Skip to main content

Ik ontvang continu herinneringsmailtjes dat ik een afspraak moet maken voor een monteur die de glasvezel komt aansluiten terwijl ik NIET aangesloten wil worden. Eerst ontving ik 3 x afspraakbevestigingen, die ik bij een medewerker heb afgezegd maar natuurlijk stond er op die datum een monteur voor mijn deur. Die is onverrichter zake weggegaan na mijn uitleg te hebben aangehoord waarom ik geen aansluiting wil en ook niet kan. Ik wil GEEN afspraak maken!!! Afmelden via medewerker zie ik geen heil meer in want dat was niet succesvol. Ik ben er helemaal klaar mee omdat ik alleen gekozen heb voor plaatsing en nooit heb aangegeven dat ik ook aangesloten wil worden. De plaatsing vond ik al merkwaardig gaan, maar goed dat is niets vergeleken met het gez… dat ik nu heb.

Hopelijk pakt een medewerker dit bericht op en zorgt ervoor dat ik niet meer wordt lastig gevallen mbt de aansluiting! 
Alvast bedankt 

 

Hallo @Sansa , wat heb je tegen glasvezel? Veel mensen willen juist graag af van de (trage) koperlijnen en komen hier met vragen als “wanneer krijg ik glasvezel”.


KPN wilt je graag overzetten naar de glasvezel omdat de koperlijn op termijn uitgezet gaat worden. Overgaan naar glasvezel heeft ook zijn voordelen zoals hogere snelheden die mogelijk zijn en ook is het enorm veel minder gevoelig voor storingen. Nu er glasvezel ligt zal het kopernetwerk ook niet meer onderhouden worden, stel dat je verbinding eruit ligt omdat de kabel in de grond defect raakt (om wat voor reden dan ook) dan zal deze niet meer gerepareerd worden en zal de verbinding omgezet moeten worden naar glasvezel. Dit duurt dan langer waardoor je mogelijk langer zonder verbinding zou kunnen zitten.

Net zoals @RBxx ben ik ook wel benieuwd naar de reden waarom je niet over wilt op glasvezel.


Goedemiddag, dank jullie wel voor deze reacties. Het enige waarvoor ik een internetaansluiting gebruik is voor laptop (thuiswerken i.v.m. Corona), tablet (spelletjes) en mobiel. Waarvoor het huidige netwerk prima voldoet. De kastjes zijn in mijn meterkast geplaatst waar geen elektriciteit zit om de stekker die uit 1 vd kastjes komt te stoppen. De huidige aansluiting zit ruim 10 meter verderop. Monteur gaat geen stopcontact maken, gaat niet ondergronds, boort geen gat in mijn vloer zodat de draad bij de aansluiting naar boven komt. Mede gezien het feit dat ik een plavuizen vloer met vloerverwarming heb. Kortom voor mij alle reden om niet voor glasvezel te kiezen. Wel voor de aanleg want mocht ik mijn huis verkopen (wat ik voorlopig weliswaar niet van plan ben) dan is er wel een mogelijkheid voor glasvezel. Dit heb ik 3 keer verteld aan degene die de afspraak heeft geannuleerd en ook aan de monteur die ondanks de annuleringen toch voor mijn deur stond. Het zou me dan ook niets verbazen als dit bezoek wordt berekend. Terwijl ik bij de laatste annulering duidelijk in mijn dossier heb laten zetten dat ik NIET ga betalen omdat ik de aanvraag voor de monteur nooit heb gedaan en ook nog eens voor de 3e keer annuleerde 


Ik lees nu op een website dat als ik abonnee wil blijven bij KPN over moet stappen naar glasvezel. Maar dan vraag ik me af hoe ik een stopcontact in mijn meterkast krijg, wie onder de vloer gaat en vervolgens een gat in mijn vloer durft te boren zodat ik aangesloten kan worden? Mij lukt dat niet zelf en heb geen partner. Zijn hiervoor diensten beschikbaar?


Goedemiddag, dank jullie wel voor deze reacties. Het enige waarvoor ik een internetaansluiting gebruik is voor laptop (thuiswerken i.v.m. Corona), tablet (spelletjes) en mobiel. Waarvoor het huidige netwerk prima voldoet. De kastjes zijn in mijn meterkast geplaatst waar geen elektriciteit zit om de stekker die uit 1 vd kastjes komt te stoppen. De huidige aansluiting zit ruim 10 meter verderop. Monteur gaat geen stopcontact maken, gaat niet ondergronds, boort geen gat in mijn vloer zodat de draad bij de aansluiting naar boven komt. Mede gezien het feit dat ik een plavuizen vloer met vloerverwarming heb. Kortom voor mij alle reden om niet voor glasvezel te kiezen. Wel voor de aanleg want mocht ik mijn huis verkopen (wat ik voorlopig weliswaar niet van plan ben) dan is er wel een mogelijkheid voor glasvezel. Dit heb ik 3 keer verteld aan degene die de afspraak heeft geannuleerd en ook aan de monteur die ondanks de annuleringen toch voor mijn deur stond. Het zou me dan ook niets verbazen als dit bezoek wordt berekend. Terwijl ik bij de laatste annulering duidelijk in mijn dossier heb laten zetten dat ik NIET ga betalen omdat ik de aanvraag voor de monteur nooit heb gedaan en ook nog eens voor de 3e keer annuleerde 

 

Bezoek word niet berekend, omdat dit type opdracht vanuut KPN komt. Zij willen je overzetten naar het nieuwe netwerk die het oude vervangt.

 

Een KPN monteur plaatst wel een stopcontact als dit eenvoudig te doen is, en nodig om glasvezel te laten werken. We zijn echter geen elektricien. Mocht die echt nodig zijn, is er ook vast wel wat te regelen. 

 

Een KPN boort wel gaten door muren, vloeren, en gaat evt onder de vloer mits dit allemaal veilig kan.

Dit gaat altijd in overleg, plus er zijn als het echt niet lukt, ook draadloze oplossingen. Komt de koperkabel niet ook uit de meterkast, zodat de nieuwe utp kabel er aan vast geknoopt kan worden en doorgetrokken?

 

Had de glasvezel niet beter op een andere plaats in huis geplaatst kunnen worden?


Ik lees nu op een website dat als ik abonnee wil blijven bij KPN over moet stappen naar glasvezel. Maar dan vraag ik me af hoe ik een stopcontact in mijn meterkast krijg, wie onder de vloer gaat en vervolgens een gat in mijn vloer durft te boren zodat ik aangesloten kan worden? Mij lukt dat niet zelf en heb geen partner. Zijn hiervoor diensten beschikbaar?

Vanaf januari 2023 gaat gestaag het kopernetwerk uitgeschakeld worden inderdaad.

Alle zaken die je noemt zou een monteur van KPN uit kunnen voeren behalve het boren door de vloer waar vloerverwarming aanwezig is. De kans op het raken van een leiding is gewoon te groot. Uiteindelijk is het de monteur die een last-minute risico analyse uitvoert en op basis daarvan bepaalt of bepaalde werkzaamheden wel of niet uitgevoerd kunnen worden. Bij het plaatsen van een wandcontactdoos is het bijvoorbeeld verplicht dat de volledige installatie spanningsloos gemaakt kan worden. Er is dus een losse hoofdschakelaar aanwezig buiten de daadwerkelijke groepenkast. Er zijn meer eisen zoals dat er een aardlek aanwezig moet zijn en nog wat andere zaken, in veel gevallen is dit wel het geval. Een wandcontactdoos wordt kostenloos geplaatst indien dit nodig is om diensten over glasvezel te leveren.

Ook voor de kruipruimte zal de monteur moeten oordelen of deze veilig te betreden is.

Zoals ik het nu lees wordt er enkel gebruik gemaakt van internet en niet voor tv. Zijn hier ook bekabelde apparaten op aangesloten? Indien er enkel van wifi gebruik gemaakt wordt zou het modem in principe ook naar de meterkast kunnen verhuizen.


Je hebt dus geen tv via kpn?


Jawel de tv gaat ook via KPN.

 

Toen ik de monteur uitlegde waarom ik geen glasvezel wilde (geen elektrapunt en dat de aansluiting aan andere kant van het huis zit), begreep hij mij volkomen maar opperde met geen woord over het feit dat hij bepaalde zaken (zoals hierboven beschreven) wel kan (laten) doen. Ik heb nu wel via werkspot een aanvraag gedaan voor boren van een gat. Kan ik, als dat gedaan is, weer contact opnemen met KPN met verzoek om elektriciteitspunt aan te leggen en kabel door te trekken (onder vloer)? Volgens de heren die de kastjes (crèmekleurige en later nog een zwarte) kwamen plaatsen was in mijn meterkast de beste plek. Tja ik neem aan dat zij er verstand van hebben. Hadden die kastjes dan ook bij het aansluitpunt geplaatst kunnen worden? Maar dan had de oranje kabel die ze via voortuin en kruipruimte in huis hebben getrokken onder de vloer naar aansluitpunt gemoeten en alsnog via gat in de vloer naar modem, lijkt mij. Bij aansluitpunt zit echter wel een stopcontact. 


De allereerste persoon die bij mij thuis kwam checken waar aansluitpunt zat, vertelde dat er een gat geboord moest worden, vroeg ook of de kruipruimte niet belemmerd werd en maakte een foto van de locatie aansluitpunt. De jonge man die vervolgens het 1e kastje kwam plaatsen en naar het aansluitpunt vroeg, zei direct al dat de monteur niet onder huis ging en dat ik er zelf voor moest zorgen dat er een kabel geplaatst werd. Daarom is alles in meterkast geplaatst. Ik dacht er toch geen gebruik van te maken omdat ik niet meer abonnementsgeld wil betalen als ik de snelheid via koperen kabel prima vind. Niet erbij stilstaande dat dit in 2023 niet meer mogelijk is


Het verhaal klinkt alsof KPN Netwerk zich bezig gehouden heeft met providerzaken zoals binnengeleiding. Altijd jammer als dit voor verwarring zorgt.

 

Zou je eens een gedetailleerde foto kunnen sturen van de groepenkast? Dan kunnen we vrij snel oordelen of de monteur volgens de richtlijnen een wandcontactdoos kan plaatsen. Daar zal de moeite niet in zitten. Het makkelijkste is om vanuit de meterkast direct te gaan naar waar het modem nu staat, dan is het enkel een nieuwe kabel aanleggen maar misschien zijn er andere opties mogelijk. Hier kan ik helaas niet over oordelen. Zoals ik het nu lees betreft het enkel tv wat bekabeld is aangesloten, misschien is een kabel door de kruipruimte trekken nog niet eens nodig en zijn er andere manieren.

 

De kosten van het abonnement zijn overigens gelijk, of je nou op glasvezel zit of op DSL. 

 

Zodra je er klaar voor bent zou je naar mijn weten inderdaad gewoon een dragerwissel (zo noemen we dat bij KPN) naar glasvezel kunnen aanvragen via de klantenservice. Je kan dit ook nu al doen, dan komt er een monteur ter plaatse om de situatie in te schatten, misschien ziet deze wel een route voor de bekabeling zonder via de kruipruimte te gaan. Als er dan toch wel een kabel door de kruipruimte getrokken moet worden dan kan de monteur gelijk een duobon laten maken via de planning. Voor de kruipruimtes is dat namelijk vaak wel een vereiste. Scheelt ook weer vertraging.

 

Al met al misschien een beetje gedoe, niet zoals ik het persoonlijk graag zie verlopen maar ik kan je garanderen dat je er op de lange termijn veel plezier aan gaat beleven.


Bijgaand de gevraagde foto. Ik heb ook meteen maar een foto gestuurd van de kastjes die onlangs geplaatst zijn. Wel erg fijn dat er zo snel en uitgebreid op mijn vragen en opmerkingen wordt gereageerd!


Hmmm... bijzonder dat er op de onderste foto dat zwarte kastje met die stekker al te zien is. Volgens mij is dat iets wat een monteur van de provider installeert. Toch, of niet @NHendriks ?


Hmmm... bijzonder dat er op de onderste foto dat zwarte kastje met die stekker al te zien is. Volgens mij is dat iets wat een monteur van de provider installeert. Toch, of niet @NHendriks ?

Dat verschilt per gebied. KPN en KPN Netwerk zijn een nieuwe aansluitwijze gaan hanteren omtrent de glasvezeluitrol waarbij de monteurs van zowel KPN Netwerk als KPN iets meer in elkaars gebied bezig gaan. Het idee is dat KPN Netwerk in bepaalde gebieden alvast het ONT plaatst en activeert. Bij de methodiek ‘BIS los van HAS’ zal je gaan zien dat KPN Netwerk bij klanten die direct overgaan op glasvezel een FTU en ONT geplaatst. Huizen waar geen glasvezel afgenomen wordt zal er buiten een BOP ingegraven worden zonder FTU in de meterkast. Zodra er glasvezel afgenomen gaat worden komt een KPN monteur deze plaatsen en aansluiten op de BOP. Formeel gezien is de monteur die de FTU komt plaatsen op dat moment monteur voor KPN Netwerk en niet voor de provider KPN. De monteurs worden ook ingezet als er een wholesale-provider glas wilt gaan afnemen. Het is een beetje een technisch verhaal hoe het er precies uit gaat zien. Zie ook: https://www.vwtelecom.com/nl/nieuws/detail/eerste-klantaansluiting-op-glasvezel-volgens-nieuwe-werkwijze-een-feit

Ik stoor mij overigens wel aan de wijze waarop het ONT is opgehangen, die SC/APC-connector gaat die hoek niet leuk vinden..

 

Formeel gezien is het actieve apparaat wat op de glasvezel aangesloten wordt trouwens geen KPN Provider-domein maar het domein van KPN Wholesale. Dus van zowel het NT als het ONT ligt formeel de verantwoordelijkheid bij KPN Wholesale.

 

Terug ontopic: ik kijk naar die groepenkast en ik twijfel even of we hier nou wel of geen wandcontactdoos mogen plaatsen. Ik kom nog maar weinig groepenkasten tegen met smeltzekeringen en vaak is er al wel een wandcontactdoos gemonteerd. Ik heb mijn documentatie hierover niet bij de hand helaas. Ik kijk even naar mijn collega's. @Ik_Hussel@LaurensZalm jullie een idee wat de precieze regels omtrent dergelijke groepenkasten zijn voor ons?


Hmmm... bijzonder dat er op de onderste foto dat zwarte kastje met die stekker al te zien is. Volgens mij is dat iets wat een monteur van de provider installeert. Toch, of niet @NHendriks ?

Dat verschilt per gebied. KPN en KPN Netwerk zijn een nieuwe aansluitwijze gaan hanteren omtrent de glasvezeluitrol waarbij de monteurs van zowel KPN Netwerk als KPN iets meer in elkaars gebied bezig gaan. Het idee is dat KPN Netwerk in bepaalde gebieden alvast het ONT plaatst en activeert. Bij de methodiek ‘BIS los van HAS’ zal je gaan zien dat KPN Netwerk bij klanten die direct overgaan op glasvezel een FTU en ONT geplaatst. Huizen waar geen glasvezel afgenomen wordt zal er buiten een BOP ingegraven worden zonder FTU in de meterkast. Zodra er glasvezel afgenomen gaat worden komt een KPN monteur deze plaatsen en aansluiten op de BOP. Formeel gezien is de monteur die de FTU komt plaatsen op dat moment monteur voor KPN Netwerk en niet voor de provider KPN. De monteurs worden ook ingezet als er een wholesale-provider glas wilt gaan afnemen. Het is een beetje een technisch verhaal hoe het er precies uit gaat zien. Zie ook: https://www.vwtelecom.com/nl/nieuws/detail/eerste-klantaansluiting-op-glasvezel-volgens-nieuwe-werkwijze-een-feit

Ik stoor mij overigens wel aan de wijze waarop het ONT is opgehangen, die SC/APC-connector gaat die hoek niet leuk vinden..

 

Formeel gezien is het actieve apparaat wat op de glasvezel aangesloten wordt trouwens geen KPN Provider-domein maar het domein van KPN Wholesale. Dus van zowel het NT als het ONT ligt formeel de verantwoordelijkheid bij KPN Wholesale.

 

Terug ontopic: ik kijk naar die groepenkast en ik twijfel even of we hier nou wel of geen wandcontactdoos mogen plaatsen. Ik kom nog maar weinig groepenkasten tegen met smeltzekeringen en vaak is er al wel een wandcontactdoos gemonteerd. Ik heb mijn documentatie hierover niet bij de hand helaas. Ik kijk even naar mijn collega's. @Ik_Hussel@LaurensZalm jullie een idee wat de precieze regels omtrent dergelijke groepenkasten zijn voor ons?

Ik persoonlijk ben nooit zo moeilijk met het installeren van een WCD. Als de zekering eruit is en mijn duspol geeft aan dat het stroom er vanaf is dan vindt ik het veilig om een wcd te installeren. Maar niet alle monteurs doen dit natuurlijk…

 

Verder ken ik werkspot niet maar iemand een gat laten boren in vloerverwarming vindt ik wel heel riskant. Misschien is het mogelijk om te wachten tot daadwerkelijk het koper uit gaat en dan de oude invoerkabel gebruiken om naar de kruipruim te gaan. Maar het proces “Koper Uit” ken ik niet aangezien dit in mijn gebied totaal nog niet van toepassing is. Zorg in ieder geval dat degene die gaat boren ook weet dat er vloerverwarming ligt en hij verantwoordelijk is bij schade. Want een verkeerd gaatje kan 100’en of 1000’en euro’s kosten…


Hoi @Sansa . Wat ik nu kan zien is dat er een openstaande order is voor glasvezel migratie. KPN zit er dus actief achteraan dat jouw drager glasvezel gaat worden.

Het lijkt er zelfs op dat dit via doe-het-zelf mogelijk is. Wat betekent dat je  alleen maar je experiabox hoeft ‘om te steken’ en te resetten. Ik begrijp dat er geen stroom aanwezig is in de meterkast dus dat zal nog niet gaan lukken.  Laat je weten hoe het afloopt met het boren van dat gat?

Ik kan, desgewenst opnieuw een monteur inplannen. 

 

 


Beste Erwin, dank voor je bericht. Helaas heeft er nog niemand gereageerd op mijn aanvraag via werkspot om tegen vergoeding een gaatje te boren. Hopelijk gaat dat nog wel gebeuren. Aannemende dat dat wel van belang is om de kabel in de WAN poort te kunnen pluggen.... Met vriendelijke groeten, 

Sandra 


Toevallig had er net een collega gebeld toen ik jou sprak, @Sansa .

Er komt een monteur langs. Die gaat beoordelen wat er allemaal mogelijk is. Uiteraard hoop ik dat het verder zonder issues en kosteloos aangesloten kan worden.

Ik lees graag hoe het afloopt. 


Beste Erwin, ik laat na het bezoek weten hoe het is afgelopen. 

Met vriendelijke groeten, 

Sandra Andringa 


Monteur is geweest. Ik zag gisteren dat er in de kast ernaast een stopcontact zat dus met verlengsnoer is stopcontact nu in gebruik voor kastje die in de meterkast is geplaatst. Hij hoefde helemaal niet te boren. Maar kon een kabel doortrekken. Jammer dat huidige kabel te kort was, die er vervolgens helemaal uittrok en hij een nieuwe kabel moest halen. Het duurde dus wat langer dan verwacht maar ik ben allang blij dat er geen gat geboord hoefde te worden in mijn vloer. Kortom ik ben nu dus aangesloten op glasvezel 


Fijn dat het is gelukt! Monteurs doen het gelukkig zo vaak dat die soms ook nog wel eens andere manieren zien dan de gemiddelde bewoner van een huis. Geniet van je glasvezelaansluiting!


Dank voor de update, @Sansa . Fijn dat alles nu werkt en er niet geboord hoefde te worden.

Mocht je ooit andere vragen hebben, weet je ons te vinden.