Skip to main content
Beantwoord

Hoe sluit ik de kabeltjes van de DSL aansluiting weer juist aan?

• February 7, 2026
  • 13 reacties
  • 169 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben bij m’n zoon bezig en de DSL aansluiting die de woning binnenkomt is los geraakt

wil iemand even meekijken en zeggen waar ik op moet letten om de draden weer juist in het blokje te steken? Die rode zie ik maar uit de kabel komt rood, oranje, wit, blauw en een kale koperen draad, in het blokje wat in de woning lag en waar de draad eerst in zat zit; rood, groen, geel en zwart 

(dit is de enige kabel, geen ISRA1 punt oid, ik denk dat dit buiten z’n appartement zit, we kunnen dat niet vinden)

Beste antwoord door Ik_Combineer

Dsl werkt met aderparen, twee kabels maken samen 1 verbinding. De kleuren zijn gestandaardiseerd en rood/blauw is een aderpaar en oranje/wit is een aderpaar.

In het doosje heb je schroeven en als het goed is staat er ook A en B ergens op/naast de schroef. Ik verwacht dat het in dit geval bij rood en groen zit. 

Je sluit rood aan op A, en blauw op B. Steek hierna het modem in het kastje en wacht 5 minuten. Werkt dit? Top! Werkt dit niet? Verwijder rood en blauw, en sluit oranje aan op A en wit op B, steek de kabel in het kastje en wacht 5 minuten. Werkt dit? Top! Werkt dit niet? Dan wordt het tijd voor een monteur.

De volledig gestripte kabel is een aarde kabel, deze mag je negeren. Doen we in principe niks mee.

13 reacties

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 7, 2026

Dit lijkt me een perfecte vraag voor ​@Ik_Combineer, hij is KPN monteur en plaatst reacties in zijn eigen vrije tijd, dus het kan zijn dat je even moet wachten.

Echter vraag ik me wel af of het niet verstandiger is om KPN hier voor te bellen en te vragen of hier een monteur voor kan komen. 

Op deze pagina kun je een belafspraak maken met KPN. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Dit lijkt me een perfecte vraag voor ​@Ik_Combineer, hij is KPN monteur en plaatst reacties in zijn eigen vrije tijd, dus het kan zijn dat je even moet wachten.

Echter vraag ik me wel af of het niet verstandiger is om KPN hier voor te bellen en te vragen of hier een monteur voor kan komen. 

Op deze pagina kun je een belafspraak maken met KPN. 

Dank je wel voor de snelle reactie

ik wacht even af

En om nu een monteur te bestellen.. ik heb het los getrokken, moet gewoon terug in elkaar 🙈

maar qua aansluiting zijn we er inderdaad nog niet hoor, want dit is nl het enige wat het appartement binnen komt, dus geen idee hoe hij hier internet moet gaan krijgen, dit doosje heeft maar 1 ingang

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • February 7, 2026

Dsl werkt met aderparen, twee kabels maken samen 1 verbinding. De kleuren zijn gestandaardiseerd en rood/blauw is een aderpaar en oranje/wit is een aderpaar.

In het doosje heb je schroeven en als het goed is staat er ook A en B ergens op/naast de schroef. Ik verwacht dat het in dit geval bij rood en groen zit. 

Je sluit rood aan op A, en blauw op B. Steek hierna het modem in het kastje en wacht 5 minuten. Werkt dit? Top! Werkt dit niet? Verwijder rood en blauw, en sluit oranje aan op A en wit op B, steek de kabel in het kastje en wacht 5 minuten. Werkt dit? Top! Werkt dit niet? Dan wordt het tijd voor een monteur.

De volledig gestripte kabel is een aarde kabel, deze mag je negeren. Doen we in principe niks mee.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Ah tnx, nu staat er geen A of B op, maar ik begrijp uit je verhaal dat rood aan ene kant moet en blauw andere kant, en dan het andere paar aan de schroeven erachter? (Dus bijv rood aan R D en blauw GR?)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Ah tnx, nu staat er geen A of B op, maar ik begrijp uit je verhaal dat rood aan ene kant moet en blauw andere kant, en dan het andere paar aan de schroeven erachter? (Dus bijv rood aan R D en blauw GR?)

Nu met foto 🙄

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Nu met foto 🙄

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 7, 2026

Als ik onderstaande zie, dan gok ik op rood aan rood, en blauw aan zwart blauw aan groen. Maar het goede nieuws: als je de verkeerde dingen aansluit, dan is er feitelijk géén verbinding. 🤓

Rood lijkt A, groen lijkt B?

Referentie:

RJ11 connector uit oud ADSL aansluitpakket

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Wat ik wel jammer vind is dat hij geen internet kan aansluiten nu, want dit bestaande doosje is het enige wat de woning binnen komt, en in de beschrijving gaat het steeds over een wandcontactdoos of ISRA punt, die zitten er helemaal niet dus het aansluitdoosje van KPN kunnen we nu niets mee 😑

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 7, 2026

Blauwe (kpn) op groen (doosje)

Rood (kpn) op rood (doosje)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 7, 2026

Wat ik wel jammer vind is dat hij geen internet kan aansluiten nu, want dit bestaande doosje is het enige wat de woning binnen komt, en in de beschrijving gaat het steeds over een wandcontactdoos of ISRA punt, die zitten er helemaal niet dus het aansluitdoosje van KPN kunnen we nu niets mee 😑

Afspraak voor een monteur is nu gemaakt, dus dit topic kan gesloten worden 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Tink3008, de anderen hebben je op weg geholpen zo te zien, maar zonder succes. De monteur is dan een goede optie, die kan het dan voor jouw zoon aansluiten. Laat je de uitkomst daarvan ook weten als de monteur is geweest?

Topics sluiten we niet handmatig, maar als er 6 maanden geen nieuwe reactie komt sluiten ze automatisch. De tips die gegeven zijn kunnen anderen mogelijk ook op weg helpen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 11, 2026

Hoi ​@Tink3008, de anderen hebben je op weg geholpen zo te zien, maar zonder succes. De monteur is dan een goede optie, die kan het dan voor jouw zoon aansluiten. Laat je de uitkomst daarvan ook weten als de monteur is geweest?

Topics sluiten we niet handmatig, maar als er 6 maanden geen nieuwe reactie komt sluiten ze automatisch. De tips die gegeven zijn kunnen anderen mogelijk ook op weg helpen.

Vanochtend heeft de monteur de aansluiting die er lag aangepast en werkend gemaakt, dus er is internet in de woning, m’n zoon kan gaan genieten.

Jasper van KPN
Moderator

Dat is goed om te lezen ​@Tink3008, heel fijn dat het allemaal gelukt is en nu goed werkt! 

Als we nog iets voor jullie, jou of je zoon, kunnen doen, jullie weten ons te vinden 🙂