dure) adapter van de fabrikant past, dat zijn meestal pluggen die speciaal gemaakt worden en niet los te koop zijn.

Rob


Voor elke oplossing is weer een probleem :-/

Heb je het stekkertje opgemeten, met een schuifmaat, ik ben benieuwd, ik zie vaak het stekkertje zoals ik die noemde.

En anders, draadje doorknippen ( niet vlak bij een vd uiteinden en een stukje draad er tussen zetten.
( daar zijn goede methoden voor )

Een wcd maken zou mijn voorkeur hebben ( met of zonder hoofdschakelaar, de groep kan toch uit zit er een lasdoos ergens in de buurt ? )


Voor elke oplossing is weer een probleem :-/

Heb je het stekkertje opgemeten, met een schuifmaat, ik ben benieuwd, ik zie vaak het stekkertje zoals ik die noemde.

En anders, draadje doorknippen ( niet vlak bij een vd uiteinden en een stukje draad er tussen zetten.
( daar zijn goede methoden voor )

Een wcd maken zou mijn voorkeur hebben ( met of zonder hoofdschakelaar, de groep kan toch uit zit er een lasdoos ergens in de buurt ? )

Hallo @KeesYagi , @RobPr woont gehuurd, die kan en mag niet zomaar in de meterkast wat (laten) doen.

 


Bijzonder dit. De glasvezel had nooit in de meterkast mogen komen zonder stopcontact. Daar zijn nota bene regels voor. @NHendriks weet wat ik bedoel. 

Ik had hier dezelfde situatie. Sociale huur. Bij montage glasvezel in meterkast geen ruimte meer voor stopcontact. Uiteindelijk moest woningbouw inbinden en zijn de glasvezel punten in de woonkamers gemonteerd.

De glasvezel mag niet op een plek zonder stopcontact. Dat moet dan aangebracht of het aansluitpunt moet verplaatst. Stopcontact aanbrengen is voor de verhuurder goedkoper lijkt me.


Bijzonder dit.

Ja, maar helaas niet zo bijzonder, althans het komt vaak voor.

De glasvezel had nooit in de meterkast mogen komen zonder stopcontact. Daar zijn nota bene regels voor.

Beter een regel voor WCD in meterkast !

Bij montage glasvezel in meterkast geen ruimte meer voor stopcontact.

Dat lijkt mij een sterk verhaal, maak eens een foto van je meterkast ajb.

Uiteindelijk moest woningbouw inbinden en zijn de glasvezel punten in de woonkamers gemonteerd.

Echt waar ?! Moest de glasvezel verlengt worden ?

Stopcontact aanbrengen is voor de verhuurder goedkoper lijkt me.

Zekers ! Maar de verhuurder wil niet blijkbaar, de glasvezel aanlegger zou dan de aanleg van de WCD kunnen doen/betalen.

Voor de meelezers, in de meterkast is DE plek, daar zal het nooit in de weg zitten bij een verbouwing of herinrichting.

 


Beter een regel voor WCD in meterkast !

Die is er tegenwoordig ook maar wel pas als de meterkast groter is dan 1m², dan moet er ook verlichting aanwezig zijn. In nieuwbouw wordt echter vrijwel altijd een wandcontactdoos geplaatst, mede ook omdat deze vaak niet meer op het gasnet zijn aangesloten maar bijvoorbeeld op stadswarmte en dat apparaat heeft ook een stekker. Ik zie vaak ook dat als er een nieuwe groepenkast geplaatst wordt in oud-bouw dat er ook direct een wandcontactdoos geplaatst wordt, bijvoorbeeld voor de stofzuiger.


Meterkast is gedeeld met buur. Alles zit er al 2 x in. Er was al niet eens meer ruimte voor een kastje van de zonnepanelen na schouwing door dat bedrijf. 

En de meterkast is ook toegankelijk voor buren. Daar wil ik geen stopcontact ( op mijn stroom). En de buren vast ook niet. 

Nee. Glasvezel moest niet verlengd. Is uiteindelijk rechtstreeks bij de woonkamers naar binnen gebracht. Wat Glasdraad zelf ook al wilde na hun eerste schouw al. Maanden voor de uiteindelijke aanleg. 


Er zit nu een stopcontact in de meterkast, dus dat is opgelost.

Het volgende is de verbinding met het modem, helaas geen vrije buis van de meterkast naar de woning.

Rob


Het volgende is de verbinding met het modem, helaas geen vrije buis van de meterkast naar de woning.

En het zal toch echt met een kabel moeten. Kan niet anders. Minimaal cat 5e. 

Kleine uitdaging dus nog.

Verhuurder maakt het huurders onnodig moeilijk. Vind eigenlijk dat de verhuurder hier dus voor moet zorgen. 

Er zit nu een stopcontact in de meterkast, dus dat is opgelost.

Overigens... zelf maar gedaan?


Voor de meelezers, in de meterkast is DE plek, daar zal het nooit in de weg zitten bij een verbouwing of herinrichting.

 

​​​​​

De meterkast DE plek voor de glasvezel aansluiting?

Knappe kop die de glasvezelaansluiting hier nog in weet te proppen maar degene die het wil proberen, die mag. 😉


Hallo @Berteman ik zie nog wel ruimte voort een glaskast links in de meterkast tussen het Ziggo AOP onderin en het stopcontact bovenin.

 


Tja, maar de glasdraad moet er ook naar toe. En onderin is de hele breedte al bezet.

En van daaruit weer een utp het huis in.

Niet praktisch hoor.


De aannemer die hier geweest is om de plaats van de glaskast te bepalen, gaf aan dat dat niet in de meterkast paste, @JanD en ik neem aan dat zij dat wel weten. 

Ze wilden het links naast de meterkast bevestigen maar dan kan de voordeur niet meer helemaal open. Het punt komt nu waarschijnlijk boven, dichtbij het ISRA-punt. Daar hebben ze een sticker op de muur geplakt en als ik naar de afbeelding van de glaskast kijk en als die op ware grootte is, gaat de glasvezelkast echt niet in de meterkast passen. 

 


Niet in iedere woning is de meterkast de beste plek, dat verschilt echt. Hier thuis hoef ik 'm ook absoluut niet in de meterkast te hebben aangezien ie dan nóg een verdieping omhoog moet (bovenwoning met meterkast op begane grond) en daar zijn geen leidingen voor of iets want dat deden ze in 1924 nog niet. Als het punt nu dichtbij het ISRA komt dan is dat denk ik wel een ideale plek en dan is de migratie erg makkelijk eruit te voeren.


Het volgende is de verbinding met het modem, helaas geen vrije buis van de meterkast naar de woning.

En het zal toch echt met een kabel moeten. Kan niet anders. Minimaal cat 5e. 

Kleine uitdaging dus nog.

Verhuurder maakt het huurders onnodig moeilijk. Vind eigenlijk dat de verhuurder hier dus voor moet zorgen. 

Er zit nu een stopcontact in de meterkast, dus dat is opgelost.

Overigens... zelf maar gedaan?

Voor de netwerkkabel zal het  wel boren worden, helaas beton.

Verder platte kabel onder de vloerbedekking.

De WCD zat er opeens.

Geen actieve herinnering aan het plaatsen, maar hij zit erg netjes op een montageplaat en aangesloten op een niet gebruikte groep.

 

Rob