Skip to main content

Hoelang mag een kabel zijn tussen mijn experia v10 glasvezel modem en mijn computer en van de experiabox naar mijn tv kastje. En wat voor soort kabel. Ik ga namelijk tijdens de verbouwing van mijn huis in een caravan die   achter mijn woning komt te staan,  mijn experiabox blijft in het huis in de meterkast.

Hoelang mag een kabel zijn tussen mijn experia v10 glasvezel modem en mijn computer en van de experiabox naar mijn tv kastje. En wat voor soort kabel. Ik ga namelijk tijdens de verbouwing van mijn huis in een caravan die   achter mijn woning komt te staan,  mijn experiabox blijft in het huis in de meterkast.

UTP kabel. CAT5E of CAT 6.

Maximaal 100 meter volgens de wereldwijde standaard.

Daarboven kan uiteraard wel maar zou eventueel kunnen zorgen voor wat verlies ten opzichte van het maximum. Maar aangezien het maximum voor bijvoorbeeld CAT5E duizend Mbit is, zal een verlies in de praktijk niet heel erg zijn…

 

Er zijn ook UTP kabels voor buiten verkrijgbaar. Uiteraard wel duurder maar beter bestand tegen kou en hitte. En sowieso proberen in een buis te leggen om beschadiging te voorkomen.


Hoi @Henk 12 ,

Bij cat5e of cat6(a) kan de kabel tot 100meter lang zijn zonder veel verlies.


Hoi Martijn bedankt voor het snelle antwoord


Graag gedaan!

Maar @Ward_ ´s reactie was een paar seconden sneller hoor:D