Skip to main content

Onlangs glasvezel aangeschaft en nog geen gebruik kunnen maken, waarom niet? Er is geen stopcontact aanwezig in de meterkast. Gebeld naar klantenservice en 30 minuten met 3 verschillende personen gesproken. Het antwoord is: wij kunnen geen stopcontact leggen voor u. Van de voren heb ik de projectleider gesproken van KPN die de project leid in onze flat en werd verteld dat KPN dit MOET regelen. Nou lekker service net bij KPN internet afgesloten en heb je geen mogelijkheid om het überhaupt te gebruiken.

@beerzwaan Je vertrekt onjuiste informatie over abowet, in van jou genoemd artikel staat heel duidelijk dat man mag onder spanning werken onder de genoemde situaties in lid 4. met laagspanning (tot 1000v wisselspanning). In een woning is een spanning van 230V, De noodzaak is alleen genoemd onder a), onder b) is uitdrukkelijke opdracht en onder c) is doeltreffende maatregelen .. Dus een goed opgeleid monteur kan best onder spanning werken met passende maatregelen 


Ik wens je veel succes. Ben jarenlang IV-er geweest en de NEN 3140 is daar heel duidelijk in. Overtreding kost een bom duiten indien je zakelijk bezig bent geweest en spanningsvrij werken eenvoudig kan.


Zojuist gebeld met de klantenservice van KPN met de vraag of de monteur een stopcontact in de meterkast kan plaatsen ivm aansluiting op glasvezelnetwerk. 

Volgens de medewerker die ik aan de lijn had legt KPN geen stopcontact aan in de meterkast. Ze zouden hiervoor niet zijn opgeleid.

2 dingen: 

  1. echt raar dat KPN niet deze service kan leveren, terwijl ik in dit forum lees dat ze dat wel doen. Moet dus op zoek naar een elektricien
  2. heel vervelend dat er bij het verkooppraatje niet wordt vermeld dat er een stopcontact nodig is in de meterkast

@beerzwaan Je vertrekt onjuiste informatie over abowet, in van jou genoemd artikel staat heel duidelijk dat man mag onder spanning werken onder de genoemde situaties in lid 4. met laagspanning (tot 1000v wisselspanning). In een woning is een spanning van 230V, De noodzaak is alleen genoemd onder a), onder b) is uitdrukkelijke opdracht en onder c) is doeltreffende maatregelen .. Dus een goed opgeleid monteur kan best onder spanning werken met passende maatregelen 


Jullie hebben beiden gelijk.

De regel is dat het NIET mag, tenzij… lid 5

Je moet de wet van boven naar beneden interpreteren.

De tenzij gaat over noodzaak van onder spanning werken (in ben @beerzwaan eens dat die er in een woning waarschijnlijk niet is).

En als het dan toch moet, dan met de juiste opleiding, gereedschappen en PBM. En de ruimte en apparatuur moet daarvoor geschikt zijn.


@EAZ1964, Noodzaak is er nooit. Ook niet zakelijk om bijvoorbeeld een WCD aan te sluiten op de redactie van een krant. Alleen als er bijvoorbeeld levensbedreigend iets is kan er noodzaak zijn. Je kunt namelijk heel gemakelijk buiten werktijd aan de installatie werken. Kost geld maar daar is de wet heel duidelijk in. Economisch belang mag nooit prefeleren bovven veiligheid.


Er is veel jurisprudentie over de uitleg van “ dringende noodzaak”   
Ik deel uiteraard je mening over huishoudens, waar dit topic over gaat. Als er niemand aan een beademing ligt thuis, dan is afschakelen de enige veilige manier. 

Als Alliander komt om een hoofdschakelaar te vervangen, dan zetten ze niet een deel van de wijk zonder stroom, blijkbaar is dat dan wel dringende noodzaak om onder spanning te werken. 

Voor 24/7 bedrijven zie je ook vaak dat onder spanning gewerkt wordt om installaties niet te laten stilvallen. Mijn ervaring is dat bij nette bedrijven een TRA gemaakt wordt met risicobeoordeling. 
Soms is het risico van geen spanning hoger dan het gecontroleerd onder spanning werken. Bijvoorbeeld bij processen die afzuiging, koeling oid nodig hebben. 
 

 


Zojuist gebeld met de klantenservice van KPN met de vraag of de monteur een stopcontact in de meterkast kan plaatsen ivm aansluiting op glasvezelnetwerk. 

Volgens de medewerker die ik aan de lijn had legt KPN geen stopcontact aan in de meterkast. Ze zouden hiervoor niet zijn opgeleid.

2 dingen: 

  1. echt raar dat KPN niet deze service kan leveren, terwijl ik in dit forum lees dat ze dat wel doen. Moet dus op zoek naar een elektricien
  2. heel vervelend dat er bij het verkooppraatje niet wordt vermeld dat er een stopcontact nodig is in de meterkast

kpn doet dat wel gewoon

misschien kan een kpn moderator hier nog wat mee 


 Je moet altijd rekening houden met een onderbreking, dus :

Als er niemand aan een beademing ligt thuis,

Dan moet daar zeker een noodvoorziening bij zijn.


@EAZ1964, Je slaat de spijker op de kop. Liander, Enexis of Stedin krijgen elke half jaar een cursus om dit veilg te doen. hetzelfde geld voor een aans;uiting op gas en water. Ook dan blijft alles in tackt. We hebben het hier over een consumenten aangelegenheid. een hoofdschakelaar plaatsen zal Liander, Enexis of Stedin nooit oden in een huis. daar is de electricien voor. Voorde kWh-meter is van hen en daar mogen ze meer dan de electricien achterde meter. En een wijk zonder stroom zetten kunnen ze niet, wel zonder spanning. Heel groot verschil.


Ik zie dat ik een twee maanden lange discussie ben gestart door te vermelden dat er monteurs zijn welke speciaal zijn opgeleid om een wcd te plaatsen zonder een groepenkast spanningsloos te maken.
 

Ik moet denk ik even een nuance plaatsen met dat we dan bijvoorbeeld enkel de groepen verwijderen wanneer er spraken is van smeltzekering. Hetgeen waar wij aan werken is dan alsnog spanningsloos alleen in de groepenkast zelf zit nog wel spanning. Een “normale” KPN monteur mag enkel in een groepenkast werken wanneer deze een hoofdschakelkaar heeft en hij in zijn geheel spanningsloos kan worden gemaakt.


Reageer