Skip to main content

Ik wil graag mijn muur aansluiting laten repareren. Deze was toen ik de woning kocht al defect en ik heb al die tijd ziggo gehad.

Ik kan geen monteurs afspraak inplannen omdat ik geen producten van KPN afneem.

Maar KPN is volgens mij wel degene die de aansluiting zouden beheren.

 

Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Van kpn de provider, waar je nu bent, uit kan er alleen een monteur gestuurd worden als je een abonnement, dus klantnummer (vaste net), hebt.

Als je van plan bent naar provider kpn te gaan, kun je bij het afsluiten van het abo aangeven een (dan gratis) installatiemonteur te willen. Die heeft dat allemaal in de bus liggen.

Je zou-ou het kunnen proberen via kpn netwerk, maar ook dan geef ik het weinig kans.

Wat wel kan is een lokale installateur in de hand nemen. Die fixen dat zeker ook.

Is ie erg beschadigd / lelijk? Een kastje ervoor zetten ofzo kan ook. Zie je hem ook niet.


Hoi,

 

Is ie erg beschadigd / lelijk? Een kastje ervoor zetten ofzo kan ook. Zie je hem ook niet.

Ik wil hem gebruiken. aan de buitenkant is niets te zien.

Ik wil de keuze hebben om andere providers dan alleen Ziggo te gebruiken.

 

KPN beheert dit toch? Zij zijn toch verantwoordelijk voor het netwerk?

 


Als je KPN klant wilt worden, kan een monteur het gratis voor je in orde maken.Dus je hebt altijd de optie van van Ziggo→ KPN te switchen.

 


Nou nou wat een optie zeg!


Hallo @Cor2022 

 

Als er aan de buitenkant niets te zien is waarom denk je / hoe weet je dan dat hij defect is?

Als hij buiten gebruik is zal er ook geen signaal op staan.

 


De vorige bewoner heeft me gewaarschuwd dat de aansluiting defect is.

 

Toen ik hier kwam wonen had ik ook een KPN abonnement en het internet deed het niet. 

Ik heb toen Ziggo genomen. Maar ik wil nu mijn TV opzeggen en dus de keus hebben van Internet provider. Ziggo heeft alleen Internet pakketten maar ik vind die duur dus om gebruik te kunnen maken van de concurrentie is het nodig dat mijn muuraanskuiting werkt.

En glasvezel  is er nog niet hier helaas.


Je kunt neem ik aan zelf een telefoondoosje erop zetten.

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/products/kopp-10422420-telefooncontactdoos-4-polig-basis-inbouw-ptt-78256

Of bij de meeste bouwmarkten.

Voor een tientje klaar en half uurtje werk?


Hallo @EAZ1964 aan een IS/RA-punt mag niet zelf gewerkt worden, is eigendom van KPN.

Hallo @Cor2022 als je een abo neemt bij KPN of een provider die over de KPN-lijn levert, vraag dan meteen om een installatiemonteur, die zorgt er dan voor dat het IS/RA-punt weer bij de tijd is.

 


@JanD De eerste die een boete krijgt voor het repareren van een isra die moet nog geboren worden.


@JanD De eerste die een boete krijgt voor het repareren van een isra die moet nog geboren worden.

Dat zou kunnen, maar daarom mag het nog niet, kijk maar naar de reacties van de diverse KPN-technici die hierop persoonlijke titel regelmatig reageren o.a. @Ward_  

Men krijgt dan misschien geen boete, maar worden wel de herstelkosten in rekening gebracht, ook een vorm van boete.

Jij hebt blijkbaar inzicht in de declaratie-administratie van de monteurs, dat je dat zo goed weet.

 


Maar ik wil nu mijn TV opzeggen en dus de keus hebben van Internet provider. Ziggo heeft alleen Internet pakketten maar ik vind die duur

Als je klant wordt van een van de providers via het kpn net kun je er een monteur bij krijgen. Bij kpn zal deze gratis zijn; van de andere providers kan ik het niet beoordelen.

Maar een nu defecte staat niet in de weg voor het afnemen van een aansluiting bij kpn of een van de anderen.

Is Ziggo wel duur?

Ziggo internet only van af 100 Mb/s van af € 43 ( https://www.ziggo.nl/internet/internet-only )

KPN internet only van af 50 Mb/s van af € 44 ( https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet-tv )


KPN beheert dit toch? Zij zijn toch verantwoordelijk voor het netwerk?

KPN Netwerk beheert dit. Dit forum is van KPN provider. U zou dus KPN Netwerk kunnen bellen. Maar als die een monteur sturen kost het geld waarschijnlijk. Als die dat überhaupt al doen, een monteur sturen. 

Gewoon een abonnement afsluiten bij een provider. Hoeft geen KPN te zijn. Deze zal dan moeten zorgen dat het werkt.


@JanD De eerste die een boete krijgt voor het repareren van een isra die moet nog geboren worden.

Dat zou kunnen, maar daarom mag het nog niet, kijk maar naar de reacties van de diverse KPN-technici die hierop persoonlijke titel regelmatig reageren o.a. @Ward_  

Men krijgt dan misschien geen boete, maar worden wel de herstelkosten in rekening gebracht, ook een vorm van boete.

Jij hebt blijkbaar inzicht in de declaratie-administratie van de monteurs, dat je dat zo goed weet.

 

De monteur die hier kwam was erg blij dat ik de bonded lijnen zelf al aan het ISRA punt had verbonden omdat er een 50 jaar oud PTT blok hing.

Je doet het natuurlijk alleen als je vertrouwd bent met de ingewikkelde materie van 4 draadjes met 12V en een schroevendraaier. :-)

 


@Cor2022 je kan niet eerst je ISRA laten repareren en dan een provider kiezen. Het moet andersom. Als je dan dat DSL abonnement hebt afgesloten meldt je je nieuwe provider dat er een KPN monteur nodig is om het ISRA in orde te maken. Zij komen ook voor andere providers. Ik kan helaas niet beloven dat dit gratis is.

Trouwens: Bij KPN als provider kunnen daar ook kosten voor  berekend worden. Als duidelijk is dat er sprake was van opzet of grove schuld. Dat zal hier niet zo zijn maar zoals gezegd: gratis bij andere providers is niet gegarandeerd.


Je doet het natuurlijk alleen als je vertrouwd bent met de ingewikkelde materie van 4 draadjes met 12V en een schroevendraaier. :-)

 

12v en een schroevendraaier? Op een DSL-lijn staat hooguit 3V en dat is dan vreemde spanning, een perfecte DSL-verbinding heeft 0 volt. Schroevendraaier is bij de moderne ISRA's ook niet nodig omdat hier allemaal LSA-achtige connectoren inzitten die de isolatie insnijden. Schroef-ISRA's moeten officieel ook vervangen worden door het huidige model. Er zijn natuurlijk verschillen en als het goed lukt dan prima maar als ik ergens kom voor ISRA-herstel en ik heb de vermoedens dat er met het ISRA geklooid is door de klant dan zal ik daar gewoon voorrijkosten voor in rekening brengen á 70 euro. Uiteraard ligt het geheel wat genuanceerder maar zwart/wit gezien zijn dat de regels, vandaar dat ze ook zijn verzegeld.

Verder hangt het ook een beetje af van het type invoerkabel, een GPEW is allemaal niet zo moeilijk maar een GPLK is een compleet ander verhaal, hierbij heb ik wel eens meegemaakt dat ik alleen al een uur bezig ben met het vrijmaken van de aderparen om aan te sluiten op het ISRA, iets met twee lagen staal, touw, lood en dan dat in zijn geheel in de teer gezet waarvan de binnenste laag nooit is opgedroogd. Dat moet wel zorgvuldig gebeuren.

Het is een beetje vergelijkbaar met schade aan bruikleenapparatuur, als dit aantoonbaar oorzaak heeft van de klant dan worden hier ook gewoon voorrijkosten voor in rekening gebracht en mogelijk zelfs de kosten van de apparatuur. Meermaals meegemaakt, een keer dat het NT is overleden tijdens het aanleggen van een krachtgroep of een glaskabeltje naar een ONT die door een hond kapot is gebeten. Beiden hebben de rekening gekregen en toen heb ik ze nog gematst dat ik apparatuur niet in rekening heb gebracht.

Met glas werkt het precies hetzelfde, als je zelf glas kan lassen prima maar als er een storing is en KPN Netwerk moet ter plaatse komen dan zul je ook gewoon een rekening krijgen als er zelf met het FTU iets is gedaan.


Ik ga er als niet-monteur natuurlijk, niet geremd door kennis, vanuit dat het een oude 4 draadse varkenssnuit is, die inwendig los is geraakt en die je openschroeft en weer vast zet. 
dus excuus voor mijn veralgemenisering. Uiteraard is voor de meeste mensen gewoon zaak om een abbo af te sluiten, en dan bij oplevering te laten repareren.

dat neemt niet weg dat het vaak geen rocket science is en iemand met een beetje electrakennis/opleiding kan de eenvoudige zaken prima zelf oplossen. Over verplicht vervangen: zowel telfort, xs4all en kpn hebben de oude ppt isra box met blauwe gewikkelde kabel en al die schroeven aan twee kanten gewoon bij mij aan de muur laten zitten en het werkt prima:) Verzegeld is ie al zeker niet.


Allen bedankt voor de reacties. Ik kan er mee verder👌


Hi @Cor2022, welkom op het forum. 

Kort samengevat: op het moment dat je een abonnement besteld bij een provider die via die lijn gaat leveren, gelijk om een installatiemonteur vragen. Bij KPN is dit gratis zolang, zoals @Ward_ en @NHendriks al aangeven, dit geen beschadiging door de bewoner is. Denk dan aan gesloopte kabels etc. Wat de kosten bij andere providers zijn zal je daar moeten navragen.