Skip to main content

Beste KPN, 

Hoe kan ik mijn internetsnelheid verbeteren? Ik heb een abonnement van 1gb internetsnelheid. Als ik mijn snelheid test kom ik uit op max 100mb 9 van de 10 keer en soms haal ik een snelheid van 270mb. Nu zal ik misschien geen 1gb halen ook al betaal ik ervoor maar 75% daarvan is toch zeker redelijk te noemen dus 750mb moet in minimaal wel halen. Ik heb een experiabox v10 van kpn en de superwifi versterkers. Nu dus de vraag hoe krijg ik snel internet? Ik verheug me op uw antwoord en de oplossing. MVG Hans

Hallo @hans1900 , wat voor snelheid meet je met 1 computer bekabeld rechtstreeks op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?


Hi Hans, 

Voor jouw misschien een domme vraag. Wat is snelheid? Ik had ooit een vriend met een Buggatti Veyron. ze hadden hem verteld dat hij 430 km kon rijden met dat ding. Het lukte hem nergens tussen Amsterdam en Amstelveen. 

Dat is niet anders met Internet. Je bent afhankelijk hoe snelheid van degene die jou data aanbiedt. 1Gbit, vergeet het, behalve enige extremen heeft niemand daartoe op dit moment een commercieel belang.  Je betaald 75% om meer te halen. Ja een schijntje van wat die vriend van mij betaalde voor die Bugatti Veyron. 

Is die 75% 2 Euro per maand het waard,  ik weet het ook niet.  wij gaan dat ook doen als KPN ooit bij ons een wat snellere internet verbinding gaan aanbieden. En lukt dat niet, dan is het waarschijnlijk in januari Ziggo. Wij moeten het nog doen op het niveau van een Ford T.  


Hallo @hans1900! Dat je maar 10% van de snelheid haalt, is erg weinig. Met wat voor apparaat en welk type internetkabel heb je de snelheid gemeten?

Heb je het glasvezelkastje al eens 2 minuten stroomloos gemaakt of het modem gereset? Resetten kun je doen door het resetknopje achterop het modem ingedrukt te houden totdat alle lampjes uitvallen. 

 

 


Met geen enkele toepassing ga je op één apparaat 1 Gb/s (1000 Mb/s) halen natuurlijk. Het is voor gelijktijdig gebruik van meerdere apparaten.

Een website laadt met 10 tot 15 Mb/s en duurt maar even.
Een HD videostream is 5 Mb/s
Een 4k videostream is 25 Mb/s

Downloaden van een groot bestand misschien wel zo'n 200 Mb/s, maar….

Via wifi 2,4 Ghz haal je hooguit tot 150 Mb/s, via 5 Ghz tot zo'n 700 Mb/s.

Testen van snelheid doe je bedraad direct aan het modem en met alle overige toepassingen '’uit'’. Je apparaat (bv laptop) moet de snelheid ook aan kunnen.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-snel-internet-heb-je-echt-nodig/

N.B. 8 Mb = 1 MB; 1000 Mb = 125 MB

1 Gb/s (1000 Mb/s) is 125 MB/s.


N.B. 8 Mb = 1 MB; 1000 Mb = 125 MB

1 Gb/s (1000 Mb/s) is 125 MB/s.

Een speedtest is altijd in mbit. En dat zou dus in de buurt moeten komen van de 1000 mbit.

Als je een groot bestand download, en je kijkt in Windows hoe snel dat bestand binnen komt, dan word de snelheid weergegeven in megabyte. Als je dan 125 ziet staan, dan is dat hetzelfde als 1000 mbit. Maar je zal dat in de praktijk niet snel zien. Meestal blijf je daar ver onder.