Skip to main content
Vraag

Hoe kan mijn glasvezelaansluiting worden afgerond?

• June 4, 2026
  • 3 reacties
  • 52 keer bekeken

Beste moderator, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want telefonisch loop ik vast.
Twee jaar geleden is er glasvezel aangelegd in mijn straat. Mijn buren hebben glasvezel, en bij mijn appartement steekt de oranje kabel al twee jaar aan de buitenkant uit de gevel.
De kabel moet alleen nog naar binnen worden getrokken naar mijn meterkast.!--tgqphd|[]-->!--tgqphd|[]-->
Mijn postcode geeft in het systeem aan dat er niks ligt (een administratieve fout). Ik ben al mobiele klant bij KPN (zie mijn profielgegevens), maar ik wil voor mijn vaste internet een abonnement afsluiten via Freedom Internet. Zij kunnen pas leveren als het aansluitpunt in mijn meterkast zit. Ik heb net gebeld met KPN Netwerk (088-0063744), maar daar werd ik weggestuurd.!--tgqphd|[]-->!--tgqphd|[]-->
Aangezien KPN Netwerk de eigenaar is van de fysieke kabel buiten, wil ik vragen of jullie een ticket kunnen aanmaken naar de netwerkbeheerder om deze aansluiting kosteloos te voltooien. Vanwege mijn gezondheid (vergeetachtigheid) is deze situatie erg stressvol voor mij, dus ik hoop dat jullie dit voor mij kunnen uitzetten. Alvast hartelijk dank!!--tgqphd|[]-->

3 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 4, 2026

Kpn de provider kan u hier niet bij helpen. U bent immers geen klant. U kunt het beste een haalbaarheidsonderzoek aanvragen. Dan gaat KPNNetwerk bekijken of ze dit kunnen aansluiten.

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/haalbaarheidsonderzoek-aanvragen

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Glasvezelaansluiting2026 . Ik begrijp dat dit verwarrend is. Zeker omdat de glasvezelkabel al zichtbaar aanwezig lijkt te zijn en je buren inmiddels wel gebruik kunnen maken van een glasvezelaansluiting.

Toch is KPN als provider hierin niet de juiste partij. De aanleg, registratie en activering van glasvezelaansluitingen vallen onder de verantwoordelijkheid van KPN Netwerk. KPN als provider heeft geen toegang tot de systemen van KPN Netwerk en kan daarom geen onderzoek starten, administratieve gegevens aanpassen of een opdracht uitzetten om de aansluiting af te ronden.

Dat geldt ook wanneer je uiteindelijk een abonnement wilt afsluiten bij Freedom Internet. De provider levert de diensten, maar de fysieke aansluiting wordt beheerd door de netwerkbeheerder.

In jouw situatie is een haalbaarheidsonderzoek daarom de aangewezen route. Daarmee komt de vraag direct terecht bij de afdeling die kan beoordelen waarom het adres niet als aangesloten geregistreerd staat en welke vervolgstappen eventueel nodig zijn.

Je kunt een haalbaarheidsonderzoek aanvragen via:

Haalbaarheidsonderzoek aanvragen: wel of geen aansluiting? | KPN Glasvezelnetwerk

Ik begrijp dat je graag ziet dat iemand dit direct voor je oppakt, maar via de community kunnen wij hierin helaas geen actie ondernemen. Het haalbaarheidsonderzoek brengt je wel rechtstreeks bij de juiste partij.

Beste moderator,!--tgqphd|[]-->
Bedankt voor het eerdere advies om een haalbaarheidsonderzoek aan te vragen. Helaas loop
ik hierbij volledig vast. 

Wanneer ik de postcodecheck doe, blokkeert het systeem. Mijn adres staat blijkbaar als "gedeactiveerd" of "onbekend" in de systemen, waardoor een online aanvraag onmogelijk is. De site verwijst me simpelweg telkens terug naar de standaard check.!--tgqphd|[]-->

Er lijkt sprake te zijn van een administratieve databasefout. Mijn buurvrouw twee deuren verderop (op nummer 26) is namelijk wél gewoon geactiveerd en aangesloten op het glasvezelnetwerk.!--tgqphd|[]-->

Zouden jullie als moderator handmatig een ticket willen aanmaken bij de afdeling Netwerk Registratie van KPN Netwerk? Mijn adres moet waarschijnlijk handmatig worden gecorrigeerd in de database (BAG-koppeling), zodat de blokkade verdwijnt. Indien er in het verleden ooit toestemming is geweigerd voor dit adres, geef ik hierbij als huidige bewoner expliciet toestemming voor de aansluiting.!--tgqphd|[]-->

Mijn adresgegevens staan ingevuld in mijn forumprofiel. Alvast bedankt voor het uitzoeken en doorzetten!

Admin: topic samengevoegd met je bestaande topicÂ