Skip to main content

Hallo,

Glasvezel is aangelegd in meterkast.

Echter staat modem in huiskamer aangesloten...naast een cinewall waar de kabels achterlopen voor tv en tv ontvanger…

Hoe sluit ik glasvezel aan zonder mijn cinewall open te breken om bij kabels te kunnen?

Hallo @LauravV het glasvezelpunt kun je verbinden met je modem door middel van een netwerkkabel (LAN-kabel), kwaliteit minimaal CAT5e, beter nog CAT6.

Succes.

 


Glasvezel is tot de meterkast. Vanaf de meterkast verder het huis in is gewoon utp kabel tot aan de tv ontvanger. Vanaf de tv ontvanger naar tv is een hdmi kabel. Het is niet zo dat Glasvezel helemaal doorloopt tot in de tv ofzo. 

Maar kabels ergens achter wegwerken waar je vervolgens niet mee bij kan is nooit zo slim hé...


@LauravV : ik neem aan dat je voorheen een adsl aansluiting van KPN had, omdat je tv ontvanger achter de cinewall staat. Dan was deze tv ontvanger op je modem aangesloten met een netwerkkabel. Je kan deze netwerkkabel gewoon weer aansluiten op Ă©Ă©n van de LAN poorten op je modem.


@LauravV: ik neem aan dat je voorheen een adsl aansluiting van KPN had, omdat je tv ontvanger achter de cinewall staat. Dan was deze tv ontvanger op je modem aangesloten met een netwerkkabel. Je kan deze netwerkkabel gewoon weer aansluiten op Ă©Ă©n van de LAN poorten op je modem.

Ja ... in huis veranderd er eigenlijk gewoon niks. Alles wat achter de Experiabox/KPN Box zit blijft gewoon hetzelfde. 


Oke...maar wat ik nu dan exact doen met dat glasvezel kastje in mijn meterkast??


Met een netwerkkabel verbinden met je modem.


Nou...dat ga ik dan maar niet doen...wil niet dat er een kabel vanuit meterkast naar einde huiskamer komt te liggen.

Bedankt voor je antwoorden Ed!


Je kan natuurlijk ook het modem in de meterkast zetten naast het glasvezelkastje, maar dan moet je evengoed een netwerkkabel naar je tv kast leggen. Dat schiet dus niet op!

Je zou ook een draadloze verbinding set kunnen kopen, dan gaat het TV signaal via het stopcontact. Zie https://www.kpn.com/televisie/installeren/draadloze-verbindingsset.htm

Maar hoe was eigenlijk de situatie voordat je glasvezel had? Zit je ISRA punt soms in de woonkamer?


Situatie nu is dat hij modem zit bij telefoon/kabel aansluiting zit in woonkamer....


Ja, dan is met de glasvezelaansluiting in de meterkast de situatie dus behoorlijk veranderd. Er zit echt niets anders op dan een netwerkkabel door je kamer te leggen of anders een draadloze verbindingsset te gebruiken.
Of TV kijken via de app kan natuurlijk ook.

Maar een netwerkkabel gebruiken is verreweg de beste oplossing.


Ik blijf wel bij de situatie die ik nu heb...dan maar geen glasvezel!


Ik blijf wel bij de situatie die ik nu heb...dan maar geen glasvezel!

Over een paar jaar zet KPN bij u het kopernetwerk uit. Dan heeft u dus geen internet en tv meer.


Was handiger geweest als KPN mensen voorziet in hulp in huis als je er geen verstand van hebt


Was handiger geweest als KPN mensen voorziet in hulp in huis als je er geen verstand van hebt

Dat kan ook. U kunt een monteur laten komen.


Dit is een bekend (luxe) probleem waar ik ook ervaring mee heb.

Toch ben ik er mee eens dat de meterkast de logische plek is voor zo’n aansluiting, dat is een vast gegeven in elk huis waar toch al “niet” verplaatsbare aansluitingen zitten.

In bepaalde gevallen, oudere aansluitingen zit de telefoon ergens anders.

Wellicht is er toch een slimme kabelroute te verzinnen, onder de vloer door, door de tuin, via de zolder, ik noem maar wat.

Of, de telefoonkabel loopt nu misschien ook vanuit de meterkast, in een buisje als het meezit, dan zou die kabel vervangen kunnen worden.

Hier mijn geval in mijn “functie” als eerstelijns hulp :

Alwaar de glasvezel nog steeds uit de stoep steekt.


@LauravV , Als je geen overstap van koper naar glasvezel hebt aangevraagd blijf je gewoon nog op het koper zitten, dat gaat er dan echt niet in een paar dagen af, wel is het zaak om te gaan kijken hoe je die verbinding gaat maken, koper blijft na aanleg glasvezel maximaal 3 jaar nog beschikbaar, maar als er besloten word dat je over gaat op glasvezel hou je dit niet meer tegen en moet je die kabel leggen, soms kan dit via de buis waar nu het koper in zit, die word dan toch overbodig, moet die wel via de meterkast komen. 


Was handiger geweest als KPN mensen voorziet in hulp in huis als je er geen verstand van hebt

Hallo @LauravV , dan ben je hier dus aan het juiste adres, hulp en adviezen worden je van alle kanten aangeboden, aan jou de keus om er wel of geen gebruik van te maken.

De techniek schrijdt nu eenmaal voort, daar valt niet aan te ontkomen.

We rijden ook niet meer met paard en wagen, maar met modernere en snellere vervoermiddelen.

Succes.

 


Hoi @LauravV, welkom op het forum! Ik zie dat de anderen je eigenlijk al alle informatie hebben gegeven, waarvoor dank! Om het nog even samen te vatten en op een rijtje te zetten:

  • Je kunt alleen gebruik maken van dat glasvezelpunt als je abonnement ook is omgezet naar glasvezel. Als dit nog niet zo is, dan moet je gebruik blijven maken van je huidige IS/RA punt. Andersom is ook van toepassing. Als je abonnement eenmaal is omgezet, dan moet je gebruik maken van het glasvezelkastje en is het IS/RA punt in de woonkamer niet meer te gebruiken.
  • Om een Experia Box aan te sluiten op het glasvezelkastje is een reguliere ethernetkabel nodig van minimaal type Cat5e. 
  • Als je de Experia Box op dit moment in de woonkamer hebt staan omdat je IS/RA punt daar zit, dan heb je nu de volgende twee opties:
    • De Experia Box op z'n huidige plek laten staan, en een lange kabel leggen tussen Experia Box en meterkast.
    • De Experia Box zelf verplaatsen naar de meterkast. Voor de verbinding tussen Experia Box en woonkamerapparatuur heb je dan weer de volgende opties:
      • Je kunt dan een lange kabel trekken tussen Experia Box en de woonkamer.
      • Je kunt kiezen voor stroomnetwerk adapters (bijvoorbeeld deze). Daar plug je dan eentje in de meterkast bij de Experia Box in het stopcontact. De andere gaat in de woonkamer in het stopcontact. Er lopen dan korte ethernetkabels tussen stroomnetwerkadapter en Experia Box en tussen de andere stroomnetwerkadapter en de tv ontvanger. Heb je meerdere apparaten in de woonkamer die bekabeld op internet moeten, verbind dan een switch (bijvoorbeeld deze) met de stroomnetadapter en sluit daar de rest op aan. 
      • Als je een Experia Box V10A of een Box 12 hebt Ă©n minimaal Ă©Ă©n SuperWifi punt dan kan deze draadloos worden verbonden met de Experia Box. Je zou dan dit SuperWifi punt in de woonkamer kunnen zetten. Daar kan dan de tv-ontvanger mee worden verbonden. Of een switch als je meerdere apparaten hebt. Let er hierbij wel op dat er dan een goede verbinding moet zijn tussen Experia Box en SuperWifi. 

En dat alles kan kosteloos door een KPN monteur gefixt worden??


En dat alles kan kosteloos door een KPN monteur gefixt worden??

Hallo @LauravV 

De monteur dient internet, vaste telefonie en tv in de basis werkend op te leveren.

Of de monteur de extra’s allemaal gratis doet (arbeidsloon) is nog maar de vraag, je zult in ieder geval de extra gebruikte materialen moeten betalen.


De monteur sluit 1 tv (decoder), 1 laptop en 1 smartphone/tablet gratis aan.

Als daar voor geboord moet worden en extra kabel aangelegd dan is dat meerwerk en dient betaald te worden: arbeidsloon en materiaal (upt per meter).

Het houden zoals het nu is is géén optie: na maximaal 3 jaar na ingebruikname van glasvezel in een woonplaats dient het koperdraad uitgezet te worden.
Bij klanten die dan nog niet omgezet zijn zal er nog een laatste verzoek komen. Of wordt het abonnement éénzijdig beëindigd.

Het is dus of nu aanpassen voor glasvezel of straks. Of aanpassen voor Ziggo…. (danwel kabelaar ter plaatse)


De monteur sluit 1 tv (decoder), 1 laptop en 1 smartphone/tablet gratis aan.

Als daar voor geboord moet worden en extra kabel aangelegd dan is dat meerwerk en dient betaald te worden: arbeidsloon en materiaal (upt per meter).

Dit klopt, meer informatie over meerwerk- en materiaalkosten vind je op onze website.

 

Het houden zoals het nu is is géén optie: na maximaal 3 jaar na ingebruikname van glasvezel in een woonplaats dient het koperdraad uitgezet te worden.
Bij klanten die dan nog niet omgezet zijn zal er nog een laatste verzoek komen. Of wordt het abonnement éénzijdig beëindigd.

Het is dus of nu aanpassen voor glasvezel of straks. Of aanpassen voor Ziggo…. (danwel kabelaar ter plaatse)

Je hebt dus nog wel even de tijd als je abonnement nog niet is overgezet, maar ik zou je wel aanraden om de omzetting te laten doen. Het is eenmalig wat werk, maar dan ben je thuis wel weer helemaal klaar voor de toekomst.Â