Skip to main content

Ik las deze vraag in een ander topic en vraag mij af hoe je hier achter kunt komen?

Hallo @Parossa ,

Dat kan je doen door naar die man toe te stappen en hem vragen of hij wil meewerken aan een testje. Echte zendamateurs (niet te verwarren met piraten) zijn daar zeker toe bereid.  

Overigens kan de oplossing ook bij jou liggen (denk aan het afschermen van kabels), maar dat zal de test met de zendamateur vast wel uitwijzen. 


Een zendamateur zend altijd maar voor korte tijd en schakelt dan weer over op ontvangen om naar het antwoord te luisteren, alleen tijdens het zenden zou je een storing kunnen hebben.

Heb je een zendamateur in je buurt ? Waar heb mogelijk last van ?

De meesten hebben een setje harken op het dak (oid) maar het kan ook een draad antenne zijn, voor de lagere banden.


Ik heb zelf nergens last van, gelukkig. Ik las de vraag in een topic en toen vroeg ik het mij af. 
 

Bedankt voor jullie reacties!


Toen ik nog op koperdraad zat, hoorde ik heel soms een echte zendamateur op de computer. Dat is in mijn herinnering twee keer gebeurd. Dat kan eens een paar keer gebeuren wanneer zo'n zendamateur aan het experimenteren is. Maar zo'n “storing” moet niet chronisch worden of zijn. Dat dit met niet goed afgeschermde kabel in huis zou liggen lijkt me onwaarschijnlijk, omdat alle kabel zijn afgeschermd voor zoiets.

Bij glasvezel is zo'n storing niet mogelijk, omdat het hier om lichtsignalen gaat die ongevoelig zijn voor zo'n storing. Zo heeft onweer ook geen enkele invloed op glasvezel.


Als een apparaat wat geen radio is toch een radio signaal weergeeft dan is dat apparaat gevoelig daar voor. Dat zou niet zo moeten zijn.

De DSL lijnen zijn notoire stoorzenders waar de radioamateurs veel last van hebben.

De koperdraden zijn nooit bedoeld geweest voor de signalen die er nu over heen gaan.

En over afscherming van kabels, voor een lange golf (lage frequentie) is de hele kabel (aders en afscherming) een antenne die onbedoelde signalen naar een apparaat kan geleiden, maar als het goed is dan is het apparaat daar immuun voor.