Skip to main content

Beste allemaal,

In de kelder komt de oude grondkabel naar binnen. Dit is een dikke blauwe kabel waarin 4 in papier verhulde draden verwerkt zijn. De kleuren van deze in papieren omhulsels zijn zover ik het kan zien:

  • donker rood
  • bruin/zwart
  • oranje
  • bruin

Op de foto is ook mijn DSL kabel te zien. Wat heb ik tot op heden gedaan ? Ik heb de blauwe (DSL) aangesloten op de bruin/zwarte draad en de rode (DSL) op de donker rode draad.

Het lampje op mijn (nieuwe) Experia box wilt maar niet groen worden. Hij lampje blijft maar blauw knipperen afgewisseld met rood.

Een monteur kan pas over 6 dagen komen. Pffff…zoals waarschijnlijk bij velen is 6 dagen zonder internet een drama (Geen TV, alle smart apparaten werken niet enz...enz...)

Is er misschien iemand die ons zou kunnen adviseren ?

Alvast hartelijk bedankt

 

Hier moet echt een monteur voor komen en er een officieel ISRA punt van maken. Eigenlijk mag je hier niet zelf aan knutselen. 
 

Is het zeker dat er een DSL verbinding al is? Dan kun je natuurlijk alle (4!/2! = 6) combinaties proberen. 


Dank je voor de reactie. DSL verbinding is aanwezig sinds 5 december. In het verleden heeft een medewerker van “volgens mij Gideon” de blauwe en rode DSL draad aangesloten op de zwart/bruine en donker rode draad van deze kabel. Dit was ten behoeve van T-Mobile DSL en het werkte perfect. Nu ben ik overgestapt en heb ik alles zo gelaten als het is. Helaas geen groen lampje. Dus geen verbinding. Derhalve dacht ik dat er misschien een ander draad genomen moet worden ?


Hier moet echt een monteur voor komen en er een officieel ISRA punt van maken. Eigenlijk mag je hier niet zelf aan knutselen. 
 

Is het zeker dat er een DSL verbinding al is? Dan kun je natuurlijk alle (4!/2! = 6) combinaties proberen. 

Dank je voor de reactie. DSL verbinding is aanwezig sinds 5 december. In het verleden heeft een medewerker van “volgens mij Gideon” de blauwe en rode DSL draad aangesloten op de zwart/bruine en donker rode draad van deze kabel. Dit was ten behoeve van T-Mobile DSL en het werkte perfect. Nu ben ik overgestapt en heb ik alles zo gelaten als het is. Helaas geen groen lampje. Dus geen verbinding. Derhalve dacht ik dat er misschien een ander draad genomen moet worden ?


Hier moet echt een monteur voor komen en er een officieel ISRA punt van maken. Eigenlijk mag je hier niet zelf aan knutselen. 
 

Is het zeker dat er een DSL verbinding al is? Dan kun je natuurlijk alle (4!/2! = 6) combinaties proberen. 

Dank je voor de reactie. DSL verbinding is aanwezig sinds 5 december. In het verleden heeft een medewerker van “volgens mij Gideon” de blauwe en rode DSL draad aangesloten op de zwart/bruine en donker rode draad van deze kabel. Dit was ten behoeve van T-Mobile DSL en het werkte perfect. Nu ben ik overgestapt en heb ik alles zo gelaten als het is. Helaas geen groen lampje. Dus geen verbinding. Derhalve dacht ik dat er misschien een ander draad genomen moet worden ?

 

Je denkwijze kan wel kloppen. Als een huiskabel met alle 4 aders aangesloten is in de straatkast is het niet ongebruikellijk dat de nieuwe provider wordt aangesloten op de twee vrije aders. Dan zou jij dus moeten proberen om jouw rode en blauwe kabel aan te sluiten op de oranje en de bruine ader uit de grondkabel. Welke op welke moet weet ik even niet maar dat zijn maar twee mogelijkheden.

En ik snap dat je nu graag internet wil en geen 6 dagen wil wachten. Voordeel is wel dat je nu bij KPN als provider zit (neem ik tenminste aan??) en dat de KPN monteurs zelf een nieuwe ISRA punt aan een kabel kunnen en mogen maken. Dat mag een Guidion monteur meestal niet en dat heeft deze monteur in het verleden dus ook niet gedaan. Maar met een nieuw ISRA punt ben je wel alle gedoe kwijt en hoef je niet zelf draadjes aan elkaar te gaan verbinden.


Hier moet echt een monteur voor komen en er een officieel ISRA punt van maken. Eigenlijk mag je hier niet zelf aan knutselen. 
 

Is het zeker dat er een DSL verbinding al is? Dan kun je natuurlijk alle (4!/2! = 6) combinaties proberen. 

Dank je voor de reactie. DSL verbinding is aanwezig sinds 5 december. In het verleden heeft een medewerker van “volgens mij Gideon” de blauwe en rode DSL draad aangesloten op de zwart/bruine en donker rode draad van deze kabel. Dit was ten behoeve van T-Mobile DSL en het werkte perfect. Nu ben ik overgestapt en heb ik alles zo gelaten als het is. Helaas geen groen lampje. Dus geen verbinding. Derhalve dacht ik dat er misschien een ander draad genomen moet worden ?

 

Je denkwijze kan wel kloppen. Als een huiskabel met alle 4 aders aangesloten is in de straatkast is het niet ongebruikellijk dat de nieuwe provider wordt aangesloten op de twee vrije aders. Dan zou jij dus moeten proberen om jouw rode en blauwe kabel aan te sluiten op de oranje en de bruine ader uit de grondkabel. Welke op welke moet weet ik even niet maar dat zijn maar twee mogelijkheden.

En ik snap dat je nu graag internet wil en geen 6 dagen wil wachten. Voordeel is wel dat je nu bij KPN als provider zit (neem ik tenminste aan??) en dat de KPN monteurs zelf een nieuwe ISRA punt aan een kabel kunnen en mogen maken. Dat mag een Guidion monteur meestal niet en dat heeft deze monteur in het verleden dus ook niet gedaan. Maar met een nieuw ISRA punt ben je wel alle gedoe kwijt en hoef je niet zelf draadjes aan elkaar te gaan verbinden.

Je hebt helemaal gelijk ! Omdat mijn vrouw een aantal dagen per week thuis werkt zag ik de bui al hangen. ik heb net even de bruine en oranje geprobeerd maar dan gebeurd helemaal niets. Het lampje blijft dan rood. Ook niet tussendoor knipperend blauw. Deze zullen het dan wel niet zijn. De enige die ergens een signaal doorsturen zijn volgens mij de donker/rode en de zwart/bruine. Als ik deze of 1 van deze in combinatie gebruik met anderen knippert het lampje wel blauw afwisselend met rood. Maar…….geen groen ! Bah ! Dan toch maar wachten op een monteur.


Hoi @Marix en welkom op het forum! Dat is een hele mooie wirwar van kabels en het is fijn dat er een monteur langskomt! Je topic is al van enkele dagen terug en als ik het goed heb uitgerekend komt morgen de monteur. Ik begrijp dat het erg vervelend is dat je de afgelopen dagen geen verbinding hebt gehad, doordat het aansluiten niet is gelukt. Het is meestal inderdaad de blauwe en rode draad (eerste aderpaar) die je kan aansluiten en anders is het meestal de oranje en witte draad (tweede aderpaar). Knutsel niet teveel, al kan je even op de volgende pagina kijken of je de draden kan aansluiten op het aansluitdoosje. Het lijkt me nog steeds goed dat er een monteur komt, zodat de hoofdaansluiting netjes kan worden gemaakt. 

Ik hoop dat ik het monteursbezoek goed heb uitgerekend en dat je nu snel bent aangesloten!Â