Skip to main content
Beantwoord

Hoe schakel ik tijdelijk het 5GHz wifi netwerk uit?

• August 17, 2026
  • 5 reacties
  • 59 keer bekeken

Ik wil mijn 5g wifi netwerk tijdelijk uitzetten om een thermostaat te verbinden met 2.4 netwerk dit lukt me niet

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Pietje B, welkom op onze community, heb je t nog gevonden of anders opgelost?
We hebben hier ook een topic over: Modems met KPN Software: webinterface en instellingen | KPN Community

5 reacties

JanD
Wijsgeer
  • August 17, 2026

Beste ​@Pietje B dat kan inderdaad niet.

Apparatuur van A-kwaliteit kan gemakkelijk automatisch het onderscheid vinden tussen de 2,4- en de 5.0-band.

Heb je al geprobeerd om met de staandaard instellingen de thermostaat te verbinden en lukt dat inderdaad niet?

Andere apparatuur heeft daar vaak meer moeite mee en daarom kun je binnen de router de extra wifi activeren en daarbinnen de 2.4-band aanzetten en dan moet de thermostaat kunnen verbinden.

Succes.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 19, 2026

Hoi ​@Pietje B, welkom op onze community, heb je t nog gevonden of anders opgelost?
We hebben hier ook een topic over: Modems met KPN Software: webinterface en instellingen | KPN Community

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2026

Nog geen oplossing gevonden kan in mijn wifi mijn 5g niet uitzetten ik heb wel een 2.4 extra netwerk maar het verbinden met honeywell home thermostaat lukt niet

Forum|alt.badge.img+3
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 19, 2026

Hoi,

Ik zelf heb mijn experiabox ingesteld dat het standaard signaal zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz uit zend. Vervolgens heb ik op de experiabox extra netwerk aangezet en heb hier de 2,4 Ghz een andere naam gedaan met daarbij de tekst 2,4Ghz zodat ik kan zien dat dit mijn 2,4 Ghz netwerk is. Daarnaast heb ik de 5 Ghz ook een eigen naam gegeven. Plus ik heb nog een gastnetwerk met eigen SSID naam. Dus als ik zoek naar Netwerken zie ik (XXX is de naam die ik de wifi/SSID geef):

XXX (dat is mijn standaard netwerk zowel 2,4 als 5
XXX2,4 (dat is mijn extra netwerk dat alleen op 2,4 werkt)
XXX5 (dat is mijn extra netwerk dat alleen op 5 werkt)

XXXgast (dat is mijn gastnetwerk)

Als ik een apparaat heb ik ik alleen wil verbinden op 2,4 dan maak ik verbinding met die SSID naam.

P.S. ik zou dit echter alleen doen als je apparaat alleen 2,4 Ghz ondersteund of problemen heeft met de standaard SSID naam. In de meeste gevallen is de standaard het handigst omdat 5GHz sneller is, maar minder goed werkt op afstand en 2,4 Ghz trager is maar op langere afstand kan werken. Dus als je apparaat hebt dat beide aankan dan is dat het beste.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2026

Hallo

Dank voor je reactie ik ga het e.e.a proberen

Groet PietÂ