Skip to main content

Beste heer,  mevrouw, 

 

Al velen jaren zijn we vaste klant. Sinds enkele maanden merken we een achteruitgang in de vaste en wifi verbinding. Op diverse apparaten valt het op dat de verbinding regelmatig even wegvalt. Bij het terugkijken van programma's (via de kpn ontvanger) blijft het programma regelmatig 'hangen', terwijl het kastje met een vaste verbinding was aangesloten.  Nu ook via onze smart-tv (ook een vaste verbinding) valt bij de verschillende apps ook de verbinding dagelijks een aantal keer weg. 

Voorheen hadden we op de 1e verdieping redelijke wifi van de router die beneden staat, maar sinds enkele maanden dienen we daar onze 4g/5g op onze telefoons te gebruiken om daar te kunnen internetten. 

Wat kan er veranderd zijn aan onze verbinding en hoe zorgen we ervoor dat dit verbeterd? Er is niets veranderd aan onze opstelling. 

 

Alvast bedankt voor uw reactie. 

 

Mvg,

 

Janneke 

Voor een optimale, stabiele en veilige internetverbinding is er maar 1 oplossing: bekabeld werken @Janneke2581 

Kwaliteit netwerkkabels minimaal CAT5e of CAT6.

 


Hoi @Janneke2581 ,

@JanD heeft helemaal gelijk, maar wifi zal ook vast wel te verbeteren zijn.

Welk modem heb je?En heb je wifi versterkers?Zo ja, welke?

 


@Janneke2581 Welkom op het forum. 

Wat lastig dat je een verminderde kwaliteit verbinding ervaart. En dat het om zowel wifi als de bekabelde verbinding lijkt te gaan. 

De vragen die @martijn197108 stelt ben ik ook benieuwd naar. Zou je die kunnen beantwoorden? :)


Bedankt voor jullie reacties. @martijn197108, @JanD en @Rutger_ . We maken gebruik van de Experia box v10 als modem, met daarachter een TP-link switch waar de tv en tv-ontvanger vast mee zijn verbonden.  We hebben geen wifi-versterkers. Op zolder ligt een router waarvan het wifi signaal een beetje opgepakt kan worden op de 1e verdieping,  maar niet overal op de 1e verdieping. 

De modem zit in de meterkast, op de begane grond hebben we daarvan voldoende wifi, maar niet stabiel.

 


Hallo @Janneke2581 dan is de beste optie 2 wifi-verterkers (van  KPN) aan te schaffen, zie onderstaande link vooor de mogelijkheden:

Draadloos (kpn.com)

en 

Wifi Manager - Jouw wifi-signaal testen en verbeteren | KPN

 

Via de wifimanager kun je eventueel in aanmerking komen voor 1 of meer versterkers met korting.

Via de webshop betaal je de volle mep, behalve als je voor de Experia wifi versterkers kiest, die zijn in de opruiming, maar kunnen alleen bekabeld aangesloten worden.

 


Hallo @Janneke2581 ,

Ik ben nog wel benieuwd wel type switch je hebt van TP-link.

Als die geen IGMP snooping ondersteund, zou ik deze ook meteen vervangen.Als er zowel een TV ontvangers als een anders apparaat op zit is de kans op problemen vrij groot bij een switch zonder IGMP snooping.


@martijn197108 het model is TL-SG108. We gebruiken de tv ontvanger niet meer,  we kijken zo weinig live tv dat we dit via de KPN app op de tv doen. En daar hapert het ook wel eens,  ook als we niet op een 2e scherm aan het internetten zijn. 


Alleen een internet connectie hebben op zo'n switch is al voldoende om storing op een TV ontvanger te veroorzaken😉

Maar voor een app zou het in principe niet nodig moeten zijn, je kan echter wel eentje met IGMP snooping aanschaffen.Werkt het dan niet beter, stuur je em weer terug.Maar de klachten van de TV ontvanger kunnen goed komen door deze switch.

Hier kan je eentje met IGMP snooping aanschaffen: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2438528/switch-tp-link-tl-sg108e/?soPos=99

Overigens is de beeldkwaliteit van de ontvanger wel een stuk beter dan van de app🙂

 


@Janneke2581 Ik zie dat de mede forumgebruikers je op weg proberen te helpen. 

Maar volgens mij niet per se met de essentie van het probleem. Je geeft aan dat de internet verbinding wegvalt. 

En je geeft aan dat ook de "vaste" verbinding wegvalt. Af en toe heb je dus helemaal geen internet meer? En op dat moment dan op geen enkel apparaat?

 


Dat klopt @Rutger_ , de verbinding valt af en toe weg. Dit gebeurd maar heel kort (nog geen halve minuut) en op een avond ongeveer 2x. We zien het vooral terug tijdens het streamen (vooral via de KPN-app op de tv). Verbinding valt tegelijkertijd ook weg op de telefoon (bekijken van video's).

 


@Janneke2581 Helder. 

Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Dan kan ik je gegevens er bij pakken, en een aantal metingen uitvoeren. 


@Rutger_ , ik heb het profiel aangevuld.  Heb je zo voldoende gegevens?

Ik heb het type tv ontvanger niet ingevuld aangezien we niet geen gebruik meer van maken. 


@Rutger_ had je een meting kunnen doen?


@Janneke2581 Excuus, ik ben helaas ziek geweest. Vandaar dat de reactie langer op zich liet wachten. 

Ik heb inderdaad een meting kunnen uitvoeren en meet geen wegvallende verbindingen. 

Op het moment dat je de problemen ervaart worden er dan ook andere apparaten in het huishouden gebruikt? 


@Rutger_ geen probleem. Ik wilde alleen zeker weten dat je me niet was vergeten;).

Dan zit het probleem dus na de router 😞. Als we tv kijken via de kpn app op de tv lijkt de verbinding vooral weg te vallen als er tegelijkertijd op een ander apparaat een (korte) video gestreamd wordt via wifi. Andere apparaten verbonden met het internet worden op dat moment niet gebruikt. 


@Janneke2581 Is er een mogelijkheid om (tijdelijk) zonder de switch in het netwerk te testen? 

Wellicht dat het andere apparaat dat kort streamt verbind met de switch, waardoor de verbinding kortstondig wegvalt.