Skip to main content

Waar gaat de glasvezelkabel die uit de muur komt in een experiabox of draadloze verbinding of glasvezelpun op de muur

Die word binnen in huis afgemonteerd in een kunststof doosje: 

Later komt een andere monteur daar een ander doosje overheen schuiven. Daar word dan de Experiabox aan gekoppeld. 


Waar gaat de glasvezelkabel die uit de muur komt in een experiabox of draadloze verbinding of glasvezelpun op de muur

 


Aha, kijk. Wat is nu het probleem? De kabel vanaf het zwarte kastje moet naar de Experiabox toe. Daarvoor word meestal een rode kabel gebruikt. Maar u heeft hier een grijze? Zit die aan de onderkant goed aangesloten? Ik zie het stekkertje nog. 


Bedankt alvast, de grijze kabel die je ziet komt uit de muur in de meterkast en is goed aangesloten want ik heb alles tv en internet, maar draadloos verbindingsset wil ik plaatsten en experiabox moet naar meterkast


Als je een korter kabeltje koopt kan je de experiabox direct in de meterkast plaatsen.

Ik denk dat deze wel voldoet: https://www.netwerkkabelshop.nl/netwerkkabel/ftp-kabel/cat5e-ftp-netwerkkabel-2-meter-koper-wit

 


Bedankt alvast, de grijze kabel die je ziet komt uit de muur in de meterkast en is goed aangesloten want ik heb alles tv en internet, maar draadloos verbindingsset wil ik plaatsten en experiabox moet naar meterkast

Ok. Experiabox naar de meterkast. Waar staat die nu? In de woonkamer? Bij de tv ontvanger? En de tv ontvanger is op de Experiabox aangesloten? 


Apart, ik ben blij dat mijn glasvezelkastje (NTU?) in mijn woonkamer binnenkomt. 

Meterkast is slechtste plaats voor een experia box. 


Apart, ik ben blij dat mijn glasvezelkastje (NTU?) in mijn woonkamer binnenkomt. 

Meterkast is slechtste plaats voor een experia box. 

Meterkast is juist wel de beste plek voor het glasvezelkastje. Scheelt een kastje en snoeren in de woonkamer, die je daar helemaal niet hebben wil.

Als je ook kabels naar andere verdiepingen hebt lopen, dan lopen die meestal vanuit de meterkast. Daar komt alles samen. Dan is het logisch dat je daar ook de Experiabox hebt staan.

Bovendien ben je veel flexibeler met verbouwen. Als je in de woonkamer ooit nog eens iets wilt veranderen, dan kun je met dat glasvezelkastje niets. Daar moet dan een monteur van KPN bij komen als je die wilt verplaatsen, en dat kost veel geld. Dat glasvezelkastje kan dan ook beter in de meterkast zitten. En dan een utp-kabel naar de woonkamer. Die utp-kabel kun je zelf aanpassen. Een utp wandcontactdoos kun je verplaatsen zonder dat je dat veel kost.


En toch ben en blijf ik blij dat mijn Experia box in mijn woonkamer staat. Uit het zicht, en geen kabel te zien. 

Mijn vrouw veranderd het hele interieur om de zoveel jaar, niks geen last van. Snap jou redenering wel, maar in mijn huis loopt er vanuit de meterkast geen loze leidingen of iets dergelijks dus gaat voor mij niet op. Wellicht voor een ander wel. 

Heb overigens ooit iets gelezen van KPN zelf die de meterkast voor de Experia box ook de slechtst mogelijke plek vonden, had het niet helemaal zelf verzonnen. 


En toch ben en blijf ik blij dat mijn Experia box in mijn woonkamer staat. Uit het zicht, en geen kabel te zien. 

Mijn vrouw veranderd het hele interieur om de zoveel jaar, niks geen last van. Snap jou redenering wel, maar in mijn huis loopt er vanuit de meterkast geen loze leidingen of iets dergelijks dus gaat voor mij niet op. Wellicht voor een ander wel. 

Heb overigens ooit iets gelezen van KPN zelf die de meterkast voor de Experia box ook de slechtst mogelijke plek vonden, had het niet helemaal zelf verzonnen. 

Hallo @JanIvor , maar in het kopertijdperk kon het niet anders, de IS/RA zat in de meterkast, dan moest het modem ook in de meterkast, bij glasvezel is dat niet meer aan de orde en sinds ik glas heb, heb ik ook de modem in de woonkamer.

 


Hoeft niet perse @JanD ,Met een goede kabel kan je best het modem verplaatsen als het koper betreft.


Met de oude Koper situatie kon er ook met een goede 1x4 kabel of oude 1x2 het modem naar de woonkamer verplaatst worden. 

Wat een ieder fijner/prettiger vindt moet een ieder voor zich weten. Ik snap als er loze leidingen zijn in de meterkast dat dit de ideale plek is omdat alles hier uitkom en bij als er dan uitbreiding gewenst si dit makkelijk te realiseren is.

Zelf heb ik hem in de woonkamer staan omdat mijn meterkast toch niet de luxe bied van loze leidingen dus deze toegevoegde waarde ben ik kwijt, Bovendien zit het ISRA ook in de woonkamer en komt FTU hier straks ook vanaf hier heb ik onder de vloer allemaal kabels gelegd en zit allemaal in 1 hoekje waar gordijnen voor zitten dus zie er niks van.

Iedere situatie en woning is anders en daarbij komt persoonlijke voorkeur... 

Heb situaties met FTU/ISRA in woonkamer en willen modem toch in meterkast.. en andersom, dan is het een kwestie van de voor en nadelen van de huidige woning doorlopen en overwegen wat er realistisch haalbaar is...

 

Voor ieder wat wils..


Inzake de IS/RA reageer ik, rekening houdend met de richtlijn van KPN, DSL-kabel maximaal 1,5 meter en die richtlijn hanteert het moderatieteam ook.

Dat het in de praktijk ook met langere kabels kan en wil is een ander verhaal.

 


Inzake de IS/RA reageer ik, rekening houdend met de richtlijn van KPN, DSL-kabel maximaal 1,5 meter en die richtlijn hanteert het moderatieteam ook.

Dat het in de praktijk ook met langere kabels kan en wil is een ander verhaal.

 

Dit heeft meer te maken met dat het anders met allerlij kabels word doorgezet, Heb DSLetjes op 220 kabels gezien met kroonsteentjes ( Want die lag er toevallig naar het andere pand ).

Als de goede kabels gebruikt worden is het niks anders dan dat er in de grond gebeurt, of in een kabelverdeler. 

Collectief ISRA in meterkast voor bedrijfspand vanaf hier lopen allerlij netwerkkabels naar klantlocatie in het pand en daar staat modem, Daar is het echt niet 1.5Meter achter ISRA. Zoals ik al aangeef het punt is niet 1.5meter het punt is bij langer dan dat gaat men soms creatief te werk met alle gevolgen van dien.

Studentenwoning Lasdop in kelder, 1x4 naar meterkast waar secundair ISRA zit Originele ISRA is nog steeds de lasdop  en daar zit meer dan 1.5Meter tussen, Dit is niet per definitie Fout volgens KPN normen.

Het is alleen voor de monteurs zijn er problemen met de lijn, dan moet er gemeten worden op Primaire ISRA als hier het probleem er niet is.. Dan toedeledokie...

 

 


@Spoelie  . Welkom op het forum.

Een hoop (extra) informatie. Kun je met de antwoorden uit de voeten?