Skip to main content

Beste KPN,

Ik ben al enkele tientallen jaren gebruiker van KPN-internet. Mijn e-mail-adres (***@hetnet.nl) wijst daar al op.
Sinds de verhuizing naar mijn huidige adres in Doorwerth kijken we ook TV via KPN. Nooit problemen, altijd goede verbinding! De vaste telefoon hebben we er op een gegeven moment uitgedaan, want tja... mobiel, he..

KPN is in Nederland op grote schaal glasvezelnetwerken aanleggen, wij keken daar naar uit. Maar... in ons dorp gaat Delta Fiber Netwerk glasvezels aanleggen, ze beginnen komende maand. Probleem met Delta is, dat via dat netwerk slechts enkele providers mogeliijk zijn: Caiway, Delta, Helden van.nu en Online.nl. KPN dus niet.

Ik heb begrepen, dat via het netwerk van KPN alle providers mogen leveren, dat zou een verplichting voor KPN zijn. Maar die verplichting geldt blijkbaar niet voor Delta. Een verhaal is, dat in een bepaalde plaats KPN een kabel heeft gelegd in dezelfde geul als Delta (volgens mij belachelijk). Maar waarom mag Delta de mogelijkheden voor mij en mijn dorpsgenoten dan wel beperken? Is dit geen oneerlijke concurrentie?

Blijft KPN mijn huidige telefoonkabeltje nog heel lang voorzien van signalen? Of wordt dat op de duur uitgefaseerd? Wordt ik nu gedwongen KPN te verlaten en overal mijn e-mailadres te laten wijzigen?

Dit moet toch anders kunnen. Waarom zou KPN niet via het netwerk van Delta internet kunnen leveren? Natuurlijk met een vergoeding aan Delta voor de aanleg en het gebruik van de glasvezel, maar voor een eigen glasvezel zou KPN die kosten ook hebben moeten maken.

Het verhaal gaat, dat de verplichting om van één van de providers van Delta gebruik te maken slechts voor 2 jaar geldt. Is daarna KPN via het glasvezelnetwerk van Delta wel mogelijk?

Kortom KPN, laat je niet op de kop zitten door Delta. Ik begrijp, dat KPN niet overal in Nederland tegelijk bezig kan zijn, maar dat kan Delta ook niet. Een goede samenwerking kan leiden tot voordeel van beiden.

Hartelijk groet,

Wim Nuijs
 

Admin: e-mailadres verborgen i.v.m. privacy

Hallo @Wim Nuijs ,

Je hebt best kans dat KPN ook nog een eigen glasvezelnetwerk bij jullie in Doorwerth gaan aanleggen. Er zijn wel meer plaatsen waar dubbele netwerken worden aangelegd. Of dat handig is, daar valt over te redetwisten….. 

Check hier of er plannen zijn in jouw omgeving : 

https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm

 

Voorlopig zal KPN heus wel het bestaande kopernetwerk handhaven. Alleen als er glasvezel van KPN komt, dan stopt dat kopernetwerk enkele jaren later, zo ik begrepen heb.   

 

En wat betreft jouw e-mailadres:

Zelfs als je jouw internet abonnement bij KPN opzegt, dan heb je de mogelijkheid om tijdens de opzegging (niet erna) een e-mailonly-abonnement aan te vragen voor 7,50 per maand. Dan hou je dus wel jouw e-mailadres.    

 

 


De kans dat kpn via Delta fiber gaat leveren is 0 %.

Het is voor kpn namelijk goedkoper (op de langere termijn) om eigen glas te leggen en daarover te gaan leveren. En ook niet economisch om eerst “eventjes” via glas van derden te gaan leveren.

Als je nu verder geen storingen of haperingen hebt is je huidige abo/verbinding dus snel genoeg. Snelheid is eigenlijk ook een verkeerde term; ik spreek liever van bandbreedte.

Maar veel zaken worden niet sneller met sneller internet. Een HD stream is 5 Mb/s. Dat verandert via glas niet. Evenals een 4k stream ( 25 Mb/s).

Als een server een download met 15 Mb/s verstuurd (zo'n gem. snelheid daarbij) gaat ook dat via glas niet sneller.

Een verbinding met meer bandbreedte laat wel meer (zware) gebruikers tegelijk toe.

 

Het verhaal gaat, dat de verplichting om van één van de providers van Delta gebruik te maken slechts voor 2 jaar geldt.

Dat is natuurlijk heel slim van ze. Na 2 jaar zullen die andere providers een klantenbestand hebben wat ze niet meer kwijt willen. Maar ze moeten wel opnieuw onderhandelen voor een doorgifteprijs…

 

Is daarna KPN via het glasvezelnetwerk van Delta wel mogelijk?

Nee. Ik durf wel te stellen: nooit.


Ik zeg, KPN kan net zo snel  als de anderen gebruik maken van het netwerk van Delta als ze zouden willen, maar de kans dat het gaat gebeuren is nihil, ze kunnen er niks aan verdienen dus willen ze het niet.


kans is nihil maar zeg nooit "nooit" een groot deel hiervan ligt ook in service. Als onderhoud en reparaties uit handen moet worden gegeven kan ik me zomaar indenken dat dit invloed gaat hebben op het oplossend vermogen gezien er zelf dan geen toegang tot infrastructuur zal zijn…

ofwel aanmaken ticket en fingers crossed en als het allemaal dan niet tot in de puntjes contractueel is ingedekt word het wel heel makkelijk de concurrent's storingen wat langer te laten duren.

en juist op die contractueele puntjes lopen eventuele overleggen vaak spaak..


Tot voor enige tijd moest KPN andere providers toelaten op hun netwerk. Momenteel hoeft dat niet meer, maar KPN heeft vooralsnog besloten andere providers niet te weren en de bestaande tarieven te handhaven. Andere kabelboeren hoeven op dit moment ook geen andere providers toe te laten. Ziggo doet dat ook niet, Delta wel maar vraagt daar naar verluid de hoofdprijs voor en KPN is (nog?) niet van plan die te betalen. De ACM schijnt in beroep te zijn gegaan tegen de beslissing om KPN niet meer te verplichten andere providers toe te laten. Of een eventueel andere uitspraak ook gevolgen zal hebben voor andere kabelboeren weet ik niet. 


Tot voor enige tijd moest KPN andere providers toelaten op hun netwerk. Momenteel hoeft dat niet meer, maar KPN heeft vooralsnog besloten andere providers niet te weren en de bestaande tarieven te handhaven. Andere kabelboeren hoeven op dit moment ook geen andere providers toe te laten. Ziggo doet dat ook niet, Delta wel maar vraagt daar naar verluid de hoofdprijs voor en KPN is (nog?) niet van plan die te betalen. De ACM schijnt in beroep te zijn gegaan tegen de beslissing om KPN niet meer te verplichten andere providers toe te laten. Of een eventueel andere uitspraak ook gevolgen zal hebben voor andere kabelboeren weet ik niet. 

dit is overigens voornamelijk losgelaten omdat ze dit niet konden inregelen voor andere providers ( Ziggo ) en hier dus gelijkheid in te krijgen

en inderdaad is ACM daar druk mee bezig, maargoed net wat je aangeeft worden andere providers niet geweerd ongetwijfeld met in het achterhoofd dat dit wel weer komt. Mits dit met gelijkheid jegens andere zal gaan.

Bovenstaande betreft slechts mijn beperkte en persoonlijke visie op het hele juridische mambo jumbo. dus neem het met een korreltje zout.. :wink: